TULOSSA: UUSI RENAULT
KANGOO E-TECH
100% ELECTRIC

 

ENTISTÄ ETEVÄMPI JA EDULLISEMPI KÄYTTÄÄ

Täysin uusi Renault Kangoo Van E-TECH Electric nostaa rimaa pienten pakettiautojen sarjassa, sillä sen toimintamatka on jopa 300 kilometriä. Sähkömoottori kehittää 90 kW, joten liikkuminen sujuu vilkkaasti ja ajoakkuun saa puolessa tunnissa riittävästi energiaa jopa 170 kilometrin ajoon.

Renault on ollut Euroopassa edelläkävijä sähköautoissa ja kiistämätön ykkönen ennen kaikkea sähköpakettiautoissa vuodesta 2011 lähtien. Vuosikymmenen aikana yli 70 000 ammattilaista on valinnut täyssähköisen Kangoon omakseen. Useampi kuin joka viides Euroopassa liikkuvista sähköpakettiautoista on Renault Kangoo.

 

Miksi valita uusi Renault Kangoo E-Tech 100% electric?


Akkuteknologia

Renault on yhdistänyt Kangoo electric -malliin kaiken sen osaamisen, minkä se on kerännyt sähköautoista yli kymmenen vuoden aikana. Autossa on täysin uusi litiumioniakku, jonka käytettävissä oleva energiakapasiteetti on 45 kWh. Virallisen WLTP-normin mukainen toimintamatka on jopa 300 kilometriä, mikä tuo käyttäjälle mielenrauhan virran riittävyydestä päivän ajoihin. Ajoakku on sijoitettu auton alle niin, ettei se pienennä matkustamoa tai kuormatilaa.

Ajon aikana uusi Kangoo Electric ottaa jarrutusenergiaa talteen auton akkuun. Perinteiset hydrauliset jarrut on yhdistetty mukautuvaan regeneroivaan jarrujärjestelmään niin, että jarrutusenergia saadaan kerättyä mahdollisimman hyvin talteen valitusta jarrutustilasta riippumatta. Yhdistettyjen jarrujen etuna on myös se, että auton pyöräjarrut kuluvat paljon tavallista vähemmän.

Moottori ja ajotila

Täysin uuden Kangoo Van E-TECH Electricin sähkömoottori kehittää 90 kilowattia ja 245 newtonmetrin vääntömomentin. Suurin vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä, joten eteneminen on joustavaa ja miellyttävää kaikissa tilanteissa.

Tavallisen ajotilan vaihtoehtona on Eco-tila, jossa suurinta tehoa ja nopeutta rajoitetaan. Se on parhaimmillaan kevyillä kuormilla ja sen avulla toimintamatkan optimointi on vaivatonta. Kuljettaja voi valita mieleisen kolmesta regeneroivasta jarrutusvoimakkuudesta.

  • Sailing eli rullaus osoitetaan näytössä valolla B1, jolloin jarrutus on hyvin vähäistä. Sen käyttö sopii hyvin moottoriteille ja suuriin nopeuksiin.
  • Drive eli ajo (B2) sopii monipuolisesti kaikkeen ajoon ja on lähimpänä polttomoottorisella autolla ajamisen tunnetta, kun jalka nostetaan energiapolkimelta.
  • Brake eli jarru (B3) käyttää paljon regeneroivaa jarrutusta, minkä takia se on parhaimmillaan jyrkkiä mäkiä alas ajettaessa ja ruuhkissa. Tässä tilassa kuljettaja voi ajaa melkein koko ajan yhdellä polkimella.

Kolme erilaista latausta

Kangoo Van E-TECH Electricin on saatavissa kolme erilaista laturia tarpeen mukaan. Vakiona on 11 kW tehoinen kolmivaihevirtaa vastaanottava laturi, joka sopii kaikenlaisiin talouksiin. Sitä käytettäessä ajoakun saa ladattua 15 prosentista 100 prosenttiin noin neljässä tunnissa 11 kW Wallboxilla ja noin kuudessa tunnissa 7,4 kilowatin Wallboxilla.

Lisähintaan saatavilla 22 kW laturi, josta on iloa julkisissa latauspisteissä. Tehokkain vaihtoehto on 80 kW:n tehoinen pikalaturi, jota käytettäessä ajoakkuun saa noin puolessa tunnissa riittävästi virtaa jopa 170 kilometrin ajoon. Kahden lisävarusteena saatavan tehokkaamman laturin kanssa ajoakku on nestejäähdytetty.

Kylmälläkin säällä

Renault on halunnut varmistaa, että toimintamatka pysyy mahdollisimman vakiona kaikissa olosuhteissa. Sen takia Kangoo Van E-TECH Electricin ilmastointilaitteen yhteydessä on lämpöpumppu. Se toimii parhaimmillaan lämpötilan ollessa 15 pakkas- ja lämpöasteen välillä eli Suomessa suurimman osan vuotta. Suomeen sopivia muita saatavilla olevia varusteita ovat mm. lämmitettävä tuulilasi, etuistuimet ja ohjauspyörä.

Renaultin My Renault -sovelluksen tai EASY LINKin avulla Kangoo Van E-TECH Electricin monia toimintoja voi ohjelmoida tai käyttää etänä. Sellaisia ovat muun muassa latauksen ajastaminen, ajoakun lataustilan tarkastaminen, matkustamon jäähdyttäminen tai lämmittäminen, latauspaikkojen etsiminen määränpäässä tai jäljellä olevan akkukapasiteetin mukaisen ajomatkan visualisointi kartalla.

 

Kaikki uuden Kangoo Vanin mainiot ominaisuudet

Voimalinjaa lukuun ottamatta Kangoo Van E-TECH Electricissä on samat erinomaiset ominaisuudet kuin uusissa polttomoottorisissa Kangoo Vaneissa.

  • ”Open Sesame by Renault” eli mahdollisuus avata sivulla 1,45 metrin levyinen aukko auton kylkeen lastaamista ja purkamista varten.
  • Myös uusi Easy Inside Rack eli tavaratilan kattoon sijoitettu teline pitkille tavaroille on saatavissa täyssähköiseen versioon.
  • Tavaratila on bensiinimoottorisen tapaan vakiopituisessa mallissa 3,3 – 3,9 kuutiometriä kokoonpanosta riippuen ja myöhemmin myyntiin tulevassa Maxi-mallissa lähes kuutiometrin suurempi. Kantavuus on korin pituuden mukaan 600 tai 800 kiloa ja perävaunumassa 1 500 kiloa.
  • Monikäyttöisyyttä lisää kolmen istuimen ohjaamoversion keskimmäisen istuimen eteen taitettava selkänoja, minkä jälkeen käytössä on liikkuva toimisto. Ohjaamossa on lisäksi paljon säilytyslokeroita, joihin mahtuu tavaraa yhteensä lähes 60 litraa.
  • Ohjaamoon on saatavana Renault EASY LINK -multimediajärjestelmä, johon kuuluu 8-tuumainen kosketusnäyttö.
  • Kuljettajaa avustavia lisä- tai vakiovarusteena saatavia järjestelmiä uudessa Kangoossa ovat mm. digitaalinen taustapeili, edistyksellinen hätäjarrutusavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, perävaunun ajonvakautus ja sähköinen käsijarru.

HALUATKO LISÄTIETOA?


Suomeen tuotavista Renault Kangoo E-TECH Electric -versioista annetaan tarkempaa tietoa myöhemmin. Myynti alkaa ja ensimmäiset autot saapuvat maahan kesällä 2022. Haluatko ensimmäisten joukossa tiedot tästä autosta? Tiedotamme sinua vain tähän malliin liittyvistä asioista ja saat ensimmäisten joukossa tietoosi muun muassa auton hinnat ja koeajojen aloituksen. Tilaa alta tiedotteet uudesta Kangoo E-TECH Electric -mallistosta!


.