05.09.2023
Viisi Renault Clion sukupolvea ovat olleet vuodesta 1990 alkaen Euroopan myyntitilaston kärjessä. Nyt auton tyyliä on kehitetty entisestään niin ulkoa kuin sisältä ja varustelu on kattava. Ensimmäiset uudet Cliot ovat valmistuneet ja matkalla Suomeen ja siten uutuuden myynti alkaa nyt. Moottorivaihtoehtoja on kaksi TCe 90 sekä erittäin taloudellinen Clio E-Tech full hybrid 145, jonka hintaa on onnistuttu nipistämään aiemmasta mallista jopa 2100 eurolla.
Renault Clio on maailman suosituin ranskalainen automalli, jota on myyty yli 16 miljoonaa kappaletta. Vuonna 1990 Renault 5:n korvannut Clio on edennyt viidenteen sukupolveen, joista kaksi on voittanut arvostetun Car of the Year eli Vuoden Auto Euroopassa -tittelin.
Nyt uudistunut viidennen sukupolven Clio saa kunnian olla Renaultin ensimmäinen Nouvelle Vague -filosofian malli eli se edustaa muotoilujohtaja Gilles Vidalin johdolla luotua uutta aaltoa. Kaiken lähtökohtana on Renaultin uusi logo, jota toistetaan niin etusäleikössä kuin päiväajovaloissa, jotka ovat ikään kuin logo jaettuna kahteen osaan. Clion jälkeen uusi muotokieli otetaan käyttöön kaikissa tulevissa malleissa.
”Clio on ollut alusta alkaen menestys. Se on maailman myydyin ranskalainen automalli, ja luokkansa ykkönen Euroopassa. Uusi Clio korostaa modernia luonnettaan uudella tunteisiin vetoavalla keulalla. Clio E-Tech full hybrid on ilo ajaa, kuluttaa vähän, ja sillä pääsee yhdellä tankillisella pitkälle. Siinä on 145 hevosvoimaa, CO2-päästö on 96 g/km ja kulutus 4,2 l/100 km (WLTP). Optimaalista tekniikkaa asiakkaille, jotka haluavat erittäin taloudellisen vaihtoehdon.”
Fabrice Cambolive, Renaultin brändin pääjohtaja
”Ranskassa ja oikeastaan kaikkialla maailmassa on todellinen rakkaustarina Clioa kohtaan. Niinpä halusimme juhlia ikonimme arvoja, ja nostaa ne uudistuksella vielä korkeammalle tasolle. Heijastaa niitä tulevaisuuteen viittaavalla teknisellä muotoilulla inhimillisyyttä kuitenkaan unohtamatta. Uusi Clio on onnistunut kauniiden muotojen, veistoksellisuuden ja terävien leikkausten sekä grafiikoiden fuusio.”
Gilles Vidal, Renault brändin muotoilujohtaja
Tunteisiin vetoava muotoilu
Yksi Renault Clion suurimmista vahvuuksista on ollut jo edellisestä sukupolvesta lähtien sen upea ulkonäkö. Uudistuksen yhteydessä korostetaan Renaultin uutta ihmis- ja tekniskeskeistä muotoilufilosofiaa.
Kaiken lähtökohtana on etusäleikön keskellä oleva uusi Renault-logo, joka on kuin kaksi timanttia. Siitä tumma säleikkö lähtee vaalenemaan reunoja kohti. Ruutulippumainen etusäleikkö tuo keulaan urheilullista tyyliä. Sitä on myös techno- ja esprit Alpine-varustetasojen etupuskurissa, jossa on F1-tyylinen helma.
Uudessa Cliossa otetaan käyttöön Renaultin ”Nouvelle Vaguen” mukaiset etuvalot, joiden muotoiluun haettiin inspiraatio uudesta logosta. Kaikissa varustetasoissa on aiempaa matalammat täysledivalot, jotka ovat tehokkaammat kuin ennen. Päiväajovalot muodostavat pystysuuntaisen vinoneliön, joka ikään kuin sykkii ja yhdistää muotoilun Renaultin moderniin imagoon.
Clion takaosa on aiempaa aerodynaamisemman ja elävämmän näköinen, mikä on saatu aikaan takapuskurin uudella muotoilulla. Evolutionissa puskurin takaosa on mattamusta, Technossa kiiltävän musta ja esprit Alpinessa mattaharmaa. Entistä modernimmat takavalot ovat kristallinkirkkaan suojan alla, jonka läpi näkee valojen tekniikan. Takavalojen ulkoreunassa on samaa tyyliä kuin etuvaloissa.
Värejä on valittavana seitsemän, joista erityisen mielenkiintoinen on uusi Rafale harmaa. Kauempaa katsottuna se näyttää normaalilta harmaalta, mutta lähempää sen huomaa helmiäisväriksi. Valencia oranssi erikoisväri on aina veloituksetta, muut värit ovat maksullisia.
Aiempaa tyylikkäämpi ohjaamo
Tunnelma Clion sisällä on entistä vastaanottavaisempi ja kotoisampi, minkä huomaa heti oven avatessaan. Materiaalit ovat korkeatasoisempia ja niitä kehitettäessä on otettu huomioon myös ympäristövaikutukset. Tilaa on mukavasti ja ergonomia on hyvällä tasolla, mitkä ovat olleet jo aiemmin Clion vahvuuksia. Parantunut liitettävyys ja sovellukset antavat ajajalle ja matkustajille mahdollisuuden rentoutua ja nauttia matkasta.
Uudessa Clio Technossa on verhoilumateriaalina istuimissa, ovipaneeleissa ja kojelaudassa ympäristöä kunnioittava materiaali, josta 60 prosenttia on TENCEL-nimistä biopohjaista kuitua. Uusi materiaali on osa Renaultin strategiaa vähentää kaikin tavoin hiilidioksidipäästöjä. Uusi Clio ei ole vain ensimmäinen auto, jossa käytetään TENCEL Modal -kuituja, vaan samalla ne ovat ensi kertaa käytössä auton sisätiloissa. Yllättävän pehmeä materiaali on tehty uusiutuvasta materiaalista, puusta, joka on myös helppo kierrättää uudelleen. Ympäristön huomioon ottavaan ajatteluun kuuluu myös se, että matkustamossa ei ole enää nahkaa, vaan sen tilalla käytetään biopohjaista TEP-materiaalia.
Istuimet ovat uudet ja niissä on luonnollisesti lämmitys. Suomessa arvostaa talvella sitä, että myös ohjauspyörä on lämmitettävä. Istuimet on muotoiltu sekä mukaviksi että hyvän tuen antaviksi. esprit Alpinessa on vielä pykälän verran urheilullisemmat istuimet, joissa on enemmän sivuttaistukea.
Kojelaudassa on siirrytty digitaaliseen aikaan, kun kaikissa varustetasoissa on joko 7- tai 10-tuumainen digitaalimittaristo. Vakiovarusteisiin kuuluu myös Easy Link multimediajärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä (esprit Alpine 9,3-tuumainen). Liitettävyys on Clion luokassa huipputasoa, sillä älypuhelimen saa kaikissa varustetasoissa yhdistettyä langattomasti ja järjestelmän käyttö on entistäkin helpompaa.
Koko ennallaan, entistä tarkempi ajettava
Korin mitat eivät ole Cliossa muuttuneet. Niinpä se on 4,053 metriä pitkä, peilit mukaan lukien 1,988 metriä leveä ja 1,440 metriä korkea. Clion sisätiloja pidettiin jo ennestään omassa luokassaan suurina, joten auton koon kasvattamiseen ei ollut syytä. Tavaratila on 391 litraa (bensiini) ja 301 litraa (E-Tech hybrid) eli ehdottomasti luokkansa huippua.
Clio on saanut kiitosta siitä, että se on kaupungissa ketterä ja maantiellä vakaa. Ohjaustehostinta on säädetty uudelleen ja ohjausta kalibroitu muutenkin. Tuloksena on entisestään parantunut ohjaustuntuma ja tarkempi ohjaus.
Suomeen Clioa tuodaan kahdella voimalinjalla. Edullisempi versio on TCe 90, jossa on kolmesylinterinen 1,0-litrainen bensiiniturbo. Moottori kehittää 67 kilowattia (90 hv) ja 160 newtonmetrin vääntömomentin. Sen kanssa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja auton kulutus on hyvin kohtuullinen.
Uuden Clion myynnin uskotaan kuitenkin painottuvan vahvasti E-Tech full hybrid 145 -moottoriin. Nerokkaalle voimalinjalle, joka on bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä sekä sen monitilavaihteistolle on myönnetty yli 150 patenttia.
Renault käytti E-Tech full hybrid 145:n kehityksessä Formula 1 -sarjasta saamiaan oppeja, etenkin energian talteenotossa. Kaiken edellä mainitun ansiosta Clio on tällä voimalinjalla varustettuna yhtä aikaa tehokas ja taloudellinen.
E-Tech full hybrid 145 yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaita ominaisuuksia. Siinä on 1,6-litrainen 69 kilowatin (94 hv) tehoinen bensiinimoottori, 36 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja 18 kilowattia kehittävä käynnistysmoottorin ja generaattorin yhdistelmä. Älykäs automaattisesti toimiva monitilavaihteisto pitää huolen, että moottoreita käytetään parhaalla mahdollisella hyötysuhteella, mikä pienentää kulutusta ja päästöjä. Niinpä yhdistetty kulutus on vain 4,2 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö varustetason mukaan 96 tai 97 g/km.
Monitilavaihteistossa on bensiinimoottoria varten neljä vaihdetta ja sähkömoottoria varten kaksi. Teoriassa erilaisia yhdistelmiä on jopa 14, joilla optimoidaan energian käyttöä tehokkaasti. Vaihteisto on täysin automaattinen, eikä ajaja huomaa sen toimintaa käytännöllisesti katsoen lainkaan.
Liikkeelle E-Tech full hybrid 145:llä varustettu Clio lähtee aina sähköllä. Kaupungissa voidaan liikkua jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä, jolloin kulutus pienenee enimmillään 40 prosenttia pelkällä polttomoottorilla varustettuun autoon verrattuna. Ajoakun energiasisältö on 1,2 kilowattituntia, mikä on suurin hybridipikkuautoissa.
Kolme kattavaa varustetasoa
Uutta Renault Clioa ei enää tuoda Suomeen perusvarustelulla, vaan edullisin versio on TCe 90 evolution. Sen hinta on 21 390 euroa ja siinä ovat vakiona muun muassa 7 tuumainen digitaalimittaristo, automaatti-ilmastointi, lämmitettävät istuimet ja ohjauspyörä, älyavainkortti ja peruutustutka.
Clio E-Tech full hybrid 145:n hinta alkaa evolution tasolla 25 390 eurosta, mutta siihen voi valita vielä kaksi täydellisempää vaihtoehtoa.
Technon tunnistaa tyylikkäistä 16-tuumaisista kevytmetallivanteista ja tummenetuista takaikkunoista. Lisäksi eroina evolutioniin ovat kromatut kylkilistat, haineväantenni ja urheilullinen etupuskuri korinvärisellä F1 helmalla. Ohjaamoon tulee istuimen korkeussäätö myös etumatkustajalle ja keskikyynärnoja, jossa on säilytyslokero. Tärkein Technon myötä tuleva varuste on kuitenkin Multi-Sense -järjestelmä, jolla autoa voi säätää monella tavalla mieleisekseen. Käteviä ovat myös puhelimen langaton latausalusta ja tummentuva sisätaustapeili, joiden lisäksi pysäköinnissä on iloa peruutuskamerasta. Tämän kaiken saa 2000 euron lisähinnalla evolution malliin.
Mallisarjan huipulla on Cliossa, 1600 euron lisähinnalla technoon, esprit Alpine, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa Renault Australiin. Clion lisäksi urheilullisuutta henkivä varustetaso on saatavissa Espaceen ja vuonna 2024 myyntiin tulevaan Rafaleen. Esprit Alpinessa urheiluautomerkin tunnusmerkit on muokattu Renaultin tyylioppaan mukaisiksi, ja se nostaa Clion aivan uudelle tasolle.
Esprit Alpine muuttaa Clion olemusta niin ulkoa kuin sisältä. Auton alle tulevat 17-tuumaiset vanteet, joissa keskiön väri on korin värin mukaisesti sininen tai harmaa. Keskiö on muotoiltu näyttämään kilpa-autoista tutulta yksimutterikiinnitykseltä. Etusäleikkö on tummempi kuin muissa Clioissa ja lokasuojassa on erityinen esprit Alpine -merkki. Korissa on mattaharmaata muun muassa helmoissa ja takadiffuuusorissa yhdistämässä auto Alpinen moottoriurheiluhistoriaan.
Ohjaamossa istuinverhoilu on keskeltä vaaleampaa harmaata kuin reunoilla, joissa materiaali on paksumpaa kuin muissa Clioissa. Niinpä istuimet antavat paremman sivuttaistuen. Sininen tikkaus istuimissa muistuttaa Alpinesta, onhan se Ranskan kilpailuväri. Ohjauspyörän koristetikkauksessa toistuvat Ranskan lipun värit: punainen, sininen ja valkoinen, minkä lisäksi lippu on brodeerattu kojelautaan.
Varustelu on huippuluokkaa, sillä digitaalimittaristo on 10-tuumainen ja Easy Linkin kosketusnäyttö 9,3-tuumainen. Tieto-viihdejärjestelmään kuuluu navigointi, jonka kartan saa näkyviin suoraan kuljettajan eteen mittaristoon. Ajossa auttavat myös sähköinen käsijarru ja kaukovaloassistentti. Turvallisuutta lisäävät etupysäköintitutka, katvealueen varoitin ja peruutettaessa risteävän liikenteen varoitin.
Ensimmäiset uudet Cliot ovat valmistuneet ja matkalla Suomeen. Koeajettavissa ne ovat jälleenmyyjillä viimeistään lokakuussa.