RENAULT CAPTUR

rakkaudesta mukavaan autoiluun – myös sähköistettynä

Renault Captur on vallankumouksellinen auto, joka vie hyvänolon tunteen täysin uudelle asteelle. Uudelle edistykselliselle perusrakenteelle suunniteltu Renault Captur on luokkansa huipulla – eikä suotta.

Captur on luokkansa eniten myyty automalli kotimaansa Ranskan lisäksi koko Euroopassa. Menestyäkseen tässä luokassa auton on täytettävä asiakkaan monipuoliset odotukset. Captur on paitsi kaunis myös käytännöllinen: kasvanutta säilytystilaa on niin retkeilijän kuin urbaanin seikkailijan varusteille ja vakiovarusteita autossa on runsaasti. Saatavissa olevat sisätilan valaistukset ja puhelimen lataustaso sekä liikuteltava takapenkki vakiona ovat esimerkkejä Capturin erinomaisuudesta mukavaan autoiluun.

Ajomukavuus, laadukas viimeistely ja uusi teknologia vakuuttavat sinutkin. Tilava matkustamo, jossa on pehmeät materiaaliratkaisut ja laadukas viimeistely vie matkustusergonomian uudelle asteelle. Alustarakenne on suunniteltu täysin uudestaan, jonka myötä ajettavuus on erittäin miellyttävää ja matkustusmukavuus viimeistellään ensiluokkaisella iskunvaimennuksella. Korkeasta maavarasta huolimatta jyrkemmät mutkatkin taittuvat ilman ylimääräistä kallistelua.

CAPTUR E-TECH Plug-in hybrid -lataushybridi

Capturin 1,3 litrainen turbomoottori on saanut 12V mild hybrid -tekniikan. Lisäksi saatavilla edistyksellinen E-Tech hybridiratkaisu sekä ladattavana E-Tech Plug-in hybrid-, että itselataavana E-tech full hybrid -versiona. Renault Captur hybrideissä on moderni 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto.

Täyden hyödyn Renaultin ainutlaatuisesta E-Tech hybriditekniikasta saat valitsemalla ladattavan E-Tech plug-in version. Ladattavalla hybridillä voit itse kytkeä sähköisen ajotilan päälle ja nauttia sähköisestä ajonautinnosta jopa 50km (WLTP) verran latauksien välillä*. Lataamalla E-Tech lataushybridiä säännöllisesti, voit saavuttaa tuntuvia säästöjä polttoainekustannuksissa.

Renault E-Tech hybriditekniikassa polttomoottori on yhdistetty Renaultin ainutlaatuiseen täysin automaattiseen monitilavaihteistoon, joka yhdistää hybriditekniikan parhaat puolet vaivattomaan käyttökokemukseen.


ULKOASU

sporttisen Capturin ulkoasu miellyttää silmää

Täys-LED Pure Vision -etuvalot ja C:n muotoiset LED-päiväajovalot ovat tunnistettava osa uuden Capturin tyyliä ja osoitus käytetyn teknologian laadusta.

CAPTUR E-TECH Plug-in, takaata

Veistokselliset kyljet, atleettinen, raamikas runko ja pyöräkaaret, puskureiden koristelevyt edessä ja takana, kattokaiteet, kookas etusäleikkö ja näyttävät kromikoristeet. Kompaktien katumaastureiden luokassa Capturin ulkoasu miellyttää silmää sulavilla, mutta crossovereiden tapaan rouheilla linjoilla. Sinulla on mahdollisuus yksilöidä auto kaksiväriseksi kymmenen korin värin ja kontrastina mustan (mustassa autossa myös harmaan) katon värin avulla.

Captur E-Tech plug-in hybridin ulkonäössä on pieniä eroja bensiinimoottorisiin sisarmalleihin. Merkittävin ero on oikeassa kyljessä olevan latauspistokkeen luukun myötä vasemmalle siirretyssä polttoaineluukussa.


SISÄTILAT

Capturin sisätilat toivottavat sinut tervetulleeksi 

Auton sisätilat toivottavat sinut tervetulleeksi varuste tasosta riippuen esimerkiksi pehmeillä materiaaliratkaisuilla ja laadukkaalla viimeistelyllä. Muun muassa lämmitetyt, sähkötoimiset ja LED-vilkuilla varustetut sivupeilit, ECO-ajotila, sähkötoimiset etu- ja takaikkunat, Bluetooth-yhteys, USB- ja AUX-liitännät ja hätäpuhelujärjestelmä eCall  tuovat lisäarvoa arkeesi.

Pysäköintiä helpottamaan tarjolla on takapysäköintitutka ja älyavainkortti lähestymis- ja kävele pois -teknologialla. Korkeampaan varustelutasoon siirryttäessä sinua seuraavat muun muassa etupysäköintitutka, peruutuskamera ja lämmitettävä ohjauspyörä. Saatavilla on oiva paketti myös lisävarusteita. Esimerkiksi Easy Link 9,3″ näyttö ja haineväantenni. Mainitsemisen ansaitsee ehdottomasti myös ajoa avustavat järjestelmät eli moottoritie- ja ruuhka-avustin, sisältäen mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistakeskittimen.

Huippunykyaikaisessa Smart Cockpit -kojelaudassa on multimediajärjestelmä jopa 9,3-tuumaisella kosketusnäytöllä, muokattavissa oleva 10,3-tuumainen digitaalimittaristo sekä saatavilla on myös kelluva keskikonsoli ergonomisesti sijoitetulla e-Shifter-vaihteenvalitsimella.

Toisen sukupolven Capturin sisätilat ovat kasvaneiden mittojensa ansiosta aiempaa suuremmat ja esimerkiksi takaistuimella on enemmän polvitilaa. Erityishuomion ansaitsee liikuteltava takapenkki (siirtovara 16 cm), jonka ansiosta saat enemmän polvitilaa ja halutessasi erityisen suuren tavaratilan. Tavaratila on takapenkin ollessa etuasennossa 536 litran kokoinen ja taka-asennossa 422 litraa. Lisäksi hybrid versioissa E-Tech -järjestelmän tarvitsemat komponentit on saatu sijoitettua todella taitavasti auton rakenteisiin. Lataushybridin ajoakku on takapenkin alla niin, ettei matkustajien tiloista ole tarvinnut tinkiä. Luokkansa suurin tavaratila on tilava ja monikäyttöinen myös hybridiversiossa. E-Tech hybrideissä  vastaavat luvut ovat full hybridin 440/326 ja plug-in hybridin 379/265.

Jos kuljetettavana on erityisen pitkiä isoja/pitkiä esineitä, voit tehdä niille tilaa taittamalla takaistuimen selkänojan alas. Näin saat käyttöösi enimmillään 1 275 litran kokoisen tavaratilan.


ajotila valinnan mukaan – easy link ja multi sense

Renault Captur tarjoaa ajokokemuksen, joka mukautuu toiveisiisi hetki hetkeltä. Voit muokata ajokokemustasi MULTI-SENSE-teknologialla, joka antaa mahdollisuuden muokata värillistä  värimaailmaa, ajotilavalintoja, sekä ilmastoinnin ja lämmityksen toimintatapaa ajotilanteen ja mielialan mukaan.

Vaikka auton ohjauselektroniikka käyttää moottoreita ja älykästä automaattista monitilavaihteistoa kaiken aikaa optimaalisesti, kuljettaja voi vaikuttaa valintoihin EASY LINK -kosketusnäytön välityksellä. Sieltä MULTI SENSE -asetuksista löytyy Pure-ajotila, jolloin auto pyrkii liikkumaan pelkästään sähköllä, mikäli akussa on riittävästi varausta. Tuon ajotilan saa päälle myös kosketusnäytön alla olevasta EV-näppäimestä.

Aivan toista ääripäätä edustaa Sport-ajotila, jossa kaikki kolme moottoria toimivat yhdessä, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa, tehden matkanteosta joutuisaa. Tämä ajotila on erityisen kätevä vaikkapa ohituksissa. Sport-ajotila kytkeytyy automaattisesti päälle aina, kun kaasupoljin painetaan pohjaan.

E-Save valinnan avulla käyttäjä voi valmistautua tulevaan sähköajotarpeeseen. Tässä tilassa auto pitää akun varaustason vähintään 40% tasolla, jotta perille päästessä on mahdollista siirtyä sähköajotilaan. E-Save on tarpeellinen esimerkiksi silloin, kun ollaan menossa kaupunkiin tai alueelle, jossa on ajorajoituksia polttomoottorisille autoille.

Uuden EASY LINK -multimediajärjestelmän ansiosta CAPTURin liitettävyys on helppokäyttöistä. Auton jopa 9,3-tuumainen kosketusnäyttö tukee sekä Android Auto™*- että Apple CarPlay™ -älylaitteiden sisällön peilaamista. 4G-yhteys antaa sinulle pääsyn moniin palveluihin, kuten automaattiseen hätäpuheluun onnettomuuden sattuessa, automaattisiin navigaatio- ja järjestelmäpäivityksiin sekä liikennetiedotteisiin, polttoaineen hintoihin lähialueilla ja Google Search* -osoitehakuun. Voit muokata näyttöä omien mieltymystesi mukaan valitsemalla pienoissovelluksia – aivan kuten älypuhelimessasi. Maailma aukeaa eteesi suurella ja helppokäyttöisellä näytöllä. *

MOOTTORIT JA VAIHTEISTOT

uuden perusrakenteen myötä Capturissa on kokonaan uudet voimalinjat

Malliston huipulla on ainutlaatuinen E-Tech Plug-in hybrid, jossa on kahden sähkömoottorin, vapaasti hengittävän bensiinimoottorin sekä älykkään automaattisen monitilavaihteiston yhdistelmä. Toinen E-Tech vaihtoehto on full hybrid, jolloin pääset nauttimaan sähköllä ajamisen riemusta ilman lataushaasteita. Bensiinimoottorit ovat tehokkaita turboahdettuja ja varustettuja Stop & Start -järjestelmällä. Capturin uusi kehitysversio 1,3 litraisesta turbomoottorista on saanut 12V mild hybrid -tekniikan ja EDC-automaattivaihteisto eli kaksoiskytkinvaihteisto on aina sen yhteydessä.

Hybridiajo lisää ajomukavuutta entisestään. Oli kyseessä kumpi tahansa hybridvaihtoehto (plug-in tai full hybrid) niin liikkeelle lähdetään aina sähköllä. Plug-in lataushybridillä ajat hyvissä olosuhteissa sähköllä jopa 50 km, kaupungissa jopa 63 km. Latausaika 3–6 h latauspisteestä riippuen. Iltselataavan täyshybridin sähkömoottorin ansiosta ajossa on käytettävissä sähkömoottorin ylivertainen ajomukavuus ja lisäksi voit saavuttaa jopa 40% polttoainesäästön vastaavaan perinteiseen voimalinjaan verrattuna*. E-Tech täyshybridi on täydellinen valinta sinulle, jolla ei ole säännöllistä latausmahdollisuutta.

CAPTUR E-TECH Plug-in, lataaminen

E-Tech plug-in hybrid – Osaamista ja tehokkuutta F1-maailmasta

Renault Captur E-Tech plug-in hybridissä on uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto. Captur E-Tech plug-in hybrid on mallisarjansa mukavin. Sillä liikutaan paljon pelkästään sähköllä, mikä alentaa melutasoa, kun polttomoottori ei ole käynnissä. Lisäksi optimaalisella moottoreiden käytöllä polttomoottorin käyntinopeus on alhaisempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa.

Moottorien yhteisteho liikuttaa Capturia ripeästi
117 kilowattia (159 hv)

Kiihdytys nollasta sataan
10,1 sekuntia. Lisäksi ohituskiihtyvyys on mainio, sillä nopeuden nostaminen vaikkapa ohitusta varten 80 – 120 km/h onnistuu seitsemässä ja puolessa sekunnissa. WLTP-testisyklin mukainen painotettu kulutus on ainoastaan 1,5 litraa sadalla ja vastaava hiilidioksidipäästö 33 g/km.

Capturin takajousituksen vaikutus ajo-ominaisuuksiin
Ajoakku painaa 105 kiloa ja koko lataushybridin vaatima tekniikka nostaa auton omamassaa noin kahdellasadalla kilolla. Sen takia Captur E-Tech plug-in hybridissä on taka-akselissa mukavaksi säädetty erillisjousitus, joka varmistaa hyvät ajo-ominaisuudet.

CAPTUR E-TECH Plug-in hybrid, ulkoasu

CAPTUR E-TECH Plug-in, moottorit

E-Tech full hybrid – sähköllä ajon nautintoa ilman lataamista

Uudella itselataavalla full hybrid -moottorilla on saavutettu vertaansa vailla oleva ajokokemus. Hybriditeknologiaa hyödyntävä E-Tech-voimalinja yhdistää ajoakun, kaksi sähkömoottoria, perinteisen polttomoottorin ja älykkään automaattisen monitoimivaihteiston. E-Tech -järjestelmä käyttää jatkuvasti tehokkaasti regeneroivaa jarrutusta akun lataamiseen. Testiolosuhteissa kaupungissa ajettaessa jopa 80 prosenttia ajasta on mahdollista edetä sähköllä, mikä vähentää CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta (jopa 40 % asti).

TCe 90 – Ajomukavuutta ja taloudellisuutta tehokkaalla turbomoottorilla

Renault Capturissa on tehokas ja taloudellinen TCe 90 -moottori. Modernissa kolmesylinterisessä moottorissa on muun muassa imuventtiilien ajoituksen ja avautumisen säätö sekä osittain sylinterikanteen integroitu pakosarja. Moottori kehittää 67 kilowattia (91 hv) tehoa ja 160 Nm vääntöä.

TCe 140 mild hybrid – Polttoainetaloutta ja mukavuutta sähköllä piristettynä

TCe 140 moottori EDC-automaattivaihteiston yhteydessä sisältää uuden käynnistysmoottorin ja generaattorin yhdistelmän sekä erillisen 12V litiumioniakun. Järjestelmän ansiosta energian talteenotto hidastuksien aikana on tehokkaampaa ja järjestelmä voi avustaa moottoria polttoainetta eniten kuluttavissa tilanteissa kuten liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Järjestelmä laskee CO2-päästöjä ja polttoaineenkulutusta sekä tuo lisämukavuutta liikkeellelähtöihin.


ENERGIAN TALTEENOTTO JA LATAUS

Sähköllä pitkälle ja aina hybridinä – E-Tech -teknologia

Renault Captur E-Tech plug-in hybridin täysin uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto mahdollistavat erittäin mukavan ajon. Voimalinjassa ja jarrutusenergian talteenotossa käytetään hyväksi Renaultin Formula 1 -autoista kerättyjä oppeja.

Captur E-Tech plug-in hybridissä on litiumioniajoakku, jonka energiasisältö on 9,8 kWh (400 V). Sen virta riittää WLTP-normin mukaan 50 kilometrin ajoon ja kaupungissa 63 kilometriin. Virran loputtua Captur E-Tech plug-in hybrid on edelleen hyvin taloudellinen, sillä se toimii aina itselataavana hybridinä.

Kuljettajan tehtävää helpottaa omalta osaltaan mahdollisuus ajaa niin sanotusti yhdellä polkimella. Kun vaihteenvalitsimesta eli e-shifteristä valitsee uuden B-asennon (brake eli jarru), moottorijarrutus tehostuu huomattavasti. Vaihteenvalitsimessa on eteenpäin vievän D-asennon lisäksi B-asento, jossa liike-energia otetaan D-asentoa tehokkaammin talteen voimakkaammalla regeneroinnilla eli ns. itselataamisella. Sitä käytettäessä jarrupolkimeen ei tarvitse juurikaan koskea, mikä tekee ajamisesta helpompaa, akkua ladataan tehokkaammin ja jarruja säästetään. Suurimmassa osassa liikennetilanteita voi ajaa pelkästään kaasupoljinta käyttäen. Pelkästään suurissa nopeuden pudotuksissa ja pysähdyttäessä on käytettävä jarrupoljinta.

Sähköajoneuvojen lataus tapahtuu julkisilla latauspisteillä tai kotona esimerkiksi yön aikana. Latauskaapeli kiinnitetään autoon ja toinen pää latauslaitteeseen. Renault E-Tech plug-in hybridien akun saa ladattua sähköauton latauslaitteella 3.6kwh teholla täyteen kolmessa tai kotipistorasiasta kuudessa tunnissa.

AJOAVUSTIMET JA TURVALLISUUS

Turvallisen ajokokemuksen varmistamiseksi uusi Captur on varustettu parhaalla mahdollisella teknologialla, joka viitoittaa tietä autonomiseen ajamiseen. Muun varustelun lisäksi turvallisuuskin on korkeammalla tasolla. Turvatyynyjen lisäksi autossa on ikkunaturvaverhot. Capturista löytyy myös muistutusjärjestelmä sekä etu että takapenkkien turvavöiden käytöstä. Turvallisuudentunnetta lisää hätäpuhelujärjestelmä eCall. Korkeatasoisen passiivisen turvallisuuden lisäksi Capturissa on iso määrä aktiiviseen turvallisuuteen vaikuttavia ajamisen apujärjestelmiä kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti sekä kaista-avustin, vakiona nämäkin kaikissa versioissa

Ominaisuuksia:

Mukautuva Stop & Go -vakionopeudensäädin (ACC)

Täysin uusi Captur säilyttää turvallisen välimatkan edellä kulkevaan ajoneuvoon. Liikenneruuhkassa auto pysähtyy tarvittaessa ja lähtee liikkeelle jälleen, kun liikenne edessä alkaa edetä.*

Kaikkiin suuntiin näkevä 360 asteen kamera ja Easy Park Assist -pysäköintiavustin

Panoraamanäkymänsä avulla 360-kamerajärjestelmä auttaa sinua pysäköimään tiukkoihinkin paikkoihin, ja halutessasi pysäköintiavustin hoitaa ohjausliikkeet puolestasi.*

Renault Pure Vision LED -valojärjestelmä kaukovaloautomatiikalla

Täysin uusi Captur on varustettu tehokkaalla Pure Vision LED -järjestelmällä, joka on toteutettu kokonaan LED-teknologialla. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti kaukovaloilta lähivaloille, kun auto saapuu taajamaan tai lähestyy toista ajoneuvoa.*

Maantie- ja liikenneruuhka-avustin

Tämä älykäs varuste säätelee auton nopeutta ja säilyttää turvallisen välimatkan edellä ajaviin ajoneuvoihin. Nopeusalueella 0-160 km/h toimiva järjestelmä pyrkii pitämään lisäksi auton oman ajokaistansa keskellä. Avustimen ansiosta auto voi liikennetilanteen vaatiessa pysähtyä kokonaan ja jatkaa kolmen sekunnin kuluessa matkaa ilman, että kuljettajan täytyy lainkaan puuttua asiaan.*

Katvealuevaroitin

Järjestelmä varoittaa kuljettajaa sivupeileihin sijoitetuilla merkkivaloilla, kun toinen ajoneuvo on takaviistossa vaikeasti havaittavissa.*

Kaistavaroitin ja kaista-avustin

Täysin uusi Captur varoittaa sinua ja korjaa ajolinjaa, jos auto suuntaa pois ajokaistaltaan ilman että vilkkua käytetään.*

Automaattinen hätäjarrutus

Täysin uusi Captur suojelee sinua ja muita tiellä liikkujia. Auto varoittaa, jos edellä ajoneuvo jarruttaa äkillisesti tai jalankulkija lähtee ylittämään tietä. Järjestelmä pystyy myös tekemään automaattisen hätäjarrutuksen.*

Nopeusvaroitin liikennemerkkien tunnistuksella

Autoon sijoitetun kameran avulla täysin uusi Captur välittää sinulle tiedon nopeusrajoituksesta ja auttaa sinua ajamaan rajoitusten mukaan.*

*Auton varusteet ovat ajamisen apujärjestelmiä. Kuljettaja on aina täysin vastuussa ajoneuvon ajamisesta.

VÄRIT

Kaksivärinen

Yksivärinen

Nacré valkoinen mustalla katolla (XUI)

Flamme punainen mustalla katolla (XPA)

Highland harmaa mustalla katolla (YPE)

Cassiopée harmaa mustalla katolla (XNK)

Étoile musta Highland harmaalla katolla (YNW)

Fumeé sininen mustalla katolla (XPE)

Iron sininen mustalla katolla (YNM)

Nacré valkoinen (helmiäisvalkoinen) (QNC)

Flamme punainen (NNP)

Highland harmaa (KQA)

Cassiopée harmaa (KNG)

Étoile musta (GNE)

Fumeé sininen (RPE) perusväri

Iron sininen (RQH)

MITAT

* Peilit taitettuina