Uudistunut Renault CLIO Sport Tourer – Suomen kaunein farmariauto.

Renault_Clio2_ST_header-takuulla

Clio on kautta aikojen parhaiten myyty ranskalainen automalli ja se on voittanut peräti kaksi kertaa vuoden auto tittelin. Tällä hetkelläkin CLIO on segmenttinsä myydyin auto Euroopassa.

Persoonallinen ja moderni Renault Clio Sport Tourer herättää intohimoisia tunteita. Sen aistilliset muodot, rohkeat kaaret ja pokkaukset, sekä muotokielen vahva voima viettelevät urheilullisella olemuksellaan. Clio Sport Tourer on moderni kaikkia yksityiskohtia myöten. Se on tyylikäs ja nykyaikainen farkku, jossa yhdistyvät ympäristön huomioiminen ja kaikkien matkustajien matkustusmukavuus. EDC-automaattivaihteistolla saat käyttöösi automaatin mukavuuden sekä manuaalivaihteistoa vastaavan reaktiivisuuden ja taloudellisuuden, samalla polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät. Clio Sport Tourer on täynnä uusinta autotekniikkaa ja hienoja teknisiä oivalluksia, joita löytyy yleensä huomattavasti kalliimmista autoista, eikä välttämättä niistäkään.

ULKOASU

Renault_Clio2_ST_header_ulkoasu

Intens varustetasolla uudessa Clio Sport Tourerissa on täys-LED-ajovalot ja muista uusista Renault malleista tunnistettava päiväajovalojen C-muoto. Täys-LED-valoissa sekä lähi- että kaukovalomoduulit on toteutettu LED-teknologialla. Perinteiseen valaistusjärjestelmään verrattuna tämä LED Pure Vision teknologia tarjoaa 20 % paremman näkyvyyden aiheuttamatta häikäistymistä. Muissa varustetasoissa on LED-päiväajovalot ja kromin väriset koristelistat.

Etuosan Renault-logoa ympäröivä etusäleikkö on muotoiltu uudelleen, kuten myös etupuskurin säleikön alempi osa, joka on leveämpi, lisäten entisestään modernia ilmettä. Takaosassa korin helmat on muotoiltu uudelleen entistä jykevämmän ilmeen aikaansaamiseksi.

Yksi Clio Sport Tourerin monista käytännöllisistä yksityiskohdista on suuntavalojen kaistanvaihtotoiminto. Tämä on erityisesti moottoritiellä kaistanvaihdoissa käytännöllinen toiminto vilkuttaa suuntavaloja kolme kertaa suuntavilkun viiksen kertapainalluksella.

SISÄTILAT

Renault_Clio2_ST_header_siatilat_2

Kaikki verhoilumateriaalit ovat uusia ja erityistä huomiota on kiinnitetty muoviosien laatuun, miltä ne näyttävät ja tuntuvat. Kromiosat ovat entistä hillitympiä sekä mattapintaisia, ja värit entistä hienostuneempia. Ohjauspyörä, kuten myös vaihteenvalitsin ja ovien sisäpaneelit, ovat saaneet laadukkaamman tuntuisen ilmeen. Lyhyesti, uusi Clio Sport Tourer on auto, jonka houkutteleva ulkoinen muotoilu ja korkealaatuinen sisätilojen viimeistely, muodostavat korkealuokkaisen kokonaisuuden.

Kojelaudan selkeälinjainen muoto on saanut inspiraationsa lentokoneen siivestä. Selkeä keskikonsoli on helposti käden ulottuvilla ja digitaalinen ajonopeudennäyttö on nopeasti luettavissa tilanteessa kuin tilanteessa. Kuljettajanistuimen korkeussäätövara on peräti 70 mm ja ohjauspyörässä on sekä korkeus- että etäisyyssäätö. Kun tähän lisätään matkustamon verhoilun ja viimeistelyn väriyhdistelmät sekä kromatut ja kiiltomustat yksityiskohdat, lopputuloksena on moderni ja ergonominen matkustamo.

Muita käytännöllisiä ratkaisuja ovat matkustamon monipuoliset säilytystilat: säilytystila vaihdekepin edessä, 7-litrainen hansikaslokero, hansikaslokeron yläpuolinen avolokero, mukitelineet, keskikyynärnojan (lisävaruste) ja ovien säilytyslokerot. Kuten farmarimalliin kuuluukin, Clio Sport Tourerissa on reilu ja monikäyttöinen tavaratila, jonka tilavuus on 443 litraa. Tilasta 85 litraa on kätevästi tavaratilan välipohjan alla (välipohja varustetasosta riippuen). Takaistuimien selkänoja taittuu suhteessa 1/3-2/3, ja tavaratilan lastaamista helpottaa matala, vain 60,4 cm korkea lastauskorkeus.

Tulevaisuuden tekniikkaa jo nyt

Luulitko, että viimeisin autoteknologia kuuluu vain luksusautoihin? Uusi Renault Clio Sport Tourer on luokassaan ennennäkemättömän hyvin varusteltu. Media Nav -multimediajärjestelmä, 7” kosketusnäyttö, ohjauspyörän yhteydessä olevat säätimet, navigointi, täysin uusi Renault Bass Reflex® -äänentoistojärjestelmä, handsfree-älyavainkortti ja mäkilähtöavustin ovat vain osa saatavilla olevista edistyksellisistä varusteista.

Renault_Clio2_ohjaamo_R-Link2

R-LINK Evolution -multimediajärjestelmä

7” kosketusnäyttöä käytetään kuten älypuhelinta tai tablettia. Autossa on sisäänrakennettuna tietoliikenneyhteydet, jotka sisältävät mm. 12 kuukauden TomTom-liikennetietopalvelun sekä pääsyn R-Link Storeen.

Renault_Clio2_ohjaamo_EDC

EDC-vaihteisto

EDC-kaksoiskytkinautomaattivaihteistossa yhdistyvät automaattivaihteiston käyttömukavuus ja manuaalivaihteiston herkkyys ja taloudellisuus.

Renault_Clio2_ohjaamo_Bose

Bose®-järjestelmän ääni

Järjestelmään kuuluu yhteensä 7 tehokasta kaiutinta, jotka sijaitsevat eri puolilla matkustamoa. Näin taataan, että kuuntelemasi musiikin pienimmätkin yksityiskohdat ja vivahteet toistuvat tarkasti.

 

AJOAVUSTIMET

Ihan ensimmäisestä malliversiostaan lähtien CLIO Sport Tourer on tullut tutuksi ketteryydellään kaupunkiajossa. Uusien ajamisen apujärjestelmien myötä CLIO Sport Tourer ottaa jälleen yhden askeleen eteenpäin myös ketteryyden ja käsiteltävyyden saralla.

Takapysäköintitutkan lisäksi nyt saatavilla uuteen CLIO Sport Toureriin etupysäköintitutkat sekä pysäköintikamera. Intens-varustetasolla saatavilla nyt myös Easy Park-pysäköintiavustin, jolloin auto hoitaa pysäköinnissä ohjauksen ja kuljettajan tehtäväksi jää vain kaasun, jarrun ja vaihteiden käyttö. Varustelutasosta riippuen vakio- tai lisävarusteena olevien ajoavustimien ansiosta nopeuden sääteleminen, pysäköiminen sekä päiväajovalojen ja ajovalojen automaattinen vaihto ei ole koskaan ollut helpompaa.

Renault_ClioST2_pysakointiavustinAktiivinen pysäköintiavustin
Aktiivisen pysäköintiavustimen (Easy Park Assist) kanssa pysäköinti taskuparkkiin on myös helpompaa kuin koskaan. Järjestelmä arvioi pysäköintitilan mitat ja sopivan paikan löydyttyä voit jättää ohjauspyörän pyörittämisen auton hoidettavaksi ja pysäköinti sujuu kätevästi.
Renault_Clio2_vakionopeussaadinVakionopeussäädin
Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin vakiona kaikissa versioissa.
Renault_ClioST2_makilahtoavustinMäkilähtöavustin
Kun auto on pysähtynyt mäkeen, mäkilähtöavustin pitää auton automaattisesti paikallaan kahden sekunnin ajan, jotta kuljettaja ehtii rauhassa lähteä liikkeelle ilman, että auto luisuu mäkeä alas.

 

MOOTTORIT JA VAIHTEISTOT

Uuden Renault Clio Sport Tourer -mallin polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt ovat ennätyksellisen alhaiset, säilyttäen silti huippuluokan ajo-ominaisuudet. Esimerkiksi Stop & Start -järjestelmällä voidaan taajama-ajossa saavuttaa useiden minuuttien moottorin seisonta-aika liikennevaloissa, mikä pienentää sekä polttoaineen kulutusta että haitallisia päästöjä. Moottori käynnistyy nopeasti ja vaivattomasti heti kytkinpoljinta painettaessa.

Edistyksellistä tekniikkaa:

  1. OVERBOOST: TCe 90 -moottorin Overboost-toiminto antaa hetkellisesti lisää suorituskykyä nopeissa kiihdytyksissä, kuten ohituksissa.
    Mm. Turbon käyttöä optimoimalla Overboost tuottaa 10 Nm lisää vääntöä ja 5 hv rajoitetun ajan.
  2. STOP & START: Sammuttaa moottorin automaattisesti, kun auto on paikallaan ja vaihde on vapaalla.
  3. ÄLYKÄS VIRRANHALLINTA (ESM): Optimoi sähkönkulutuksen ja käyttää akun lataamiseksi jarrutuksien ja moottorijarrutuksen aikaista liike-energiaa.
  4. ILMANOTON SULKULÄPÄT: Etupuskurin ilmanottosäleikössä sijaitsevat sähkötoimiset läpät ohjaavat automaattisesti jäähdytysilman kulkua
    moottorin tarpeiden mukaisesti. Näin parannetaan auton aerodynamiikkaa, joka vähentää polttoaineen kulutusta.

Renault_Clio2_ST_header_moottorit

Energy TCe 90 Energy S&S – Ajomukavuutta ja taloudellisuutta
Edistyksellinen Energy TCe 90 –bensiinimoottori yhdistää suorituskyvyn ja alhaisen polttoaineenkulutuksen
ainutlaatuisella tavalla. Tämä kolmisylinterinen turboahdettu 898 cm3:n ja 90 hv:n bensiinimoottori kiihtyy hyvin sekä liikkeellelähdöissä että ohituksissa kaikilla käyntinopeuksilla. Ajo on miellyttävää myös kaupunkiajossa. Vaihteita ei tarvitse vaihtaa jatkuvasti, sillä 90 % enimmäisväännöstä (135 Nm) on käytettävissä jo kierrosnopeudesta 1650 r/min alkaen. Stop & Start -järjestelmällä varustetun moottorin polttoaineenkulutus on erittäin alhainen 4,7 l / 100 km* (EU-yhdistetty) ja CO2-päästöt 105 g/km.

Energy TCe 120 S&S - Tehokkuutta
Nauti reaktiivisuudesta ja kiihtyvyydestä. TCe 120 -moottorissa on 118 hevosvoimaa ja korkea 205 Nm vääntö on saatavilla jo alhaisilta moottorin kierrosluvuilta (2000 rpm) lähtien, joten suorituskyky on käytössä kaikissa tilanteissa. Yhdistettynä 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon, moottorin suorasuihkutusteknologiaan ja Stop&Start -järjestelmään tämän suorituskykyisen voimalinjan EU-yhdistetty kulutuslukema on 5,3 l/100 km ja CO2-päästöt 118 g/km.

Energy TCe 120 EDC-aut. Dynaamisuutta ja mukavuutta
Tehokkaalla TCe 120 -moottorilla ja EDC-automaattivaihteistolla ajaminen on kaikin puolin sujuvaa. Käytettävissä on tehokkaan moottorin voimavarat yhdistettynä EDC-automaatin mukavuuteen ja vaivattomuuteen. Myös kulutus pysyy kurissa. EU-yhdistetty kulutuslukema 5,4 l/100 km ja CO2-päästöt 120 g/km.

EDC-automaattivaihteisto - Mukavuutta, taloudellisuutta
Kaksoiskytkimellä varustetulla, 6-vaihteisella, EDC-automaattivaihteistolla (Efficient Dual Clutch) saa käyttön automaatin mukavuuden sekä manuaalivaihteistoa vastaavan reaktiivisuuden ja taloudellisuuden. Dynaamisen ja reaktiivisen EDC-vaihteiston ansiosta kiihtyvyys on nopea ja välitön, ja automaattisessa tai manuaalisessa käyttötilassa kiihdytys on tehokasta ja sujuvaa: kaksoiskytkintekniikan ja kaksoismassavauhtipyörän ansiosta vaihteenvaihto tapahtuu pehmeästi ja huomaamatta. EDC-vaihteisto on saatavilla tehokkaan TCe 120 -moottorin yhteydessä ja se soveltuu parhaiten kuljettajalle, joka tavoittelee ajomukavuutta, käytännöllisyyttä ja taloudellisuutta.

LASKE TÄSTÄ RAHOITUSLASKURILLA KUUKAUSIERÄSI ›