UUSI RENAULT
KANGOO E-TECH
ELECTRIC

 

ENTISTÄ ETEVÄMPI JA EDULLISEMPI KÄYTTÄÄ

Täysin uusi Renault Kangoo E-Tech electric nostaa rimaa pienten pakettiautojen sarjassa, sillä sen toimintamatka on jopa lähes 300 kilometriä. Sähkömoottori kehittää 90 kW, joten liikkuminen sujuu vilkkaasti ja ajoakkuun saa puolessa tunnissa riittävästi energiaa jopa 170 kilometrin ajoon.

Renault on ollut Euroopassa edelläkävijä sähköautoissa ja kiistämätön ykkönen ennen kaikkea sähköpakettiautoissa vuodesta 2011 lähtien. Vuosikymmenen aikana yli 70 000 ammattilaista on valinnut täyssähköisen Kangoon omakseen. Useampi kuin joka viides Euroopassa liikkuvista sähköpakettiautoista on Renault Kangoo.

 

Miksi valita uusi Renault Kangoo E-Tech electric?

Akkuteknologia

Renault on yhdistänyt Kangoo E-Tech electric -malliin kaiken sen osaamisen, minkä se on kerännyt sähköautoista yli kymmenen vuoden aikana. Autossa on täysin uusi litiumioniakku, jonka käytettävissä oleva energiakapasiteetti on 44 kWh. Virallisen WLTP-normin mukainen toimintamatka on jopa 285 kilometriä, mikä tuo käyttäjälle mielenrauhan virran riittävyydestä päivän ajoihin. Ajoakku on sijoitettu auton alle niin, ettei se pienennä matkustamoa tai kuormatilaa.

Ajon aikana uusi Kangoo E-Tech electric ottaa jarrutusenergiaa talteen auton akkuun. Perinteiset hydrauliset jarrut on yhdistetty mukautuvaan regeneroivaan jarrujärjestelmään niin, että jarrutusenergia saadaan kerättyä mahdollisimman hyvin talteen valitusta jarrutustilasta riippumatta. Yhdistettyjen jarrujen etuna on myös se, että auton pyöräjarrut kuluvat paljon tavallista vähemmän.

Moottori ja ajotila

Täysin uuden Kangoo E-Tech electricin sähkömoottori kehittää 90 kilowattia ja 245 newtonmetrin vääntömomentin. Suurin vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä, joten eteneminen on joustavaa ja miellyttävää kaikissa tilanteissa.

Tavallisen ajotilan vaihtoehtona on Eco-tila, jossa suurinta tehoa ja nopeutta rajoitetaan. Se on parhaimmillaan kevyillä kuormilla ja sen avulla toimintamatkan optimointi on vaivatonta. Kuljettaja voi valita mieleisen kolmesta regeneroivasta jarrutusvoimakkuudesta.

  • Sailing eli rullaus osoitetaan näytössä valolla B1, jolloin jarrutus on hyvin vähäistä. Sen käyttö sopii hyvin moottoriteille ja suuriin nopeuksiin.
  • Drive eli ajo (B2) sopii monipuolisesti kaikkeen ajoon ja on lähimpänä polttomoottorisella autolla ajamisen tunnetta, kun jalka nostetaan energiapolkimelta.
  • Brake eli jarru (B3) käyttää paljon regeneroivaa jarrutusta, minkä takia se on parhaimmillaan jyrkkiä mäkiä alas ajettaessa ja ruuhkissa. Tässä tilassa kuljettaja voi ajaa melkein koko ajan yhdellä polkimella.

Kaksi erilaista latausta

Kangoo E-Tech electriciin on saatavissa kaksi erilaista laturia tarpeen mukaan. Vakiona on 22 kW tehoinen kolmivaihevirtaa vastaanottava laturi, joka sopii kaikenlaisiin talouksiin.

Lisähintaan on saatavissa 80 kW tehoinen pikalaturi, jota käytettäessä ajoakkuun saa noin puolessa tunnissa riittävästi virtaa jopa 170 kilometrin ajoon. Ajoakku on aina nestejäähdytetty.

Kylmälläkin säällä

Renault on halunnut varmistaa, että toimintamatka pysyy mahdollisimman vakiona kaikissa olosuhteissa. Sen takia Kangoo E-Tech electricin ilmastointilaitteen yhteydessä on lämpöpumppu. Se toimii parhaimmillaan lämpötilan ollessa 15 pakkas- ja lämpöasteen välillä eli Suomessa suurimman osan vuotta. Suomeen sopivia muita saatavilla olevia varusteita ovat mm. lämmitettävä tuulilasi, etuistuimet ja ohjauspyörä.

Renaultin My Renault -sovelluksen ja EASY LINKin avulla Kangoo E-Tech electricin monia toimintoja voi ohjelmoida tai käyttää etänä. Sellaisia ovat muun muassa latauksen ajastaminen, ajoakun lataustilan tarkastaminen, matkustamon jäähdyttäminen tai lämmittäminen.

 

Kaikki uuden Kangoo E-Tech electricin mainiot ominaisuudet

  • ”Open Sesame by Renault” eli mahdollisuus avata sivulla 1,45 metrin levyinen aukko auton kylkeen lastaamista ja purkamista varten.
  • Uusi Easy Inside Rack eli tavaratilan kattoon sijoitettu teline pitkille tavaroille.
  • Tavaratila on vakiopituisessa mallissa 3,3–3,8 kuutiometriä kokoonpanosta riippuen ja myöhemmin myyntiin tulevassa Maxi-mallissa lähes kuutiometrin suurempi. Kantavuus on korin pituuden mukaan noin 550 tai 750 kiloa ja perävaunumassa 1 500 kiloa.
  • Monikäyttöisyyttä lisää kolmen istuimen ohjaamoversion keskimmäisen istuimen eteen taitettava selkänoja, minkä jälkeen käytössä on liikkuva toimisto. Ohjaamossa on lisäksi paljon säilytyslokeroita, joihin mahtuu tavaraa yhteensä lähes 60 litraa.
  • Ohjaamoon on saatavana Renault EASY LINK -multimediajärjestelmä, johon kuuluu 8-tuumainen kosketusnäyttö.
  • Kuljettajaa avustavia lisä- tai vakiovarusteena saatavia järjestelmiä uudessa Kangoossa ovat mm. digitaalinen taustapeili, edistyksellinen hätäjarrutusavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, perävaunun ajonvakautus ja sähköinen käsijarru.