Renaultin visioon tulevaisuuden liikkumisesta kuuluvat autonomisuus, sähköistäminen ja liitettävyys, jotka toteutuvat upealla tavalla uudessa Renault Clio E-TECH Hybridissä. Siinä on yksi luokkansa monipuolisimmista kuljettajaa avustavien järjestelmien paketeista, Renaultin Easy Link -tietoviihdejärjestelmä ja nyt myös hybriditekniikka.
Uusimmassa Cliossa siirryttiin käyttämään CMF-B -perusrakennetta, jota suunniteltaessa myös otettiin huomioon voimalinjojen sähköistäminen. Renault on tehnyt valtavasti työtä kehittääkseen kaikista uuden E-TECH -järjestelmän komponenteista niin pieniä, että ne on saatu sijoitettua heinosti Clion rakenteisiin. Siinä on onnistuttu mainiosti, sillä matkustamon tiloista ei ole tarvinnut tinkiä polttomoottorilla varustettuihin sisarmalleihin nähden ja tavaratilakin on 300 litran kokoisena erittäin suuri.
Clio E-TECH hybridin moderni mutta kestävä ja ajaton tyyli näkyy kaikissa yksityiskohdissa
Uusi CLIO viehättää heti ensi vilkaisulla voimakkaalla ja haluttavalla luonteellaan. Moderni mutta kestävä ja ajaton tyyli näkyy kaikissa yksityiskohdissa: C-kirjaimen muotoiset päiväajovalot, valojen toteutus LED-teknologialla, tyylikkäästi koriin sulautetut krominväriset koristeosat ja piilotetut takaovien kahvat. Vaikka uusi Clio E-TECH hybrid poikkeaa voimalinjaltaan merkittävästi polttomoottorisista sisarmalleistaan, ei sitä välttämättä huomaa autoa katsoessaan. Takapuskuri on muotoiltu uudelleen, minkä lisäksi keskipilareissa ja takaluukussa on pienet E-TECH hybrid -merkit.
Värit
Glacier valkoinen (369) Perusväri
Platine harmaa (D69) Metalliväri
Iron sininen (RQH) Metalliväri
Etoilé musta (GNE) Metalliväri
Flamme punainen (NNP) Metalliväri
Valencia oranssi (EQB) Metalliväri
Schiste harmaa (KQG) Metalliväri
Uusi CLIO on läpikäynyt suoranaisen vallankumouksen tarjoten nyt entistäkin korkeatasoisempia materiaaleja ja taidokkaampaa viimeistelyä yhdistettynä tämän hetken teknologiaan. Huipputekninen kojelauta, mainiosti tukevat istuimet ja säädettävä MULTI-SENSE-järjestelmä tunnelmavalaistuksineen muodostavat kokonaisuuden, joka herättää aistisi eloon. Matkallasi tulevaisuuteen uuden CLIOn ratissa voit nauttia myös isosta 9,3-tuumaisesta kosketusnäytöstä, mukautettavasta mittaristosta sekä sähköisestä käsijarrusta.
Edelleen suosittu CLIO, mutta nyt myös hybridi lattiasta kattoon. Sisätiloista löydät kaikki CLIolle tunnusomaiset piirteet. Tilantuntu, suuret näytöt, maksimoitu turvallisuus ja erittäin modernit ajoavustimet. Ohjaamossa Clio E-TECH Hybridin erottaa muista versioista mittariston ansiosta. Siinä on käyntinopeusmittarin sijaan voimamittari, joka näyttää kaasupolkimen painalluksen tai kevennyksen vaikutuksen voiman tasoon. Vauhtia vähennettäessä ja jarruttaessa mittari kertoo regeneroinnin / itselataamisen määrän. Mittaristossa näytetään myös akun lataustaso ja kojelaudan kosketusnäyttöön saa halutessaan animaation virran kulusta eri moottoreiden ja pyörien välillä.
Kuljettaja voi vaikuttaa CLIO E-TECH Hybridin käytökseen valitsemalla MULTI-SENSE -valinnoista mieleisen ajotilan. EASY LINK -kosketysnäytössä hallinnoit kattavasti auton MULTI SENSE -asetuksia, kuten esimerkiksi ajotiloja Eco-, Sport- ja My Sense -asetusten välillä. Arkisessa ajossa paras vaihtoehto on My Sense -ajotila, joka on mainio kompromissi alhaisen kulutuksen ja hyvän suorituskyvyn välillä. Siinä, kuten muissakin ajotiloissa liikkeelle lähdetään aina sähköllä. Eco-ajotila on erityisen taloudellinen ajotila, missä kaasupolkimen painallus ei kiihdytä autoa yhtä nopeasti. Tässä tilassa keskitytään mahdollisimman pieneen kulutukseen. Sen vastakohtana on Sport-ajotila, jossa pyritään hyvään suorituskykyyn ja sähkömoottorit ovat herkästi mukana antamassa apuaan polttomoottorille.
Kun olet istahtanut autoosi, Android Auto™- ja Apple CarPlay -järjestelmien tuella varustettu EASY LINK -järjestelmä tarjoaa käyttöösi hallintamahdollisuuden älypuhelimesi multimedisältöön. Autoon integroitu navigointijärjestelmä kertoo sinulle koko ajan monipuolista tietoa liikenteestä: mahdolliset ruuhkat tai vaaranpaikat tai vaikkapa huoltoasemien sijainnit matkasi varrella. Käytössäsi on myös nopea ja helppo Googlen osoitehaku. Tarvitset vain muutaman avainsanan löytääksesi määränpäähäsi – sinun ei tarvitse tietää kohteen tarkkaa osoitetta. Automaattisen päivitystoiminnon ansiosta järjestelmäsi ja TomTom-kartta-aineisto päivittyvät automaattisesti uusimpaan versioon. Kaiken tämän lisäksi voit ladata matkapuhelimesi uudessa CLIOssa langattomasti ollaksesi jatkuvasti yhteydessä koko maailmaan. *
* Internetyhteyden vaatimat toiminnot tarvitsevat maksullisen palvelun tilaamisen koeajan päätyttyä. Sovelluksien ja palveluiden valikoima, niiden kieli ja alueellinen tuki vaihtelevat maakohtaisesti. Automaattisen päivitystoiminnon lisäksi joissakin tapauksissa muut päivityskeinot voivat olla tarpeellisia. Älypuhelimen peilaukseen Apple CarPlay™ ja Android Auto™ -tuki. Toiminnot vaativat toimiakseen yhteensopivan puhelinmallin. Toiminnassa maa-, kieli- ja puhelinkohtaisia rajoituksia. Android-puhelimissa ominaisuus vaatii toimiakseen Android Auto™-sovelluksen. Android Auto™ ei ole toistaiseksi saatavilla Google Play -sovelluskaupasta Suomessa, mutta osasta uusista Android -puhelimista löytyy valmiina kyseinen sovellus. Apple CarPlay™ ja Android Auto™ käyttävät matkapuhelimen datasiirtoa.
Android Auto™ on Google Inc:n tavaramerkki.
Apple CarPlay on Apple Inc:n tavaramerkki.
Renault ei vastaa sovelluksien saatavuuksista ja yhteensopivuuskista eri puhelinmalleissa.
CLIO E-TECH Hybridissä on uuden sukupolven 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori ja sen yhteydessä on kaksi sähkömoottoria, joista suurempi toimii pääsähkömoottorina. Toinen pienempi sähkömoottori on suurimmaksi osaksi generaattori ja startti. Voimalinjan täydentää kytkimetön, älykäs automaattinen monitilavaihteisto. Tämän ainutlaatuisen vaihteiston ansiosta CLIO E-TECH yhdistää ensiluokkaisen ajonautinnon hybridin polttoainesäästöön.
Voimalinjassa ja jarrutusenergian talteenotossa käytetään hyväksi Renaultin formula 1 -autoista kerättyjä oppeja. Kiihtyvyys yhdistettynä auliiseen reagointikykyyn ja taloudelliseen ajoon (polttoaine + sähkö) sekä käytännöllisyys ja mukavuus ovat avainasemassa uudessa CLIO E-TECH hybrisissä. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteinen teho on 103 kilowattia (140 hv), minkä avulla CLIO liikkuu ripeästi. Se kiihtyy nollasta sataan 9,9 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Vielä vaikuttavampaa on ohituskiihtyvyys, sillä vauhti nousee 80 – 120 km/h sähäkästi 6,9 sekunnissa. Tärkein tieto on kuitenkin kulutus, sillä CLIO E-TECH Hybridin WLTP-yhdistetty kulutus on vain 4,3 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 98 g/km.
Renault CLIO E-TECH Hybridin älykkään monitilavaihteiston ansiosta vaihteenvaihdot ovat lähes huomaamattomia. Moottorien ohjausjärjestelmä optimoi jatkuvasti niiden toimintaa säästääkseen energiaa ja pienentääkseen hiilidioksidipäästöä. Samalla kuitenkin pidetään huolta, että ajaminen on hauskaa. Järjestelmä valitsee jatkuvasti parhaan moottorien ja vaihteiden käytön teoreettisesti jopa 15 eri vaihtoehdosta. Kuljettajan ei kuitenkaan tarvitse välittää parametrien jatkuvasta laskennasta, sillä kaikki tapahtuu täysin automaattisesti ja lähes huomaamatta.
Uudella itselataavalla (regenerointi) hybridi-moottorilla on saavutettu vertaansa vailla oleva ajomukavuus. Hybridi-moottorikokonaisuus on yhdistetty älykkääseen monitilavaihteistoon ja energiasisällöltään 1,2 kWh ajoakkuun. Ajoakun energiasisältö voi vaikuttaa vähäiseltäkin, mutta E-TECH -järjestelmä käyttää jatkuvasti tehokkaasti regeneroivaa jarrutusta akun lataamiseen. Kaupungissa ajettaessa jopa 80 prosenttia ajasta edetään sähköllä, jolloin kulutus on enimmillään 40 prosenttia pienempi kuin polttomoottorisilla CLIOilla.
Ajamiseen liittyy oleellisena osana se, että vaihteenvalitsimessa on tavallisen D-asennon (drive eli aja) lisäksi B-tila (brake eli jarru). Sitä käytettäessä moottorijarrutus/itselataaminen on voimakkaampi ja uudella CLIO E-TECH:illä voi ajaa melkein koko ajan yhdellä polkimella. Ainoastaan nopeissa vauhdin vähentämisissä ja alle 7 km/h nopeuksissa pitää painaa jarrupoljinta. Kojelaudassa kosketusnäytön alla on EV-nappi, millä auton voi määritellä liikkumaan lyhyitä matkoja pelkästään sähköllä, mikäli akussa on riittävästi virtaa.
Uudessa CLIOssa onoptimoidun korirakenteen lisäksi muun muassa kehitetty istuimia sekä suunniteltu turvavöiden kiristimet antamaan optimaalinen suoja kaiken kokoisille matkustajilla jokaisella istuinpaikalla. Kuljettajaa avustamassa on paljon CLIOssa ennen näkemätöntä elektroniikkaa. Vakiovarusteena on nyt ensimmäistä kertaa Renault-mallistossa erittäin monipuolisesti toimiva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Se tunnistaa autojen lisäksi myös jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivällä kuin yöllä. Turvallisuutta lisäävät myös etäisyysvaroitin, kaista-avustin ja onnettomuuden kaikesta huolimatta tapahduttua hätäpuhelujärjestelmä eCall.
Ominaisuuksia:
![]() Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitinAseta haluamasi nopeus tai maksiminopeus, jota et halua ylittää. Ohjauspyörään sijoitetuilla käyttökytkimillä nopeuden asettaminen sujuu hetkessä. |
Uusi CLIO on varustettu tehokkailla kokonaan LED-teknologialla toteutetuilla Pure Vision -ajovaloilla. Valojärjestelmään kuuluu myös kaukovaloautomatiikka, joka kytkee kaukovalot päälle aina tilanteen salliessa näkyvyyden maksimoimiseksi. Mikä parasta, uudessa Cliossa täys-LED-etuvalot ovat vakiovaruste! |
Irrota kädet ohjauspyörästä ja anna uuden CLIOsi hoitaa pysäköimisen nopeasti ja tarkasti. Easy Park Assist -toiminnon avulla pysäköinti sujuu kätevästi niin tasku-, rivi- kuin vinoparkkiinkin. Jopa pysäköinti on helpompaa uudella CLIOlla! |
Uuteen CLIOon on saatavilla kamerajärjestelmä, jossa jopa neljän kameran kuvat yhdistetään antamaan kuljettajalle kattava 360-asteen kuva auton ympäristöstä. Se auttaa sinua ajamaan turvallisesti ja suojaamaan uuden CLIOn vastustamatonta tyyliä. |
Luokassaan ainutlaatuinen varuste auttaa uutta CLIOa pysyttelemään ajokaistan keskellä sekä säätämään ajonopeutta muun liikenteen mukaan aina pysähdyksiin asti. Tämän toiminnon avulla matkasi sujuu stressittömämmin niin moottoritiellä kuin hitaasti matelevissa ruuhkajonoissa. |
Uusi CLIO tuo mielenrauhaa, sillä se tarkkailee jatkuvasti tietä vaarojen varalta. Jos edellä ajava ajoneuvo hidastaa äkillisesti tai jalankulkija lähtee ylittämään tietä varomattomasti, järjestelmä huomauttaa asiasta ja tekee tarvittaessa hätäjarrutuksen. |
Ennakointi on parasta turvallisuutta. Uusi CLIO osaa varoittaa sinua uhkaavasta omalta kaistalta poistumisesta ja jopa avustaa aktiivisesti auton pitämiseksi kaistalla. |
Uusi CLIO kertoo kojelaudan näyttöruudulla nopeusrajoituksen hyödyntämällä liikennemerkit lukevaa ja tunnistavaa kameraa sekä navigointilaitteiston nopeusrajoitustietoa. |
Toisen ajoneuvon saapuessa takaviistossa olevaan “sokeaan kulmaan” uusi CLIO varoittaa sinua sytyttämällä sivupeilin kehyksessä olevan varoitusvalon. |
Kaikki turvajärjestelmät ovat avustavia järjestelmiä ja vastuu ajamisesta on aina kuljettajalla. Järjestelmät ovat vakio- tai lisävarusteita varustelutasosta riippuen.