Renault 4 E-Tech electric – luokkansa monikäyttöisin sähköauto

27.5.2025

Kompakti, tilava ja monikäyttöinen, auto täynnä elämän iloa. Nuo määreet sopivat 1960-luvun alussa Renault 4:ään ja nyt ne kuvaavat erinomaisesti uutta Renault 4 E-Tech electriciä. Rikkaasta historiastaan ammentava sähkömoottorinen Renault 4 tuo saman vallankumouksen sähköautoihin, kuin sen esi-isä yli 60 vuotta sitten pikkuautoihin. Uutuuden tekniikka ja varustelu ovat tasolla, jollaista osaisi odottaa vasta luokkaa suuremmalta autolta. Renault 4 ennakkomyynti alkaa nyt ja hinnat alkavat 29 990 eurosta.

Renaultin uutuus sähköautomallistoon lainaa DNA:n mallilta, joka kasvoi ikoniksi vuosikymmenten aikana. Aivan uudenlainen, järkevän kokoinen ja kohtuuhintainen vuonna 1961 esitelty Renault 4 sopi niin työkäyttöön poliisille tai postille kuin kaupunkilaisille ja maaseudun asukkaille. Nyt uusi Renault 4 E-Tech electric ottaa paikkansa Renault 5, Renault Megane ja Renault Scenic E-Tech electricien rinnalla, minkä lisäksi vuonna 2026 esitellään vielä Renault Twingo. Renaultin kunnianhimoisena tavoitteena on tarjota sähköauto kaikille autoilijoille, missä uusi Renault 4 E-Tech electric on tärkeä askel.

Alkuperäinen Renault 4 oli huikea menestystarina niin Ranskassa kuin kaikkialla maailmassa. Sitä myytiin vuosina 1961–1992 viidessä maanosassa yli sadassa maassa 8 135 424 kappaletta. Aikoinaan R4 oli Renaultin eniten myyty malli, ja koko historian aikana se on neljänneksi suosituin Renault.

”Renault 4 E-Tech electricillä keskitämme voimamme tuoda sähköautot valtavirran saataville Euroopassa. Uusin mallimme täydentää jo tähän saakka monipuolista valikoimaamme, jossa ovat Megane, Scenic ja täysin uusi 5 E-Tech electric. Meiltä kuitenkin puuttui erittäin tilava kompakti auto. Nyt meillä on moneksi muuntuva, toimiva uutuus, jonka suuri tavaratila on helppo lastata. Auto joka kattaa monipuolisesti lähes kaikki kuviteltavissa olevat päivittäiset käyttötarkoitukset. Se on ajan henkeen sopiva valtavirran sähköauto, jossa on mainiota ajamista helpottavaa ja mukavuutta lisäävää teknologiaa.”
Fabrice Cambolive, Renaultin pääjohtaja


Karismaattista, käyttökelpoista muotoilua

Renault jatkaa uudella Renault 4 E-Tech electricillä retrofuturistista muotoilulinjaansa. Syksyllä 2022 Pariisin autonäyttelyssä 4EVER Trophy -tutkielma paljasti, kuinka Renault aikoo tuoda historiallisen mallinsa nykyaikaan. Sähköauto muuttaa hienolla tavalla ikonisen esi-isänsä tunnusmerkkejä kehittäen ne moderneiksi. Uutuus ei ole liikaa alkuperäisen Renault 4:n näköinen, vaan se jatkaa oivaltavasti merkin retrofuturistista linjaa.
Kooltaan uusi 4 E-Tech electric sijoittuu 4,14 metrin pituisena B-segmentin suurempien automallien joukkoon. Akseliväli on 2,62 metriä, mikä varmistaa kahdeksan senttiä Renault 5 E-Tech electriciä pidempänä hyvät sisä- ja tavaratilat. Kori on peräti 22 senttiä 5 E-Tech electriciä pidempi. Leveys on jätetty samaan 1,80 metriin, jotta 4 Tech electric olisi näppärä, mutta 1,57 metrin korkeus tuo osaltaan mukavasti ilmavuutta sisätiloihin. Auton olemuksen ja käytön kannalta oleellista on 18 sentin maavara, joka on suurempi kuin vaikkapa kompaktien katumaasturien luokkaan kuuluvassa Renault Capturissa.

Kaikissa Renault 4 E-Tech electricin versioissa on vakiona ulkonäköä leimaavat 18-tuumaiset pyörät. Niille on annettu eri varustetasoissa oma persoonallinen muotoilu. Edullisimmassa evolutionissa on aerodynaamisesti optimoidut jogging-teräsvanteet, joista siirrytään paremmin varustelluissa technossa ja iconicissa sixties- ja parisienne-kevytmetallivanteisiin.

Vanteiden nimet eivät ole sattumaa, vaan ne viittaavat R4:n historian erikoismalleihin. Jogging esiteltiin vuonna 1981 ja Sixties neljä vuotta myöhemmin. Parisienne oli ranskalaisen ELLE-lehden kanssa suunniteltu erikoismalli, joka menee historiassa taaksepäin aina vuoteen 1963.

Renault 4 E-Tech electricin retrofuturistiseen ilmeeseen kuuluu etusäleikkö, joka viittaa vuonna 1967 alkuperäisessä 4-mallissa vaakasuoraksi muuttuneeseen. Siitä on kehitetty 4 E-Tech electriciin maailman ensimmäinen yksiosainen valaistu etusäleikkövalo. Yhtenäinen koko keulan kiertävä valo kehystää pyöreitä ledivaloja. Samalla 4 E-Tech electric on ensimmäinen malli, jossa on valaistu Renault-merkki säleikön keskellä. Yhtenäisen 1,45 metriä leveän säleikön suunnittelun tarvittiin paljon työtä alihankkijoiden Valeon ja OP Mobilityn kanssa, ja myös sen valmistus on vaativa prosessi.

Alkuperäinen R4 tulee esiin monissa 4 E-Tech electricin yksityiskohdissa. Edessä konepellin muodot jatkuvat etusäleikön alapuolella antaen sille leveämmän vaikutelman aivan kuin alkuperäisessä R4:ssä. Sekä edessä että takana puskureissa on vanhaa muotoa, jota voi personoida aivan uudella tavalla väreillä. Sivuprofiilissa taaimmaisen ikkunan muoto on tuttu ja ovien alareunaan on veistetty kolme raitaa, jotka tuovat mieleen 4 GTL:n muoviset kylkisuojat. Myös katossa on ikoninen linja, johon on modernissa versiossa lisätty kattokaiteet. Perässä takavalojen muoto on sekin viittaus ikoniseen esi-isään, kuten myös takaluukku, joka jatkuu lastausta helpottaen alas puskuriin.

Yksi uuden Renault 4 E-Tech electricin hauskoja piirteitä on sen muunneltavuus niin ulkonäön kuin sisustuksen osalta. Kun lasketaan yhteen värit, vanteet, varustetasot, mahdollisuus kaksivärisyyteen ja lisävarusteet, on asiakkaan valittavissa satoja eri vaihtoehtoja.

Sopii kaikenlaiseen käyttöön jokaiselle autoilijalle

Renault halusi pitää 4 E-Tech electricin ulkomitat kohtuullisina, jotta se on 4,14 metrin pituisena sopiva myös kaupunkipyörittelyyn ja helppo pysäköidä. Autoon on kuitenkin loihdittu mukavat tilat viidelle matkustajalle. Takapenkille mahtuvat hyvin myös aikuiset.

Matkustamon ja kojelaudan tyyli on lainaa 5 E-Tech electricistä, mutta tilaa on enemmän niin matkustajille kuin heidän tavaroilleen, minkä lisäksi mukavuutta on lisätty entisestään. Takapenkkiläiset on huomioitu muun muassa etuistuimien lehtitaskuilla ja kahdella USB-C-portilla keskikonsolin takapäässä. Pikkutavaroille on matkustamossa erilaisia säilytystiloja yli 23 litraa, joista yhdeksän on takana istuvien käytettävissä.

Alkuperäisen Renault 4:n henkeä seurataan siinä, että tavaratila on peräti 420 litran kokoinen. Takavalot on sijoitettu pystyyn aivan korin nurkkiin, jotta luukku on saatu mahdollisimman leveäksi. Lisäksi se jatkuu puskuriin saakka, minkä ansiosta nostokorkeus on ainoastaan 61 senttiä, kymmenisen senttiä kilpailijoita vähemmän. Tavaratilan käyttöä helpottaa vielä sähkötoiminen takaluukku, joka avautuu ilman käsiä jalkaa puskurin alla heilauttamalla.

Tavaratilan lattian alla on 44 litran kokoinen lokero, joka sopii mainiosti latauskaapelien säilyttämiseen. Tavaroiden kiinnitystä helpottavat samalla turvallisuutta lisäävät neljä tavarakoukkua, kaksi kassikoukkua ja kaksi hihnaa, joilla tavarat saadaan pysymään paikallaan. Monikäyttöisyys on viety huippuunsa, sillä takapenkin selkänojan lisäksi myös etumatkustajan selkänojan voi taittaa eteen. Silloin autossa voi helposti kuljettaa jopa 2,20 metriä pitkiä tavaroita. Mikäli tavaratila kuitenkin loppuu kesken, voi 4 E-Tech electriciin kytkeä enintään 750 kilon painoisen perävaunun.

Matkustamon tyyli määräytyy Renault 4 E-Tech electricin varustetason mukaan. Perusmallina on evolution, jossa käytetään vaaleita värejä kojelaudassa ja ovipaneeleissa. Ne ovat kontrastina tummanharmaalle verhoilulle, jossa on pikanttina piristyksenä ompeleet Ranskan lipun väreillä.

Keskimmäinen techno-varustetaso tuo oitis mieleen farkut. Siinä on kierrätetystä polyesterikankaasta tehty verhoilu, joka muistuttaa farkkuja. Ompeleet ovat kuparinväriset, kuten farkkujen napit ja ompeleet. Samaa materiaalia käytetään myös kojelaudassa ja ovipaneeleissa.

Iconic-varustetasossa sisustus on tyylikäs ja urheilullinen. Sataprosenttisesti kierrätysmateriaalista tehdyssä istuinverhoilussa on kukonaskelkuvio, jota piristävät keltaiset tikkaukset. Keltaista käytetään muutenkin sisustuksessa reippaasti, kuten kojelaudan taustavalaistussa Renault 4 -tekstissä.

Vähän myöhemmin Renault 4 E-Tech electric technoon ja iconiciin voi valita lisävarusteena mustan plein sud –avattavan kangaskaton, joka on suunniteltu alkuperäisen Renault 4 Plein Airin hengessä. Plein sud -kangaskatto on kevyt ja laadukas, sillä se on yhtä tiivis ja hiljainen kuin vakiomallin teräskatto, eikä pääntilakaan vähene.

Tuttu perusrakenne uudella tyylillä

Perusrakenne on sama AmpR Small kuin 5 E-Tech electricissä, mikä varmistaa hauskan ajettavuuden. Kokonaisuus on kuitenkin muutettu uuden 4 E-Tech electricin olemuksen tyyliseksi eli astetta mukavammaksi.

Tuttua aiemmin esitellystä Renault 5 E-Tech electricistä on etujousitus. Ohjaus on uudessa 4 E-Tech electricissä vielä nopeampi ja kääntöympyrä on pidentyneestä akselivälistä huolimatta vain 10,8 metriä. Yhteistä on myös takapyörien monivarsituenta, jollaista käytetään yleensä vain suuremmissa ja kalliimmissa autoissa. Se parantaa ajo-ominaisuuksia ja lisää mukavuutta.

Uutta on techno-varustetasosta alkaen saatavilla oleva one pedal -toiminto, joka helpottaa autolla ajamista. Se tuo regeneratiiviseen jarrutukseen neljännen tason, jolla Renault 4 E-Tech electricin vauhti hidastuu pysähdyksiin saakka ilman jarrupoljinta. Toiminto kytkeytyy pois päältä kun kytketään päälle peruutus, mikä helpottaa pysäköintiä.

Uutta 4 E-Tech electriciä kehittäessään Renault on paneutunut huolellisesti äänieristykseen. Ajoakku on omassa patentoidussa kotelossaan, joka on eristetty tehokkaasti matkustamosta. Moottorin ääni ja värinät pidetään sisätilojen ulkopuolella ja kaikissa varustetasoissa on vakiona akustinen tuulilasi. Mukavuuteen ja energiatehokkuuteen liittyy myös 8 kilowatin lämmitysvastus sekä lämpöpumppu, joka säästää omalta osaltaan energiaa ja pidentää toimintamatkaa. Sillä voi lämmittää tai viilentää auton kauko-ohjauksella ennen matkaan lähtöä.

Kaksi voimalinjaa

Renault 4 E-Tech electric tulee markkinoille urban range ja comfort range vaihtoehtoina. Perusmallina on Suomessa urban range evolution-varustetasolla. Sen sähkömoottori kehittää 80 kilowattia (120 hv) ja vääntömomentti on 225 Nm. Ajoakun energiasisältö on 40 kWh, jolla toimintamatka on 308 kilometriä. Vaihtovirralla (11 kW) lataus vie aikaa kolme ja puoli tuntia ja pikalatauksella (80 kW) 15–80 % tason puoli tuntia.

Myynnin uskotaan painottuvan vahvasti comfort rangeen, joka on saatavana kaikilla kolmella varustetasolla (evolution, techno ja iconic). Sähkömoottori kehittää 110 kilowattia (150 hv) ja 245 newtonmetriä. Ne kiihdyttävät 4 E-Tech electricin paikaltaan 100 km/h nopeuteen 8,2 sekunnissa. Ohituskiihtyvyys on erinomainen, sillä 80–120 km/h kiihdytys onnistuu 6,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 150 km/h.

Tehokkaamman moottorin kanssa ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia, jolla toimintamatka on WLTP-normin mukaan 407 kilometriä. Kotona voi ladata vaihtovirralla 11 kilowatin teholla (10–100 %) neljässä ja puolessa tunnissa. Pikalatausteho on 100 kilowattia, jolloin lataus (15–80 %) on ohi puolessa tunnissa.

Mikäli ei halua nähdä itse vaivaa, ERP (Electric Route Planner) suunnittelee parhaan mahdollisen reitin latauspysähdyksineen. Toiminto on ollut jo Renaultin uusimmissa sähköautoissa, joissa se on saanut paljon kiitosta käyttäjiltä. ERP tekee tarvittaessa muutoksia suunnitelmaan auton ajotavan ja jopa ulkolämpötilan mukaisesti. Se myös valmistelee ajoakun oikeaan lämpötilaan nopean ja tehokkaan latauksen varmistamiseksi.

Renault 4 E-Tech electricissä on myös kaksisuuntainen lataus uuden 11 kilowatin AC-laturin ansiosta. Niinpä autosta saa virtaa adapterin avulla vaikka kodin koneisiin 220 voltin virralla enintään 3 700 watin teholla. Autossa on myös valmius virran syöttämiseen takaisin sähköverkkoon, joka on toistaiseksi toiminnassa vain Ranskassa.

Edelleen kehitetty liitettävyys ja toiminnot

Renault on kehittänyt vielä eteenpäin yhdeksi markkinoiden parhaaksi todettua openR link -multimediajärjestelmää, johon on integroitu Googlen toiminnot. Sitä käytetään kaikissa varustetasoissa 10-tuumaisella kosketusnäytöllä. Kuljettajan silmien edessä on 10,1-tuumainen mittaristona toimiva näyttö (evolution 7-tuumaisella mittaristolla).

Yksi Renaultin vahvuuksista ovat Googlen monipuoliset palvelut, joihin kuuluvat mm. Google Maps ja Google Assistant. Erilaisia sovelluksia on vielä enemmän kuin 5 E-Tech electricissä, nyt jo toistasataa. Koska järjestelmässä käytettävä siru on erittäin tehokas, Renaultin openR link toimii paremmin kuin mikään muu autoissa tällä hetkellä käytettävä järjestelmä.

Renaultin virallinen virtuaalinen matkakumppani on reno, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa Renault 5 E-Tech electricissä. Renon tarkoituksena on luoda inhimillinen suhde auton ja sen käyttäjän välille. Virtuaaliseen matkakumppaniin on ladattu niin paljon tietoa, että se voi auttaa niin pulmissa kuin jokapäiväisesssä elämässä. Reno on ohjelmoitu vastaamaan 200 yleisimmin käytettyyn kysymykseen, kuten miten yhdistää älypuhelimen auton järjestelmään tai miten rengas vaihdetaan. Tekoälyn avulla reno voi vastata arkipäiväisiin pohdintoihin tai löytää paikkakunnan parhaan ravintolan. Reno on käytettävissä myös älypuhelimen My Renault -sovelluksella. Reno osaa suomen kieltä toistaiseksi vain rajoitetusti ja esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen onnistuu esimerkiksi englanniksi tai ranskaksi.

Uusi Renault 4 E-Tech electric on ylemmän luokan tasolla myös kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta, jotka ovat paljon monipuolisemmat kuin EU:n edellyttämä GSR II (General Safety Regulation). Hienoja turvavarusteita ovat 5 E-Tech electricin tapaan mm. automaattijarrutus peruutettaessa ja turvallinen autosta poistuminen. Jälkimmäinen varoittaa, mikäli esimerkiksi pyöräilijä on lähestymässä, kun joku matkustajista on avaamassa ovea.

Eurooppalainen auto Renaultin Maubeugen tehtaalta

Renaultille ympäristö on tärkeä asia, joka on otettu monipuolisesti huomioon niin 4 E-Tech electricin suunnittelussa kuin valmistuksessa. Kierrätettyjen materiaalien osuus on erittäin suuri, yli neljännes kokonaismassasta. Elinkaaren lopuksi 4 E-Tech electric on kierrätettävissä lähes täydellisesti. Lisäksi ajoakkujen hiilijalanjälki on aiempaa pienempi ja sitä vähennetään koko ajan. Tärkeä asia on sekin, ettei sähkömoottoreissa käytetä harvinaisia maametalleja.

Uusi Renault 4 E-Tech electric valmistetaan Maugeugen tehtaalla, joka kuuluu Renaultin ElectriCity-kokonaisuuteen. Aiemmin vuonna 2021 tehtiin tehtaalla 450 miljoonan euron investoinnit Kangoo sähköautotuotannon kehittämiseen. Tämän ansiosta nyt tehtaalla jouduttiin tekemään hyvin vähän muutostöitä uuden mallin tuotantoa sovitettaessa. Tärkeimmät uudet asiat olivat plein sud -kangaskaton asentamisen vaatimat muutokset sekä vallankumouksellinen kaksivärimaalauksen prosessi.

Merkittävää ympäristön kannalta on ennen kaikkea se, että pääkomponentit valmistetaan 300 kilometrin säteellä, mikä lyhentää kuljetusmatkoja. Esimerkiksi akkujen tuotanto käynnistyi tämän vuoden maaliskuussa AESC:n kanssa yhteistyössä Renaultin Douain tehtaalla. Lisäksi 75 prosenttia alihankkijoista on niin ikään tuon etäisyyden sisäpuolella Maubeugen tehtaasta. Paikallisen valmistuksen korkean tason ansiosta Renault 4 E-Tech electric on saanut Origine France Garantie -sertifikaatin, joka autoissa näkyy gallian kukko -symbolina.

Suomen mallisto

Renault 4 E-Tech electric tulee Suomeen neljän version voimalla erittäin houkuttelevalla hinnoittelulla.
4 E-Tech electric 120 hv urban range evolution – 29 990 €
4 E-Tech electric 150 hv comfort range evolution – 32 990 €
4 E-Tech electric 150 hv comfort range techno – 34 990 €
4 E-Tech electric 150 hv comfort range iconic – 36 790 €

Kuten Suomen Renault 5 E-Tech electric -mallistossa vakiovarustelu on korkea jo evolution-tasolla. Vakiovarusteena on aina mm. lämpöpumppu, automaattinen ilmastointi, älyavainkortti lähestymis ja kävele pois -toiminnoilla, peruutuskamera sekä openR link -multimediajärjestelmä 10″ kosketusnäytöllä.

Techno-varustetasolla saa lisäksi mm. puhelimen langattoman latausalustan, soft touch -lämmitettävän ohjauspyörän, etumatkustajanistuimen taiton pitkien tavaroiden kuljetusta varten, Googlen järjestelmät sekä yhteyspalvelut ja akunesilämmityksen navigoitaessa pikalaturille, reno Renaultin avatar-avustajan, 18” kevytmetallivanteet, haineväantennin, kattokaiteet sekä multi-sense-järjestelmän.

Iconic tuo lukuisten tyylielementtien lisäksi tummennetut takalasit, pysäköintiavustimen sekä tutkat eteen ja sivuille.

Ensimmäiset esittelyautot Suomeen saadaan alkusyksystä ja asiakastoimitukset alkavat syksyn aikana.

TUTUSTU RENAULT 4 E-TECH ELECTIRC -MALLIIN