Uusi Renault Mégane ja Mégane E-TECH – Edistyksellistä tekniikkaa ja enemmän ajamisen iloa

Renault uudistaa koko Mégane-mallisarjan. Mukana ovat korimallit Hatchback ja Sport Tourer -farmari. Urheilullista antia ovat uusi R.S. Line sekä edelleen kehitetyt R.S. sekä R.S. Trophy. Kaikille on yhteistä moderni teknologia ja parantunut ajokokemus. Aivan uutena mallisarjaan liittyy erittäin vähäpäästöinen lataushybridi Mégane E-TECH Plug-in. Myyntiin uusi Mégane-mallisto tulee kesällä 2020.

Renaultin keskikokoisten mallien markkinointijohtaja Marion Humeau kuvaa uutta mallisarjaa: ”Uudessa Méganessa on entistä enemmän tekniikkaa ja hauskuutta. Lisäksi uusi Mégane E-TECH Plug-in lataushybridi yhdistää kaiken teknisen osaamisemme. Se antaa sähköautomaisen kokemuksen, eikä silti tarvitse pelätä sähkön loppumista.”

Renault Mégane esiteltiin vuonna 1995 ja se on ehtinyt neljänteen sukupolveensa. Neljännesvuosisadan aikana Méganea on myyty ympäri maailmaa jo seitsemän miljoonaa kappaletta.

Uutta tekniikkaa
Uudessa Méganessa ohjaamo on päivitetty ja modernisoitu monin osin. Kuljettajan edessä on 10,2-tuumainen näyttö ja kojelaudan keskellä on 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Niistä löytyvät kaikki Renaultin EASY LINKin tieto-viihdejärjestelmän monipuoliset ominaisuudet. Käyttöjärjestelmä on suunniteltu mahdollisimman toimivaksi, samanlaiseksi kuin älypuhelimissa. Kehitystyössä otettiin huomioon niin ergonomia kuin käytön helppous.

Kuljettajan apuna on entistä enemmän avustavia järjestelmiä, kuten moottoritie- ja liikenneavustin. Sitä käytettäessä Mégane on jo autonomisen autoilun tasolla kaksi ja kuljettajalla on mukavaa sekä turvallista ohjauspyörän takana.

Tyylikkyyttä ja turvallisuutta lisäävät uudet Pure Vision ledivalot, jotka parantavat näkyvyyttä pimeällä. Méganen korin muotoilu on saanut paljon kiitosta, joten siihen ei ole tehty merkittäviä muutoksia.

Mégane E-TEC Plug-in – lataushybridillä ainutlaatuinen ajokokemus
Renault on tehnyt sähköautoja jo yli kymmenen vuoden ajan, joten sillä on niistä paljon monipuolisempi ja syvällisempi kokemus kuin monella kilpailijalla. Méganeen tulee sama ladattava hybridivoimalinja kuin uudessa Capturissa, jonka bensiini- ja sähkömoottorin yhteisteho on 118 kilowattia (160 hv). Voimalinjassa ja jarrutusenergian talteenotossa käytetään hyväksi Renaultin formula 1 -autoista kerättyjä oppeja.

Uuden E-TECH Plug-in -voimalinjan on kehittänyt Renault Engineering ja siihen on haettu yli 150 patenttia. Osakokonaisuudet on suunniteltu yhteistyössä Allianssin kanssa, kuten uuden sukupolven nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja edistyksellinen vaihteisto. Uudessa vaihteistossa ei ole lainkaan kytkintä ja vaihdot ovat lähes huomaamattomia.

Ajoakun energiasisältö on 9,8 kWh, joka riittää 50* kilometriin pelkällä sähköllä yhdistetyssä ajossa ja 65* kilometriin kaupungissa. Täysin sähköllä on mahdollista ajaa myös maantie- ja moottoritienopeuksilla. Aluksi uusi E-TECH Plug-in tulee myyntiin Mégane Sport Tourerina ja myöhemmin voimalinja saadaan myös viisioviseen Méganeen.

Sporttiset vaihtoehdot
Renault on monipuolisesti mukana autourheilussa, mitä uuden Méganen mallisarja korostaa.

Uutena vaihtoehtona on Mégane R.S. Line, joka korvaa aiemman GT Linen. Siinä sekä kori että sisustus ovat vakiota urheilullisempia, sillä yhä useampi asiakas haluaa autoonsa urheilullisen tyylin.

Mégane R.S. on ollut jo parin vuosikymmenen ajan luokkansa standardi, johon kilpailijoita on verrattu. Uudessa Mégane R.S:ssä 1,8-litrainen turbomoottori kehittää 221 kilowattia (300 hv). Suurin vääntömomentti on EDC-vaihteiston kanssa nyt 420 Nm eli 30 Nm suurempi kuin ennen ja 400 Nm käsivalintaisen vaihteiston kanssa. Kasvanut teho parantaa kiihtyvyyttä entisestään ja ajamisesta voi nauttia vielä täyteläisemmin.

Radalle suunniteltu Mégane R.S: Trophy on vielä R.S. malliakin urheilullisempi. Siinä on urheilullisempi Cup-alusta, jossa iskunvaimentimet ovat 25 prosenttia ja jouset 30 prosenttia jäykemmät kuin tavallisessa Mégane R.S:ssä. Myös kallistuksenvaimennus on kymmenyksen tehokkaampaa. Autossa on myös mekaaninen Torsen® tasauspyörästön luistonrajoitin, joka vähentää etupään vetelyä ja parantaa suorituskykyä kaarteesta kiihdytettäessä.

*WLTP-normi, lopulliset arvot vielä vahvistamatta