Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

04.06.2025

Renault Symbioz -mallisto täydentyy kahdella uudella voimalinjalla; full hybrid E-Tech 160 sekä mild hybrid 140. Lisäksi esittelemme kattavasti varustellun, mutta houkuttelevasti hinnoitellun full hybrid E-Tech 160 techno edition -erikoismallin.

Hyödyntäen pitkää kokemustaan sähköautoista Renault on kehittänyt innovatiivisen full hybrid E-Tech -voimalinjansa jo vuonna 2021. Teknologiaan on haettu jo yli 150 patenttia, ja se hyödyntää Renaultin Formula 1 -osaamista erityisesti energian talteenoton ja regeneroinnin saralla. Voimalinjaratkaisu on jo osoittanut suorituskykynsä ja tehokkuutensa läpi Renault-malliston – aina Cliosta suurempaan Rafaleen asti.

Renault on myynyt jo yli 750 000 full hybrid E-Tech -voimalinjalla olevaa autoa vuodesta 2021 alkaen. Tällä hetkellä Renault on Euroopan toiseksi suurin täyshybridiautojen (HEV) valmistaja, ja hybridien osuus myynnistä on kasvanut 7,8 % vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2024. Tämä kehitys osoittaa selvästi asiakkaiden kasvavaa kiinnostusta hybriditeknologiaan osana siirtymää kohti energiatehokkaampaa ja taloudellisempaa autoilua.

Niille asiakkaille, jotka eivät ole vielä valmiita siirtymään täyssähköön, täyshybridit tarjoavat useita sähkömoottorin etuja: vaivaton liikkeellelähtö, täysin sähköinen ajo matalilla nopeuksilla kaupunkiliikenteessä sekä akun latautuminen jarrutuksissa ja hidastuksissa, mikä parantaa ajomukavuutta ja tehokkuutta entisestään.

Uusi full hybrid E-Tech 160 hv – enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Renault tuo markkinoille uuden full hybrid E-Tech 160 -voimalinjan, jonka 1,4 kWh:n akussa on 20 % enemmän käytettävissä olevaa sähköä verrattuna aikaisempaan full hybrid E-Tech 145 -voimalinjaan.

Uusi voimalinja yhdistää 1,8 litran vapaasti hengittävän 80 kW bensiinimoottorin (109 hv), kaksi sähkömoottoria (36 kW pääsähkömoottorin ja 15 kW starttigeneraattorin) sekä uuden älykkään kytkimettömän monitilavaihteiston, joka mahdollistaa nopeammat ja pehmeämmät vaihteenvaihdot pienemmällä tehonhukalla. Lisäksi uusi suorasuihkutusjärjestelmä parantaa polttoaineen hyödyntämistä ja alentaa päästöjä entisestään. CO₂-päästöt ovat laskeneet 99 g/km (vs. 105 g/km) ja polttoaineenkulutus laskenut vastaavasti 4,4 litraan /100 km (WLTP) (vs. 4,7 l/100 km).

Vääntöä on nyt 25 % enemmän (172 Nm polttomoottorin osalta, eli +22 Nm) kuin aiemmassa versiossa. Tämä tarkoittaa, että suurin vääntö on käytettävissä jo alhaisilla kierroksilla (noin 2 000 rpm), mikä parantaa suorituskykyä ja reagointia erityisesti kiihdytyksissä ja moottoritienopeuksiin kiihdytettäessä. Kiihtyvyys 0–100 km nyt 9,1 sekuntia verrattuna aiempaan 10,6 sekuntiin.

Myös vetokyky on kasvanut aiemmasta 750 kilosta 1000 kiloon, mikä laajentaa käyttömahdollisuuksia.

 

Erikoismalli: Symbioz full hybrid E-Tech 160 techno edition

Uutuusmoottorin saapuessa esitellään myös Symbioz full hybrid E-Tech 160 techno edition -erikoismalli. Se tarjoaa laajan techno-varustelun lisäksi myös sähkötoimisen takaluukun, joka lisää käyttömukavuutta arjessa. Erikoismallin hinta on 32 590 € ja siinä on hintaetua yli 2 000 euroa verrattuna normaalimallistoon. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesän aikana.

Uusi mild hybrid 140 hv – automaattina

Symbioz-mallisto täydentyy myös mild hybrid 140 -versiolla, jossa 1,3-litrainen 4-synterinen turboahdettu suorasuihkutusbensiinimoottori, jossa pieni sähköavustus. Tämä voimalinja on saatavilla EDC-automaattivaihteistolla. Ensimmäiset mild hybridit saapuvat Suomeen arviolta marraskuussa 2025.

TUTUSTU SYMBIOZIIN