Uusi Renault Trafic E-Tech electric – tehokas, ketterä ja innovatiivinen ratkaisu ammattilaisille

18.11.2025

Uuden sukupolven täyssähköinen Trafic E-Tech electric on ensimmäinen Renaultin tavara-auto, joka hyödyntää Ampere-yhtiön kehittämää SDV-arkkitehtuuria ja tarjoaa huippuluokan 800 voltin pikalatausteknologian, jolla saavutetaan jopa 450 km WLTP-toimintamatka*. Trafic E-Tech electric tavara-auton tuotanto alkaa vuoden 2026 lopulla. Myöhemmin mallisto laajenee kattamaan muun muassa alustaohjaamo-, kippilava- sekä pullakorimallit.

Trafic-nimi on ollut markkinoilla vuodesta 1980 ja sitä on valmistettu yli 2,5 miljoonaa kappaletta kolmen sukupolven aikana. Neljäs sukupolvi tuo mukanaan vallankumouksellisen muutoksen – täyssähköisen voimalinjan, joka yhdistää tehokkuuden, kestävän kehityksen ja huipputeknologian.

Modernia muotoilua

Trafic E-Tech electricin mittasuhteet ovat mainiot, sillä se näyttää yhtä aikaa modernilta ja dynaamiselta. Edessä korin ylitys on hyvin lyhyt ja venytetyn akselivälin myötä pyörät ovat aivan kulmissa, millä maksimoidaan sisätilat. Pitkästä akselivälistä huolimatta kääntöympyrä on samaa luokkaa Renault Clion kanssa. L1-versio tarjoaa 5,1 kuutiometrin kuormatilan ja 4,87 metrin pituuden, kun taas L2-versio tarjoaa 5,8 kuutiometriä ja 5,27 metrin pituuden. Trafic on vain 1,9 metriä korkea, minkä ansiosta se mahtuu hyvin autotalleihin ja -halleihin. Suurikokoiset ovet mahdollistavat eurolavojen lastauksen sivulta tai takaa.
Ulkonäöltään Trafic noudattaa Renaultin nykyistä muotokieltä. Keula on erittäin moderni, kun siinä on koko auton levyinen taustavalaistu nauha, jonka keskellä on Renaultin logo. Päiväajovalot on sijoitettu kulmiin, mistä näkyvät hyvin kaikkiin suuntiin. Sivusta katsottuna vyötärölinja antaa vaikutelman energisestä autosta, joka vaikuttaa olevan liikkeessä paikallaan ollessaankin.

Korin takaosassa vaakalinja on samassa tasossa sivuikkunoiden kanssa. Kookkaat ovet ovat epäsymmetriset ja niiden päällä on takaspoileri optimoimassa auton aerodynamiikkaa. Takana valoissa on ainutlaatuinen 3D-suunnittelulla toteutettu kuvio, joka viimeistelee Traficin muista erottuvan, hienostuneen muotoilun. Korin alaosassa on musta suojaus, joka antaa vahvan vaikutelman ja on käytännöllinen päivittäisessä käytössä.

Sisätilat on suunniteltu kuljettajakeskeisesti. Kojelaudassa on moderni 10 tuuman digitaalinen mittaristo sekä kuljettajaa kohti suunnattu 12 tuuman keskinäyttö. Verhoilussa on yhdistetty farkunsinistä sekä harmaata kangasta ja se on viimeistelty tyylikkäillä tikkauksilla. Säilytystilaa on runsaasti: kannellinen hansikaslokero, useita avoimia lokeroita, mukitelineitä ja dokumenttiteline. Myös kojelaudan putkimuotoisen rungon ja tuulilasin välissä on suuri säilytystila.

Renaultin vastuullisuus näkyy myös materiaalivalinnoissa. Uusi Trafic E-Tech electric sisältää yli 23 prosenttia** kierrätettyjä materiaaleja***, mukaan lukien akku, mikä on hyvin lähellä parhaimmistoamme (Renault 4 E-Tech electricissä jopa 26 %). Muovien osalta kierrätettyä materiaalia on yli 15 prosenttia*** (>40 kg), mikä ylittää markkinoiden keskiarvon 9 %****. Verhoilu sisältää 50 prosenttia kierrätettyä kangasta.

Kaksi akkua – ratkaisu jokaiseen tarpeeseen

Trafic E-Tech electric tarjoaa kaksi akkuvaihtoehtoa täyttämään erilaiset tarpeet. Pitkän toimintamatkan akku, joka hyödyntää NMC-teknologiaa, tarjoaa jopa 450 km WLTP-toimintamatkan* ja on saatavilla heti lanseerauksessa.

Kaupunkikäyttöön suunnattu LFP-akku täydentää mallistoa myöhemmin ja tarjoaa lähes 350 km toimintamatkan* ilman harvinaisia metalleja, kuten koboltti ja nikkeli. Kaikki kennot valmistetaan Euroopassa ja akut kootaan Ranskassa Sandouvillen tehtaalla.

800V-pikalataus – nopeutta arkeen

Renault tuo ensimmäistä kertaa 800 voltin pikalatausteknologian hyötyajoneuvoon. DC-pikalataus mahdollistaa akun lataamisen 15 prosentista 80 prosenttiin noin 20 minuutissa, mikä lisää toimintamatkaa 260 kilometriä. Uusi sähkömoottori tuottaa 150 kilowatin tehon ja 345 newtonmetrin väännön. Vetokyky on 2000 kiloa ja kantavuus 1250 kiloa (vahvistetaan tyyppihyväksynnässä).

Trafic E-Tech electric tarjoaa myös V2X-toiminnot. V2L-ominaisuus mahdollistaa virran syötön ulkoisiin laitteisiin, kuten työkaluihin tai kannettaviin tietokoneisiin, kun taas V2G-ominaisuus mahdollistaa energian syötön takaisin sähköverkkoon kaksisuuntaisen laturin avulla.

Ohjelmiston vallankumous – SDV-teknologia

Trafic E-Tech electric on Renaultin ensimmäinen Software Defined Vehicle (SDV), mikä merkitsee todellista teknologista harppausta. Ohjelmisto ei ole enää vain yksittäisiä toimintoja ohjaava osa, vaan koko ajoneuvon sydän. Aiemmin kymmenet erilliset ohjausyksiköt on korvattu yhdellä erittäin tehokkaalla keskusyksiköllä, joka hallitsee kaikkia auton toimintoja. Tämä arkkitehtuuri mahdollistaa jatkuvat etäpäivitykset pilvipalvelun kautta, aivan kuten älypuhelimessa ja tuo mukanaan uusia ominaisuuksia koko auton elinkaaren ajan.

SDV-teknologia tekee ajoneuvosta aidosti digitaalisen alustan, joka kehittyy käyttäjän tarpeiden mukaan. Ampere-yhtiön kehittämä CAR OS -käyttöjärjestelmä perustuu Android Automotive OS -alustaan, mikä takaa intuitiivisen käytön ja laajan sovellusvalikoiman. Yritykset voivat integroida omia järjestelmiään suoraan auton multimediaan, mikä helpottaa esimerkiksi kuljetusten hallintaa ja reaaliaikaista tiedonsiirtoa. Lisäksi SDV tuo ennakoivan huollon uudelle tasolle: komponenttien kulumista voidaan seurata reaaliajassa ja korjaukset voidaan suunnitella etukäteen, mikä parantaa kaluston käytettävyyttä ja optimoi kustannuksia.

Uuden sukupolven openR evo -multimediajärjestelmässä on 12 tuuman näyttö – suurin Renaultin tavara-autojen mallistossa. Navigointi huomioi ajoneuvon koon sekä kuorman ja Google-palvelut, kuten Google Assistant, Google Maps ja Google Play, ovat käytettävissä. Sovelluksia on koko ajan kasvava määrä, mukaan lukien EasyPark, Vivaldi-selain sekä suoratoistopalvelut, kuten HBO Max ja Yle Areena, jotka tekevät tauoista miellyttävämpiä.

Sähköisen arjen helpottamiseksi Trafic tarjoaa My Renault -sovelluksen, jonka avulla voi hallita latausaikatauluja, esilämmitystä ja toimintamatkaa. Sovellus mahdollistaa myös ajoneuvon paikantamisen, ovien lukituksen tarkistamisen etänä sekä huollon seurannan.

Turvallisuus keskiössä

Vuonna 2023 lanseerattu human first -ohjelma vahvistaa sitoutumista kuljettajien, matkustajien ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuteen. Trafic E-Tech electric sisältää Safety Coach -järjestelmän, joka hyödyntää ajoneuvon sensoreita ja tekoälyä arvioidakseen kuljettajan riskejä, kuten nopeutta, turvavälejä, kaistanvaihtoja ja tarkkaavaisuutta. Jokaisen matkan jälkeen kuljettaja saa Safety Score -arvosanan ja henkilökohtaisia vinkkejä ajotavan parantamiseksi. Safety Monitor näyttää reaaliaikaisen ajotavan arvioinnin suoraan mittaristossa.

Uusi Renault Trafic E-Tech electric yhdistää tehokkuuden, kestävän kehityksen, huipputeknologian ja muunneltavuuden, tarjoten ammattilaisille ratkaisun, joka vastaa tulevaisuuden liikkuvuuden vaatimuksiin. Trafic valmistetaan Ranskassa Renault Groupin Sandouvillen tehtaalla ja sen tuotanto alkaa vuoden 2026 lopulla.

* odottaa WLTP-tyyppihyväksyntää
** sisältää kierrätettyjä materiaaleja standardin ISO 14021 mukaisesti sekä tuotannossa syntyneitä leikkuujätteitä ja hukkapaloja, jotka on kierrätetty takaisin teolliseen tuotantoprosessiin
*** odottaa lopullista materiaalidokumentaatiota
**** The Circular Economy for Plastics – A European Analysis 2024

Google, Google Play, Google Maps, Android Auto, Gemini ja muut merkit ovat Google LLC:n tavaramerkkejä.

TUTUSTU UUTEEN TRAFIC E-TECH ELECTRICIIN