UUSI RENAULT TRAFIC – MONIPUOLINEN HYÖTYAJONEUVO

04/2014

Renault, joka on ollut Euroopan johtava kevyiden hyötyajoneuvojen valmistaja vuodesta 1998, on uudistamassa Trafic-malliaan tänä kesänä. Auto on suunniteltu varsinaiseksi liikkuvaksi toimistoksi: sen matkustamossa on monia ammattiautoilijan arkea helpottavia yksityiskohtia, kuten telineet puhelimille ja tablet-laitteille, paikka kannettavalle tietokoneelle sekä siirrettävä A4-kokoinen kirjoituslevy. Auton kulutus on pienimmillään 5,7 l / 100 km*, ja malliston uusissa moottorimalleissa yhdistyykin taloudellisuus ja tehokkuus (jopa 340 Nm:n vääntö ja 140 hv:n teho). Auton kulutus on Trafic II -malliin nähden vähentynyt keskimäärin 1 l / 100 km*, mikä tarkoittaa 1000 €:n** säästöä 3 vuoden aikana. Myös tavaratila on vaikuttava. Se tarjoaa markkinoiden pisimmän kuljetustilan, joka on L2-versiossa 4,15 m, ja säilyttää Trafic II -mallin arvostetun ”kuutiomaisen” muotoilun.

Uusi Trafic kootaan Sandouvillen tehtaalla Ranskassa, mikä takaa osaltaan tehtaan tulevaisuuden. Renault voi nyt keskittää tavara-autotuotantonsa kolmeen Ranskassa olevaan tehtaaseensa jatkaakseen menestyskulkuaan Euroopan johtavana tavara-autovalmistajana.

Suomen markkinoille uusi Trafic saapuu loppusyksyn aikana. Suomen mallisto ja hinnat vahvistuvat myöhemmin.

* Sovellettavien säädösten mukaiset kulutusarvot – yhdistetty kulutus, henkilöautoversio L1H1
** Laskelmassa käytetty 30 000 km:n vuosittaista ajomäärää ja 1,35 €:n verollista polttoainehintaa

renault-trafic

1. UUSI VOIMAKAS JA DYNAAMINEN MUOTOILU

Uusi Renault Trafic on tyyliltään dynaaminen ja voimakas. Auton etuosa on Renaultin uuden muotoilustrategian mukainen. Matkustamon muotoilu on puolestaan muuttunut merkittävästi. Se on suunniteltu käytännölliseksi ja mukavaksi ja siinä on henkilöautomallista tuttuja elementtejä, joiden ansiosta yleisilme on laadukas ja miellyttävä. Matkustamossa on kuitenkin 14 erilaista säilytystilaa, joihin ammattiautoilijan työvälineet ja muut tavarat mahtuvat näppärästi.

Voimakas ja dynaaminen ulkomuoto

Auton etuosa on vaikuttava ja dynaaminen, ja linjakkaat ajovalot kehystävät leveää ilmanottoaukkoa. Renaultin uuden muotoilustrategian mukainen isokokoinen ja hyvin erottuva pystyasentoinen timanttilogo on keskellä keulaa, jäähdyttimen säleikön yläpuolella olevalla mustalla listalla. Säleikön ja etupuskurin välissä oleva korin värinen koristeraita tekee yleisilmeestä arvokkaan. Tuulilasi on viistompi kuin Trafic II -mallissa, ja muodostaa selkeän kokonaisuuden konepellin kanssa, hieman enemmän henkilöautoista tuttuun tyyliin. Terävämmät linjat tekevät myös auton profiilista entistä dynaamisemman.

Trafic-asiakkaiden odottama jämäkkyys on kuitenkin edelleen tallella mm. kulmien ympäri kiertävien suurten puskureiden ja hyvin sijoitettujen sivulistojen osalta. Auton takaosan neliömäinen muotoilu antaa vihjeitä suuresta tavaratilasta.

Uusi Trafic on heti saatavilla kymmenellä eri värivaihtoehdolla, joista kaksi ovat uusia: bambunvihreä ja kuparinruskea. Bambunvihreä värisävy kehitettiin ilmentämään moottorimalliston pientä kulutusta, sillä taloudellisin moottori kuluttaa vain 5,7 l / 100 km*.

Käytännölliset ja mukavat sisätilat

Matkustamoa on muutettu runsaasti. Käytettävissä on jopa 14 säilytystilaa, joiden tilavuus on yhteensä yli 90 litraa (ks. ”liikkuva toimisto” -osio). Ammattiautoilijoiden on siis helppo säilyttää autossa käyttötavaroitaan. Moderni ja tekninen kojelauta on tuttu henkilöautomallistosta. Renaultin tyylille uskollisesti autossa on voimakas pystysuora keskikonsoli, johon on keskitetty sekä multimediajärjestelmä että ilmastoinnin painikkeet. Korkeampaa varustetasoa edustavat keskikonsolin, vaihteenvalitsimen nupin ja etukaiuttimien kromiviimeistelyt, kannelliset kojelaudan säilytyslokerot sekä tyylikäs Java-verhoilu

Kuljettajan paikka on samanlainen kuin tila-automalleissa.

Uusi Renault Trafic tarjoaa tila-automalleista tutun ajomukavuuden ja ajoasennon. Uudet istuimet takaavat hyvän sivuttaistuen entistä tiheämmän vaahtomuovitäytteen ja kehoa myötäilevän muotoilun ansiosta. Molemmissa etuistuimissa on sivuttaistuet sekä istuinosassa että selkänojassa. Mukavuutta parantavat myös oviverhoiluihin integroidut kyynärnojat sekä kuljettajan istuimen oma kyynärnoja.

Kuljettajan istuin on 36 mm matalammalla kuin Trafic II -mallissa, ja sen selkänoja on viistompi, jotta päästäisiin lähemmäs tila-autojen ajoasentoa. Istuimen runsaat säädöt (korkeus, syvyys ja ristiselän tuki) sekä ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätö tarjoavat kuljettajalle mahdollisuuden säätää ajoasentonsa mahdollisimman mukavaksi. Istuimen sivussa olevan kahvan avulla voidaan käyttää pumppua, jolla kuljettajan istuinta voidaan hienosäätää korkeussuunnassa 60 mm:n liikematkalla. Pituussuunnassa istuinta voidaan säätää 200 mm, eli 18 mm enemmän kuin Trafic II -mallissa (selkänojan ollessa samassa asennossa). Kuljettajan istuin, ohjauspyörä ja polkimet on sijoitettu optimaalisesti, jotta kuljettajan ei tarvitsisi korjata ajoasentoaan pitkillä ajomatkoilla.

2. ”LIIKKUVAKSI TOIMISTOKSI” SUUNNITELTU MATKUSTAMO

Uuden Traficin matkustamo on suunniteltu toimiston jatkeeksi. Tässä liikkuvassa toimistossa on telineet, joihin käyttäjä voi kiinnittää puhelimensa, tabletin ja kannettavan tietokoneen kätevästi käyttöetäisyydelle. Traficissa on markkinoiden tilavimmat 90 litran säilytystilat, ja mallin tarkoituksena onkin helpottaa yritysasiakkaiden elämää.

Ole toimistolla myös tien päällä

Matkapuhelimen teline on sijoitettu kuljettajan käden ulottuville kojelautaan ohjauspyörän oikealle puolelle. Teline sopii monille erilaisille enintään 4,7″ kokoisille puhelimille. Telinettä voidaan säätää pysty- ja vaakasuunnassa.

Tablet-teline sijaitsee radion yläpuolella. Siihen voidaan laittaa tabletti, jonka koko on 4,8 – 10,6’’ (esim. iPad on kooltaan 9,7’’, iPad Mini 7,9’’, ja Samsung Galaxy Tab 2 10,1’’).

Kun keskimmäisen etuistuimen selkänoja taitetaan eteenpäin ja selkänojan takaosassa oleva kansi avataan, saadaan käyttöön kannettavalle tietokoneelle varattu tila . Tietokone voidaan asettaa joko etumatkustajaan tai kuljettajaan päin. Tilaan mahtuvat useimmat kannettavat 17″ kokoluokkaan saakka.

Kun istuin on taitettuna, sen pääntukeen voidaan kiinnittää kirjoituslevy, jonka voi kääntää joko kuljettajaan tai matkustajaan päin. Kirjoituslevy on helppo poistaa ja laittaa säilöön kannettavan tietokoneen paikan kannessa olevaan lokeroon. Kirjoituslevyn yläosassa on kiinnike, joilla A4-kokoiset paperit pysyvät paikallaan.

Markkinoiden tilavimmat säilytystilat

Renault Traficin 90 litran säilytystilat ovat markkinoiden suurimmat. Auton 14 erimuotoista ja -kokoista (0,2 – 54 l) säilytystilaa on suunniteltu erityisesti yritysasiakkaiden käyttöesineiden kuten vesipullojen, tölkkien, mukien, puhelimen, tabletin, vihkojen, kynien, työmaakypärien ja työkenkien säilyttämiseen. Säilytystilat on täysin integroitu matkustamoon ja niiden sijoittelussa on pyritty parhaaseen mahdolliseen ergonomiaan.

Mukiteline (0,16 l)

Säilytystila avaimille, henkilöpapereille jne. (1,1 l)

Paikka esim. puhelimelle, kynille jne. (0,21 l)

Säilytystila asiakirjoille (4,8 l)

Suuri säilytyslokero (4,6 l)

Mukiteline (0,16 l)

Hansikaslokero (12 l)

Hansikaslokeron pulloteline (1,5 l)

Mukiteline (0,16 l)

Matkustajan istuimen alla oleva suuri säilytystila (54 l)

Matkustajan ovessa oleva säilytystila (7 l)

Matkustajan oven pulloteline (2 l)

Kuljettajan oven säilytystila (7 l)

Kuljettajan oven pulloteline (2 l)

Suurin säilytystila on tilavuudeltaan 54 litraa, ja se sijaitsee etumatkustajan istuimen istuinosan alla. Tässä säilytystilassa ei ole erillisiä osastoja, joten sinne voidaan sijoittaa vapaasti joko useita pienempiä esineitä tai muutamia suurempia tavaroita. Tämän Renault Masterista tutun ratkaisun ansiosta säilytystilat ovat suojassa ulkopuolisten katseilta. Yritysasiakkaat ovat perinteisesti arvostaneet tätä ratkaisua.

Monipuoliset liitännät ja multimediajärjestelmä parantavat käyttömukavuutta

Audiojärjestelmä on saatavilla neljällä erilaisella 1DIN/2DIN -autoradiolla, joko CD-soittimella tai ilman, sekä digitaalisella radiolla tai ilman (maasta riippuen).

Perustason järjestelmään kuuluu 1 DIN -radio Bluetooth®-handsfree -puhelintoiminnolla sekä etupaneelin USB- ja AUX-liitännät. Toinen USB-portti on sijoitettu matkapuhelintelineen läheisyyteen (lisävaruste). Kaikkien liitäntöjen kautta voidaan soittaa musiikkia kannettavista multimedialaitteista audio streaming -toiminnolla. Digitaaliradio on saatavilla tästä radiolaitetasosta alkaen (maasta riippuen). Radio on yhteensopiva matkapuhelin- ja tablettitelineiden kanssa (lisävaruste).

Uuden Trafic-mallin premium-audiojärjestelmä on yhdistettävissä integroituun Renault R-Link Evolution® -multimediajärjestelmään (saatavilla loppuvuodesta 2014). Siihen kuuluu perusliitäntöjen lisäksi SD-korttipaikka, jota voidaan käyttää karttatietokannan hallintaan, audioraitojen lukemiseen tai valokuvien katseluun 7″ näytöllä.

Valittavissa on useita multimediajärjestelmiä:

MEDIA NAV ja R-Link Évolution®

Kojelaudan keskipaneeliin integroitu MEDIA NAV -järjestelmä täyttää multimediajärjestelmältä vaaditut perusedellytykset. MEDIA NAV -järjestelmään kuuluu 7 tuuman (18 cm) kosketusnäyttö ja Bluetooth® -teknologia, jonka avulla voidaan kuunnella musiikkia audio streaming -toiminnolla tai soittaa puhelimella handsfree tilassa. Kannettavia laitteita voidaan kytkeä myös etupaneelin USB- ja AUX -liittimiin. MEDIA NAV -järjestelmään kuuluu Nav & GO -navigointi, jossa on 2D- ja 2,5D-näytöt (Birdview). USB-portin ja web-liitännän ansiosta asiakkaat voivat tietokoneellaan myös päivittää NAVTEQ-karttatietokannan sisältöä.

Uuteen Trafic-malliin on saatavilla myös huipputason R-Link Evolution® -multimediajärjestelmä. Tässä uusimmassa integroidussa R-Link-multimediajärjestelmässä on kapasitiivinen näyttö (mahdollistaa tarkentamisen ja selaamisen) sekä digitaalinen radio (markkina-alueesta riippuen). R-Link Evolution® -järjestelmässä on edelleen seuraavat toiminnot:

ääniohjaus (puhelin, navigointi ja sovellukset),

Text To Speech -toiminto (TTS), jonka avulla sähköpostit ja RSS-syötteet voidaan lukea ääneen (mikäli autossa on eMail-sovellus),

TomTom®-navigointi LIVE-palveluilla, joka takaa markkinoiden parhaat reaaliaikaiset liikennetiedotteet

sekä pääsy Renault R-Link Storesta saatavilla oleviin sovelluksiin, joihin kuuluu mm. Coyote-varoitusjärjestelmä (Ranskassa).

R-Link Evolution® on saatavilla Trafic-malliin loppuvuodesta 2014 (maasta riippuen).

R&GO® -sovelluksen ansiosta kannettavia laitteita voidaan käyttää navigointijärjestelminä

R & GO® on tableteille ja älypuhelimille tarkoitettu sovellus (Android ja iOS), joka on suunniteltu erityisesti Renault-asiakkaille. Kun sovellus on ladattu, voidaan älypuhelimet ja tabletit liittää automaattisesti auton radiojärjestelmään. Liitetyn laitteen näytölle tulee tällöin selkeä ja ergonominen neljän kuvakkeen valikko, jolla voidaan käyttää seuraavia toimintoja:

3D-navigointi (Copilot® Premium, uudistettu GPS-navigointisovellus), johon kuuluu Active Trafic -liikennetiedotusjärjestelmä.

Puhelin (esim. soitot, puheluhistoria, yhteystiedot ja Bluetooth®).

Multimedialaitteet (radio, MP3-lähteet ja internet-radio, kappaleiden ja esittäjien tunnistus).

Auton ajotietokone (Renault Driving eco², lisätietoja kojelaudassa esitettyyn informaatioon, e-guide)

Uuden Trafic-mallin puhelin- ja tablettitelineiden ansiosta älypuhelimien ja tablettien käyttäminen itsenäisinä navigointilaitteina on kätevää ja turvallista.

3. ENTISTÄKIN KÄTEVÄMPI TAVARATILA

Tavaratilan väliseinässä ja penkin alla on kaksi luukkua, joiden ansiosta autoon saadaan tarvittaessa markkinoiden pisin kuljetustila (4,15 m L2-mallissa). Käyttäjäystävällisyyttä on lisätty myös tavaratilan telineellä, joka tekee auton lastausmahdollisuuksista erittäin monipuoliset.

Markkinoiden pisin kuljetustila

Kahden avattavan luukun ansiosta uusi Trafic on luokkansa ainoa tavara-automalli, jossa voidaan ovet suljettuina kuljettaa erittäin pitkiä esineitä: L1-mallissa esineen maksimipituus on 3,75 m ja L2-mallissa 4,15 m. Avaamalla väliseinässä oleva ensimmäinen luukku saadaan 41 cm lisää pituutta ja matkustajan istuimen alla olevan toisen luukun avulla pituutta saadaan vielä 80 cm lisää.

Väliseinän luukku on leveydeltään 510 mm ja korkeudeltaan 228 mm. Se pysyy auki kahden magneetin avulla ja on tarvittaessa jopa kokonaan poistettavissa. Matkustajan istuintyyny puolestaan aukeaa kätevän mekanismin avulla vapauttaen lisätilaa istuimen alle.

Vasemman takaoven lukitusjärjestelmän avulla voidaan kuljettaa vieläkin pidempiä esineitä. Järjestelmä mahdollistaa ajamisen vasemman takaoven ollessa kiinni ja oikean takaoven jäädessä auki*, jolloin rekisterikilpi on nähtävissä.

*paikallisen lainsäädännön salliessa

Hyötytilavuus jopa 8,6 m3 (L2H2)

Renault Trafic on saatavilla kahdella eri pituudella ja kahdella korkeudella sekä tavara-automallina, jatko- tai alustaohjaamolla varustettuna mallina ja jopa 1+8 paikkaisena minibussimallina. Erilaisia yhdistelmiä on tarjolla yhteensä 270 kappaletta. Tavara-automalleissa on tavaratilaa 5,2-8,6 m3. Uusi Trafic on 210 mm pidempi kuin Trafic II, minkä lisäksi H1-mallin hyötytilavuutta on lisätty 200 litraa ja H2-mallin tilavuutta 300 litraa. Tilavuus on maksimoitu kuutiomaisen ja suoran korimallin avulla. Jo L1 malliin mahtuu kolme eurolavaa (tai 11 BA13-kipsilevyä).

Trafic II -mallin omistajat pitivät kovasti takaovien mitoista ja lastaustilan muodosta, joten ne on säilytetty uudessa Trafic-mallissa täysin samanlaisina. Näin asiakkaat voivat sijoittaa tavaransa uuteen autoon samalla tavoin kuin aikaisemmassa Trafic-autossaan.

Traficin käytännöllisyyttä lisäävät myös uudet varusteet

Jotta käyttöön saataisiin vieläkin enemmän hyötytilaa, uuteen Traficiin on lisävarusteena saatavissa sisäteline , joka kestää 13 kg kuorman. Telineen pituus on 2 m ja korkeus 25 cm, joten sille voidaan asettaa esimerkiksi n. 10 kpl kaksimetristä putkea tai vaikkapa tikkaat. Kattopalkkia on vahvistettu kestämään kuormasta aiheutuva lisäpaino.

Kuljetettavat tavarat voidaan uudessa Traficin L2-mallissa kiinnittää jopa 18 kuormansidontalenkillä , joista 8 on kiinnitetty lattiaan (L1-mallissa on lenkkejä on jopa 16, joista 6 kappaletta lattiassa).

Uudessa Traficissa on nyt myös handsfree -avainkortti . Kortissa on kaksi handsfree toimintoa: sen avulla voidaan käynnistää ja sammuttaa auton moottori vain Start/Stop-painiketta painamalla sekä lukita ja avata ovet avainta käyttämättä pelkällä kuljettajan, matkustajan tai takaoven ovenkahvan painikkeen painalluksella.

Avainkortin takaluukkupainiketta painamalla voidaan avata vain tavaratilan ovien lukitus etuovien pysyessä lukittuina. Tämä toiminto on erittäin kätevä toistuvissa lastaus- ja purkutilanteissa.

Autoon pääsee helposti tavaratilan pysyessä lukittuna käyttämällä single door opening -toimintoa, joka sisältyy kaikkiin avaimiin (ja handsfree -avainkortteihin). Tässä toiminnossa ensimmäisellä ”lukko auki” -painikkeen painalluksella avataan vain kuljettajan ovi ja toisella saman painikkeen painalluksella kaikki muutkin ovet.

Autoon on saatavilla 60 lisävarustetta, joista noin 30 liittyy tavaratilaan. Tavara-automalleihin on tarjolla esimerkiksi vasen liukuovi, takaluukku, vanerointi, ikkunoita, sisäteline (ks. yllä) ja LED-valolista.

4. UUDET JOUSTAVAT JA ERITTÄIN TALOUDELLISET MOOTTORIMALLIT

Renaultin moottori-insinöörit ovat suunnitelleet uuteen Traficiin uuden moottorimalliston, jonka tekniikassa hyödynnetään Renaultin kokemusta Formula 1 -maailmasta. Näissä erityisesti yritysasiakkaiden tarpeisiin valmistetuissa moottoreissa yhdistyvät taloudellisuus ja joustavuus. TwinTurbo –moottorin kulutus on alle 6 l / 100 km*, pienimmillään vain jopa 5,7 l / 100 km*.

Neljä kahtena eri versiona saatavaa moottorimallia kattavat kaikki käyttötarpeet

Kaksi yhdellä muuttuvageometrisella turbolla varustettua moottoria pienentävät kulutusta keskimäärin 1 l / 100 km* Trafic II -mallin moottoreihin verrattuna.

dCi 90 (260 Nm) Stop & Start -järjestelmällä tai ilman. Tämä moottori on tehokas, edullinen ja sopii hyvin kaupunkiajoon.

dCi 115 (300 Nm) ilman Stop & Start -järjestelmää. Suuremman tehon ja väännön ansiosta tämä moottori on yllä mainittua monipuolisempi. Se sopii sekä kaupunki- että taajama-ajoon. Sillä on helppo myös kuljettaa suuria kuormia. Tämän moottorin dynamiikka ja taloudellisuus ovat loistavassa tasapainossa, sillä sen kulutus on vain 6,5 l / 100 km*.

Kahdella turboahtimella varustetut TwinTurbo -moottorit ovat tehokkaampia, herkempiä ja taloudellisempia. Niiden kulutus on alle 6 l / 100 km*. Moottori reagoi herkästi ja liikkeellelähdöt onnistuvat ripeästi jopa raskaalla kuormalla.

Energy dCi 120 TwinTurbo (320 Nm) (Stop & Start -järjestelmällä)

Tämän uuden moottorin ansiosta Traficin kulutus on luokkansa huippua: tavara-automalli kuluttaa 5,9 l / 100 km* ja henkilöautomalli 5,7 l / 100km*. Tässä moottorissa yhdistyvät polttoainetaloudellisuus ja joustavat ajo-ominaisuudet.

Energy dCi 140 TwinTurbo (340 Nm) (Stop & Start -järjestelmällä)

Tämä moottori on erittäin tehokas ja se kiihtyy ripeästi pienilläkin kierrosluvuilla hyvän matalakierrosväännön ansiosta (270 Nm:n vääntö kierrosluvun ollessa 1250 r/min). Lisäksi sen kulutus on erittäin alhainen (6,1 l / 100 km*). Tämä moottori on erinomainen valinta painaville kuormille, pitkille ajomatkoille, hinauksiin ja vuoristoteille. Moottorista on saatavilla myös versio ilman Stop & Start -järjestelmää.

* Sovellettavien säädösten mukaiset kulutusarvot – yhdistetty kulutus, L1H1 -versio

Nämä moottorit täyttävät Euro 5 -päästönormin kriteerit ja ne on suunniteltu vastaamaan myös Euro 6b -normin vaatimuksia.

Kuljettaja voi pienentää polttoaineenkulutusta entisestään jopa 10 %* käyttämällä auton ekologista ajotapaa tukevia toimintoja: ECO -tilan painiketta sekä ajotavan ja vaihteenvaihdon osoittimia.

TwinTurbo -teknologia

TwinTurbo -dieselmoottoriteknologialla voidaan yhdistää matalakierrosvääntö (80 % maksimiväännöstä saavutetaan kierrosnopeuden ollessa 1250 r/min) ja tehokkuus korkeammilla kierrosluvuilla, mikä tekee ajamisesta helpompaa ja nautinnollisempaa.

Järjestelmässä on kaksi peräkkäistä turboahdinta:

Ensimmäinen turboahdin on pienillä pyörivillä massoilla oleva herkkäliikkeinen ahdin, joka tuottaa suuren matalakierrosväännön ja takaa nopean reagoinnin liikkeellelähdöissä ja matalien kierroksien kiihdytyksissä. Moottori tarjoaa joustavan ja eloisan ajettavuuden, sillä 80 % maksimiväännöstä on käytössä jo 1250 r/min kierrosnopeudesta lähtien.

Toinen turboahdin ottaa ohjat suuremmilla kierroksilla ja tuottaa suuren tehon (87,5 hv/litra), saaden aikaan pehmeän ja lineaarisen kiihtyvyyden.

Moottori toimii aina optimaalisella tehoalueella, mikä luonnollisesti vähentää kulutusta ja CO2-päästöjä huomattavasti. Moottoriin on saatavilla Stop & Start -järjestelmä sekä älykäs virranhallintajärjestelmä (Energy Smart Management, ESM), joka lataa auton akkua jarrutuksien ja moottorijarrutuksen synnyttämällä liike-energialla.

* mm. ajo-olosuhteista, kuormasta ja ajotavasta riippuen

Renaultin uudessa Energy dCi TwinTurbo -moottorissa on hyödynnetty Renaultin F1-osaamista

Renault on saavuttanut uuden tavoitteen downsizing-moottoreiden osalta Diesel Energy -moottorimalliensa TwinTurbo -teknologian ansiosta. Tämä teknologia tarjoaa 2-litraisen moottorin tehot 15 % pienemmällä kulutuksella (Trafic II -mallin dCi 115 -moottoriin nähden).

Renault Traficin uusi moottori on kehitetty Energy dCi 130 -moottorin pohjalta käyttäen hyödyksi F1-autoista tuttua tekniikkaa, kuten poikittaissuuntaan tapahtuvaa jäähdytysnesteen virtausta, U-Flex -männänrenkaita ja venttiilinnostimien DLC-superpinnoitetta (Diamond Like Carbon).

Moottoreiden taloudellisuus pienentää käyttökustannuksia

Uusi Trafic on kulutukseltaan luokkansa taloudellisimpia autoja (tavara-automallin kulutus on 5,9 l / 100 km* ja henkilöautomallin kulutus on 5,7 l / 100 km*). Tämä tarkoittaa keskimäärin 1 l /100 km* pienempää kulutusta kuin aikaisemmalla mallilla. Tällä alhaisemmalla kulutuksella auton käyttäjä säästää kolmen vuoden aikana noin 1 000 €**. Tähän tulokseen on päästy parantamalla auton aerodynamiikkaa ja pienentämällä sen painoa, mutta erityisesti seuraavien teknisten ratkaisujen ansiosta:

downsizing-moottori,

TwinTurbo -teknologia,

Stop & Start -järjestelmä,

ESM: Electric Smart Management, joka ottaa talteen hidastuksien tuottamaa liike-energiaa,

alhaisen vierintävastuksen renkaat,

etujarrujen vastuksen pienentäminen (ajon aikana),

sähköinen ohjaustehostin.

Uuden Traficin käyttökustannuksia alentavat myös pitkät huoltovälit. Öljyt on vaihdettava 2 vuoden kuluessa tai kun autolla on ajettu 40 000 km (sen mukaan kumpi saavutetaan ensin). Jakoketju on huoltovapaa.

* Sovellettavien säädösten mukaiset kulutusarvot – yhdistetty kulutus, L1H1 -versio
** Laskelmassa käytetty 30 000 km:n vuosittaista ajomäärää ja 1,35 €:n verollista polttoainehintaa

5. AJOAPULAITTEET

Tarjolla on neljä uutta ajoapulaitetta.

Peruutuskamera

Takajarruvalon viereen takaovien tai takaluukun yläpuolelle sijoitettu peruutuskamera on saatavana ensiasennuksena. Kameran korkea sijainti takaa hyvän näkyvyyden auton taakse tarkkaa peruuttamista varten (kamera näkee aivan puskurin läheisyyteen ja myös auton kulmat ja yläosan). Kameran kuva näkyy taustapeilissä tai R-Link versioiden navigointinäytössä. Peruutuskamera toimii yhdessä peruutustutkan kanssa ja sillä voidaan havaita auton takana olevat esteet erityisen vaativissa tilanteissa (tämä on kätevää etenkin ikkunattomissa tavara-automalleissa).

Kuolleenkulmanpeili

Etumatkustajan häikäisysuojaan integroitu suuri lisäpeili suurentaa oikeanpuoleisen sivunäkymän kuolleenkulman yli kaksinkertaiseksi. Näin kuljettaja havaitsee helpommin kuolleessa kulmassa olevat ajoneuvot.

Laajakulmapeili

Auton sivupeilien laajakulmapeili parantaa näkyvyyttä auton ohjaamisen helpottamiseksi.

Mäkilähtöavustin

Mäkilähtöavustin kytkeytyy päälle automaattisesti, kun kuljettaja lähtee liikkeelle yli 10 %:n ylämäestä. Avustin estää autoa kahden sekunnin ajan liikkumasta taaksepäin, jolloin kuljettajalla on riittävästi aikaa vapauttaa jarrupoljin rauhallisesti ja painaa kaasua. Jollei kuljettaja kahden sekunnin kuluessa paina kaasupoljinta, järjestelmä vapauttaa jarrut ja antaa auton siirtyä hitaasti taaksepäin.

Extended grip -luistonestojärjestelmä

Tämä järjestelmä parantaa etupyörien pitoa vaikeissa ajo-olosuhteissa (pehmeät ajopinnat, kuten muta, lumi tai hiekka). Se aktivoidaan painikkeella, joka optimoi ESC-ajonvakautusjärjestelmän liikkeellelähtöjen ja vaikeissa olosuhteissa vaadittavan hitaan etenemisen helpottamiseksi.

Uusi Trafic – avainlukuja

Renault oli Euroopan tavara-autojen nro 1 myös vuonna 2013, 16. perättäinen ykkössija

Auton matkustamossa on 14 säilytyslokeroa, joiden kokonaistilavuus on 90 litraa

L2-mallin hyötypituus on jopa 4,15 m ja L1-mallin hyötypituus 3,75 m

Henkilöautomallien kulutus on pienimmillään 5,7 l / 100 km* ja tavara-automallien kulutus puolestaan 5,9 l / 100 km*

TwinTurbo -moottoreissa on 2 turboahdinta, ja ne tarjoavat erittäin joustavan ja taloudellisen ajonautinnon.

Suomen markkinoille uusi Trafic saapuu loppusyksyn aikana. Suomen mallisto ja hinnat vahvistuvat myös myöhemmin.