Automaailma on siirtymässä sähköön. Haluaisit ajaa sähköllä, mutta et tiedä mikä on oikea vaihtoehto sinulle? Sähköauton rinnalla on monta voimalinjan eli moottorin ja vaihteiston sähköistämisen tasoa, joista jokin Renaultin vaihtoehdoista voi olla sinulle juuri oikea. Kaikki Renaultin uudet sähköiset tai sähköistetyt E-Tech-mallit on varustettu E-Tech -moottoreilla. Tutustu E-Tech 100% electric (EV), E-Tech full hybrid (HEV) ja E-Tech plug-in hybrid -ajoneuvoihin ja niiden eroihin.
Renault on hyödyntänyt kehitystyössään pitkää sähköauto-osaamistaan, F1-osaamistaan sekä intohimoa teknologiaa ja insinöörityötä kohtaan. Lopputuloksena on syntyivät E-Tech -teknologia, -voimalinjat ja pitkälle viety suorituskyky Renault-ajoneuvoissa.
Miksi tämä kannattaa lukea? Renault on ollut sähköautojen edelläkävijä Euroopassa je merkittävä toimija sähköisen liikkumisen pelikentällä. Renault on valmistanut 12 vuoden aikana (2024) yli neljännesmiljoonan Renault-sähköautoa. Niiden rinnalla tarjoamme monipuolisen valikoiman eri tasoisia hybrideitä, joista joku voi olla juuri sinulle oikea valinta. Mallistosta löytyy vaihtoehtoja erilaisiin käyttötottumuksiin ja ajoprofiileihin.
Renault tavoittelee hiilidioksidineutraaliutta Euroopassa vuoteen 2040 mennessä tekemällä sähköisen liikkuvuuden saavutettavaksi kaikille. E-Tech-teknologialla varustellut moottorit on luotu juurikin huomioiden erilaiset käyttötarpeet.
Saatavilla on sekä E-Tech 100% electric, että E-Tech full hybrid ja E-Tech plug-in hybrid -teknologialla varusteltuja autoja. Kaikki ovat taloudellisia ja ympäristöystvällisempiä käytössä kuitenkaan tekemättä komporomissia ajonautinnon saralla. Jokainen voi valita parhaiten omiin käyttötarkoituksiinsa soveltuvan moottorivaihtoehdon. E-Tech plug-in lataushybridit vastaavat toiminnaltaan E-Tech full hybrid malleja, mutta niissä on lisäksi mahdollisuus ladata akkua ulkopuolisessa latauslaitteella ja sähköinen suorituskyky on parempaa niin suorityskyvyn kuin sähköllä ajettavan matkan osalta.
Älykkään monitilavaihteiston ansiosta vaihteenvaihdot ovat lähes huomaamattomia. Renault E-Tech-malliston moottorien älykäs ohjausjärjestelmä hoitaa energiaa säästävän ajamisen, jossa yhdistyy mukavuus ja turvallisuus – tyylikkyyttä unohtamatta. Ohjausjärjestelmä optimoi jatkuvasti moottoreiden toimintaa säästääkseen energiaa ja pienentääkseen hiilidioksidipäästöjä. Samalla se varmistaa, että ajaminen on hauskaa. Järjestelmä valitsee jatkuvasti parhaan moottorien ja vaihteiden käytön teoreettisesti jopa 15 eri vaihtoehdosta. Kuljettajan ei kuitenkaan tarvitse välittää parametrien jatkuvasta laskennasta, sillä kaikki tapahtuu täysin automaattisesti ja lähes huomaamatta.
Hyvä tietää: E-Tech hybridien lisäksi mallistossa on saatavilla mild hybrid- voimalinja eli kutsuntatavasta riippuen kevythybridi tai mikrohybridi, joka ei sisällä E-Tech-teknologiaa. Mild hybridissä on erillinen litiumakku, johon varastoidulla sähköllä saadaan avustettua moottoria. Tämän ansiosta saavutetaan enemmän tehoa kulutuksen säilyessä optiminina. Tämä tekninen ratkaisu ei liikuta autoa puhtaasti sähköllä vaan ainoastaan avustaa liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Renaultin kevythybridit erottaa aina selkeästi mild hybrid -mallinimestä.
Helpoimmin eritasoiset hybridit erottaa toisistaan ajoakun energiasisällön mukaan, mikä ilmoitetaan kilowattitunteina (kWh). Toinen yhtä ratkaiseva asia on sähkömoottorin teho, joka puolestaan kerrotaan kilowatteina (kW). Yhdessä ne kertovat, voidaanko hybridillä ajaa pelkästään sähköllä ja kuinka pitkälle sähkö riittää. Kevythybridissä käytetään joko 12 tai 48 voltin virtaa, jolla voi ehkä ajaa muutaman metrin sähköllä. Oikeassa hybridissä, kuten Renaultin E-Tech full hybridissä, käytetään 200 tai 400 voltin virtaa, ja niillä voi ajaa sähköllä useita kilometrejä.
Sähköauto on oikea valinta sinulle, jos haluat ajaa paikallisesti päästöttömästi, siis autolla, jonka hiilidioksidipäästö on pyöreä nolla. Samalla et tankkaa autoosi fossiilisia polttoaineita, vaan lataat siihen sähköä. Sähköautot ovat hiljaisia ja antavat mahtavan ajokokemuksen. Sähköautolla ajaminen vaatii polttomoottoriseen autoon verrattuna hieman muutoksia omiin toimintatapoihin. Uusien ajotottumusten löytäminen on kuitenkin pieni hinta siitä, että saavutat päästötöntä kulkemista, nopeaa kiihtyvyyttä, hiljaisuutta ja vertaamatonta ajon pehmeyttä moottorihyrinöiden loistaessa poissaolollaan.
Erilaiset hybridit ovat mainio vaihtoehto kaikille autoilijoille, joista hyppäys sähköautoon tuntuu liian suurelta. Renaultin edistyksellisellä E-Tech full hybrid -tekniikalla varustetuilla autoilla ajetaan melkein kuin sähköautoilla. Lisäksi täyshybridin etu verrattuna lataushybridiin on se, että niissä jää kokonaan pois lataamisen vaiva. Sähköautoon nähden etuna on, että pitkää matkaa ei tarvitse suunnitella lataustaukojen mukaan, vaan autoillessa voi nauttia täydestä vapaudesta.
Se perustuu yli 10 vuoden osaamiseen niin sähköautojen kehitystyössä, kuin sähköautojen omistajakokemuksen kehittämisessä. Merkittävässä roolissa ovat osaltaan Renaultin jälleenmyyjäverkosto ja sen osaamisen jatkuva kehittäminen nykyisyyden ja tulevaisuuden osaajiksi. Renaultin E-Tech 100% electric sähköajoneuvolla ajaminen tarjoaa käyttäjälleen aina reagoivan, sujuvan, hiljaisen ja CO2 päästöttömän-ajokokemuksen.
Renault E-Tech 100% electric -moottoreilla varustelluissa autoissa on suorituskykyiset sähkömoottorit ja suurikapasiteettiset akut, jotka vievät vähemmän tilaa, jolloin saadaan maksimoitua auton sisätilat suurentamatta autoa. Autoista löytyy myös monipuolinen latausjärjestelmä AC/DC-latausvaihtoehdoilla ja autoa voi helposti ladata pikalatauspisteissä tai kotilatauspisteistä ja hyödyntää energian talteenottoa eli regenerointia kulutuksen optimointiin. Ajaminen sähköautolla on kiistattomasti mukavaa. Nopeat, mutta pehmeät kiihdytykset sähköllä hiljaisuudessa ilman polttomoottoriautojen mahdollista nykimistä, tärinää, hajua tai moottorin ääntä.
Toimintasäde on yksi sähköautojen tärkeimmistä ominaisuuksista. Kuten polttomoottori, sähkömoottorikin kuluttaa energiaa. Tämä kulutus riippuu tekijöistä, kuten ajotyylistä, tieolosuhteista, ulkolämpötilasta, ajoneuvon massasta ja kuljettajan muista valinnoista. Renault E-Tech 100% electric -autot on suunniteltu auttamaan sinua optimoimaan autosi toimintamatkaa. Renault E-Tech 100% electric -autojen toimintamatka kasvaa jatkuvasti koko ajan tehtävän kehitystyön myötä, ollen vuonna 2024 esimerkiksi Renault Scenicissä jopa 625 km (WLTP, Scenic E-tech 100% electric, 220hv long range techno, Suomen mallistossa 619 km).
E-Tech 100% electric -teknologia ottaa huomioon kestävyyden ja kierrätettävyyden. Se on suunnittelultaan yksinkertaisempaa ja komponenteiltaan kestävämpää. Suunnittelussa on otettu huomioon niin huoltoverkosto kuin auton omistajakin. Esimerkiksi Renault Scenic E-Tech 100% electricin ajoakussa on jopa 12 erikseen korjattavaa ja kierrätettävää moduulia, jotka voidaan vaihtaa yksittäin yli 20 akkukorjauskeskuksessa Euroopassa. Ajoneuvon elinkaaren lopussa, jos akun kunto sen sallii, sitä voidaan jatkokäyttää edelleen energian varastointiin eri käyttötarkoituksissa.
Lisäksi sähköauto ei aiheuta käytössä päästöjä. Koska se ei kuluta fossiilisia polttoaineita, sen elinkaaren aikana havaitaan merkittävä vähennys hiilidioksidipäästöissä ja ilmansaasteissa. Syntyvät päästöt johtuvat auton valmistuksesta tai huollosta. Sähköautojen käyttökustannukset ovat taloudellisempia sähköenergian ollessa polttoainetta edullisempaa. Lisäksi sähköauton huoltokustannukset voivat olla jopa 30 % alhaisemmat E-Tech -auton yksinkertaisemman suunnittelun ansiosta.
EI CO2 PÄÄSTÖJÄ
|
TALOUDELLISUUS
|
KIIHTYVYYS
|
HILJAISUUS
|
EDELLÄKÄVIJÄRenault E-Tech -ajoneuvot ovat syntyneet Renaultin pitkän sähköauto-osaamisen ja -kehitystyön tuloksena, F1-osaamista unohtamatta. Renault Zoe julkaistiin vuonna 2012, mikä vahvisti Renaultin asemaa sähköautojen edelläkävijänä – eikä loppua näy. |
*päästötiedot noudattavat WLTP-standardia
E-Tech full hybrid on yhdellä sanalla kuvattuna edistyksellinen. Oikea hybridi (puhutaan myös täyshybridistä) on edistyksellinen ja mainio tekniikka, jota jostain syystä vain harvat autonvalmistajat tarjoavat. E-Tech full hybridissä ajossa syntynyt energia muutetaan sähköksi, jolla ladataan ajoakkua. Merkittävä ero kevythybridiin on siinä, että tällaisella hybridillä ajetaan myös pelkästään sähköllä. Renault E-Tech full hybrid (HEV)-autot hyödyntävät sarja-rinnakkaishybridi -arkkitehtuuria, jossa yhdistyvät kaksi sähkömoottoria ja yksi polttomoottori. Full hybrid -moottori hyödyntää älykästä vaihteistoa ja energianhallintajärjestelmää, jolloin auto määrittelee milloin moottorit toimivat samanaikaisesti tai erikseen. Näin autosi suorituskykyä ja polttoaineen kulutusta optimoidaan parhaalla mahdollisella tavalla. Renaultin E-Tech full hybrid toimii hyvin samalla tavalla kuin lataushybridit, mutta sen ajoakkua ei tarvitse ladata.
E-Tech full hybridin vahvuuksiin kuuluu, että sillä voi ajaa myös täysin sähköllä: aja jopa 5 minuuttia yhtäjaksoisesti ja 130 km/h* sähköllä. E-Tech täyshybriditeknologia mahdollistaa jopa 40 % polttoaineen säästön verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon. E-Tech full hybridit eivät tarvitse erillistä latausta: Litium-ioni akku latautuu automaattisesti ajon aikana vauhdin hidastuessa ja jarruttaessa regeneroinnin ansiosta, mikä optimoi polttoaineen kulutusta ja helpottaa arkipäivääsi.
Renault haluaa tarjota asiakkailleen tehokasta, polttoainetta säästävää teknologiaa. Sen takia olemme hybrideissä keskittyneet E-Tech full hybridiin, joka tarjoaa yksinkertaista vaivatonta liikkumista ympäristöä kunnioittaen. Vain harvalla kilpailijalla on autoissaan tekniikkaa, mikä on kehitetty formula 1 -tiimin kanssa tai hybridiä, jolla voi ajaa sähköllä kovissa nopeuksissa.
*WLTP, todelliset ajo-olosuhteet, ajotyyli ja akun tila voivat poiketa testitulosten olosuhteista. Esimerkissä käytetty Austral E-Tech full hybrid -auton lukuja.
E-Tech full hybrid -moottoristo koostuu kahdesta sähkömoottorista ja yhdestä polttomoottorista. Tämä tarkoittaa matkustajalle joustavaa, vakaata ja mukavaa ajoa, jossa kaikki polttomoottorin edut yhdistyvät sähköisen ajon ominaisuuksiin ja hiljaiseen toimintaan. E-Tech full hybridit edustavat päivittäistä säästöä kulutuksessa. Älä muuta ajotapojasi, muuta vain autoasi.
E-Tech full hybridin ennakoiva ajotoiminto käyttää yhdistettyjä järjestelmiä auttamaan akun latauksen optimoinnissa matkasi mukaan. Analysoimalla jatkuvasti matkaasi autosi pyrkii optimoi milloin käytetään polttomoottoria, hybridiä vai 100 % sähköajoa. Tällä tavalla ajoneuvosi optimoi syntyneitä päästöjä ja vähentää kulutuksesi määrää.
INNOVAATIOT JA SUORITYSKYKY
|
OPTIMOINTI
|
TALOUDELLISUUS
|
HILJAISUUS
|
*Luku perustuu WLTP-standardiin kaupunkisyklissä.
E-Tech Plug-in hybrid eli lataushybridi erottuu muista hybrideistä siinä, että sen ajoakkua voi ladata verkkovirrallaautoissa. Lataushybridautoissamme (PHEV), on sama tekniikka kuin E-Tech full hybrid /täyshybridi autojen voimansiirroissa, eli kummassakin vaihtoehdossa on kahden sähkömoottorin ja bensiinimoottorin kokonaisuus yhdistettynä älykkääseen monitilavaihteistoon, ja liikkeellelähdöt tapahtuvat aina viiveettä sähköllä. Sillä erotuksella, että lataushybrideissä on suurempi akkukapasiteetti ja sähköinen toimintamatka ja suorituskyky – mikäli autoa lataa asiaan kuuluvalla tavalla. Ajaminen on myös ekologista, sillä järjestelmä hyödyntää energian talteenottoa ja lataa akustoa ajon aikana. Voit ladata ne kotitalouspistorasiasta tai latauspisteestä. Ladattuna voit ajaa mallista riippuen esimerkiksi jopa 50 km 100 % sähköllä*. Kun akku on vähissä, auto vaihtaa automaattisesti täyshybriditilaan.
Ladattavalla hybriditekniikalla varustetut ajoneuvomme toimivat, joko 100 % sähköisessä tai hybriditilassa vastatakseen kaikkiin matkoihisi liittyviin tarpeisiin. Kun akku on ladattu, voit ajaa 100 % sähköllä kaupungissa ja vähentää polttoaineenkulutustasi jopa 75 %*. Sähköiset voimalinjat toimivat yhdessä polttomoottorin kanssa tarjotakseen sinulle nautinnollista ajamista ja samalla alentaakseen auton käyttökustannuksia. Kuljettaja voi halutessaan vaikuttaa regeneroinnin määrään ja tehostaa energian talteenottoa entisestään. Tällöin moottorijarrutus/itselataaminen on voimakkaampaa, etkä tarvitse jarrupoljinta kuin voimakkaissa hidastuksissa ja alle 7 km/h nopeuksissa.
*WLTP, todelliset ajoolosuhteet, ajotyyli ja akun tila voivat poiketa testitulosten olosuhteista.