Uudistunut Renault Captur – Euroopan suosituin kompakti katumaasturi on entistäkin tyylikkäämpi

Nopeaan tahtiin kasvaneessa Renaultin katumaasturisarjassa Captur jäi vanhimmaksi. Nyt yhtiön uuden muotokielen aloittaneen mallin linjoja on hiottu samantyylisiksi uudempien Kadjarin ja Koleoksen kanssa. Samalla Capturin varustetasot saivat uudet nimet ja varusteiden määrää lisättiin. Uudistuneen Renault Capturin hinnat alkavat TCe 90 Lifen 18 890 eurosta.

Viime vuonna Renault oli kasvattanut henkilöautojensa myynnin Suomessa jo melkein nelinkertaiseksi vuoteen 2013 verrattuna. Tänä vuonna ensimmäisten viiden kuukauden jälkeen Renaultien rekisteröinnit ovat jälleen kasvaneet yli kymmenen prosenttia, vaikka henkilöautojen rekisteröinnit ovat vähän laskeneet. Myynnin hurja kasvu on nostanut Renaultin Suomessa ylivoimaisesti suosituimmaksi ranskalaismerkiksi.

Kompaktien katumaasturien ykkönen
Renault Captur on Euroopassa luokkansa eniten myyty malli, jota rekisteröitiin viime vuonna 215 670 kappaletta. Neljä vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä esitelty upea katumaasturi nosti Renaultin tyylikkyyden uudelle tasolle. Tuotantomallia olisi aivan hyvin voinut erehtyä luulemaan konseptiautoksi, sillä sen linjat olivat sanalla sanoen kauniit. Monen aiemman Renault-mallin tapaan Captur aloitti uuden muodin, jossa katto on erivärinen kuin auton kori.

Uudistunut Renault Captur vie muotokielen vielä pidemmälle ja muutokset korostavat auton upeaa ulkonäköä. Samalla Capturiin on tuotu käyttöä helpottavia varusteita ja yhdistettävyys on nostettu aiempaa korkeammalle tasolle.

Tyylikkäämpi päältä ja sisältä
Uudistuksen yhteydessä Captur muuttuu entistä värikkäämmäksi. Vaihtoehtoja kaksivärisyyteen on uusien korin ja katon värien myötä entistä enemmän, sillä erilaisia yhdistelmiä on yli kaksikymmentä. Verhoilut ja matkustamon materiaalit ovat uudistuneet. Nyt uutena saataville tuleva panoraamalasikatto tekee matkustamosta valoisan ja nahkaverhoilu ylellisen.

Capturin ulkonäkö on tuotu lähemmäs sen myöhemmin esiteltyjä katumaasturisisaria, Kadjaria ja Koleosta. Edessä on puskurin alaosassa Renaultin tavaramerkiksi kehittyneet C-muotoiset LED-päiväajovalot. Intens-varustetason myötä myös ajovaloina on täys-LEDit, jotka parantavat sekä auton ulkonäköä että turvallisuutta. Myös takana on LED-valot, joissa on kolmiulotteisen vaikutelman antava C-kuvio. Turvallisuuden lisäämiseksi Capturin takavalot ovat aina päällä ajon aikana.

Jäähdyttäjän säleikkö on nyt tyyliltään yhtäläinen uusimpien Renault-mallien kanssa ja siihen on lisätty kromilista muistuttamaan Capturin hienostuneisuudesta. Aiempaa näyttävämmät alleajosuojat etu- ja takapuskurissa liittävät Capturin vahvasti katumaasturien luokkaan.

Capturin muotoilusta vastannut Mario Polla kuvailee tärkeimpiä muutoksia: ”Renaultin katumaasturiperhe alkoi Capturista ja nyt oli tärkeää päivittää se ulkoisesti uudempien mallien kaltaiseksi. Halusimme myös nostaa matkustamon laatua uusilla väreillä ja materiaaleilla entistä korkeatasoisemmaksi. Kiinnitimme kehitystyön aikana jokaiseen yksityiskohtaan ja panostimme paljon auton viimeistelyyn.”

Yhteydessä ulkomaailmaan
Renault on kehittänyt edelleen tietoviihdejärjestelmiään ja äänentoistoa. Jo perusmallista alkaen vakiovarusteisiin kuuluu uusi R & Go -radio, johon voi sovelluksen avulla yhdistää älypuhelimen. Järjestelmää käytetään ohjauspyörään sijoitetuilla katkaisimilla, joten kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan tiestä, mikä lisää turvallisuutta. Kokonaisuuteen kuuluvat myös teline älypuhelimelle ja Bluetooth yhteensopivuus.

Zen- ja Intens-varustetasoissa on vakiona Media Nav Evolution, jota on nimensä mukaisesti kehitetty edelleen. Multimediajärjestelmässä on muun muassa suomenkielinen navigaattori, jota käytetään ja jonka ohjeita voi seurata 7-tuumaisen kosketusnäytön välityksellä.

Paljon käyttöä helpottavia varusteita
Suomeen Renault Capturia tuodaan kolmella varustetasolla. Jo Captur Energy TCe 90 Lifeen kuuluvat tavallisten mukavuus- ja turvallisuusvarusteiden lisäksi muun muassa sähkökäyttöiset ikkunannostimet myös takaovissa, vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin sekä pituussuunnassa säädettävä takaistuin.

Zen-varustetason saa joko TCe 90 tai TCe 120 -moottorin kanssa ja siihen kuuluvat 16-tuumaiset kevytmetallivanteet saavat nyt mustan värikoodauksen, etusumuvalot muuttuvat LEDeiksi ja älyavainkortin voi pitää taskussa, sillä se lukitsee auton automaattisesti poistuttaessa.

Uudistunessa Capturissa TCe 120 -moottorin saa nyt myös käsivalintaisen vaihteiston tutun automaattisesti toimivan EDC-kaksoiskytkinvaihteiston lisäksi. Automaattivaihteiston yhteyteen saa Intens-varustetason, joka on todella monipuolinen. Siitä löytyvät edellä mainittujen LED-päiväajovalojen lisäksi mm. täys-LED-ajovalot, tuumaa suuremmat pyörät ja myös kaksivärisyyden saa valittua edullisesti metallivärin hinnalla. Intens-tasolla on myös uniikit irrotettavat ja vesipestävät ZipColletion -istuinverhoilut. Uusia varusteita ovat mm. sähkötoimisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit, takapysäköintitutka sekä etusumuvalojen kulmavalotoiminto.

Renault Captur Energy TCe 90 maksaa Life-varustein 18 890 euroa ja Zen-varustein 19 490 euroa. Tehokkaammalla Energy TCe 120 -moottorilla varustettuna hinta on Zen-varustein käsivalintaisella vaihteistolla 21 690 euroa ja EDC-automaattivaihteiston lisähinta on 1 300 euroa. Uudistuneen mallisarjan huippuna on 24 990 euron hintainen Captur TCe 120 EDC Intens.

Uudistuneen Renault Capturin ennakkomyynti käynnistyy kesäkuussa.