Täysin uusi Renault Clio – sivistyneempi ja tehokkaampi

Renault Clion viides sukupolvi jatkaa upealla tavalla vuonna 1990 alkanutta tarinaa. Vaikka uutuuden linjoissa on paljon tuttua, Clio on kokonaan uusi. Täysin uusi perusrakenne muodostaa lähtökohdan, jolle on asennettu aiempaa tehokkaammat moottorit. Sisustuksen materiaalit ja varustelu on nostettu paljon korkeammalle tasolle kuin ennen. Kaikesta tästä huolimatta Clion hinnat ovat säilyneet lähes ennallaan.

Lähes kolmenkymmenen vuoden kokemuksella
Vuodesta 1990 alkaen on myyty jo yli 15 miljoonaa Renault Clioa ja vuodesta 2012 sen rekisteröinnit ovat lisääntyneet koko ajan. Kotimaassaan Ranskassa Clio on autoilijoiden ylivoimainen suosikki, minkä lisäksi se on ollut vuodesta 2013 lähtien luokkansa ykkönen myös Euroopassa.

Renault on käyttänyt uutta Clioa suunnitellessaan hyväkseen kaiken edellisistä neljästä sukupolvesta saadun kokemuksen. Ensimmäisestä sukupolvesta lainattiin perusajatus, jossa tarjotaan sellaista teknologiaa, jota ostajat odottavat vasta suuremmista ja kalliimmista automalleista. Toinen Clio-sukupolvi toi mukanaan korin mittoihin nähden suuret tilat ja korkealuokkaisen mukavuuden.

Uudessa Cliossa painotetaan paljon parin sukupolven takaisen edeltäjän arvoja, sillä silloin nostettiin laatu ja autossa käytetyt materiaalit uudelle tasolle. Edellisen Clion ehkä tärkein anti on ollut sen tunteisiin vetoava, erittäin tyylikäs muotoilu. Neljännen sukupolven Clio onkin ollut perustana koko Renault-malliston nykyiselle muotokielelle.

Aivan uusi perusrakenne
Renault-Nissan Allianssi ottaa käyttöön CMF-B (Common Module Family) -perusrakenteen ensimmäiseksi uudessa Cliossa. Sitä on kehitetty viiden vuoden ajan ja edelliseen Clioon verrattuna 85 prosenttia osista on uusia.

Renault haluaa ottaa ympäristön entistä paremmin huomioon, mikä tarkoittaa kulutuksen ja päästöjen alentamista. Yksi parhaista keinoista päästä tuohon tavoitteeseen on pudottaa auton painoa. Niinpä uusi Clio on 50 kiloa aiempaa kevyempi. Sen lisäksi esimerkiksi pohja on tasainen, millä on pienennetty ilmanvastuskerrointa.

Perusrakenne on myös aiempaa lujempi ja jäykempi, millä parannetaan ajo-ominaisuuksia ja mukavuutta. Muutoksia on tehty muun muassa ohjaukseen joka on aiempaa nopeampi ja samalla kääntöympyrää on pienennetty. Mukavuutta on lisätty optimoimalla joustovaroja ja alentamalla melutasoa tuulilasin ääntä eristävällä kalvolla, ovien ja ikkunoiden kaksoistiivisteillä ja monella muulla tavalla.

Myynti alkaa tehokkaalla turbomoottorilla
Uuden Renault Clion myynti käynnistyy tehokkaalla TCe 100 -moottorilla varustettuna. Allianssin sisällä kehitetyssä modernissa moottorissa on muun muassa imuventtiilien ajoituksen ja avautumisen säätö sekä osittain sylinterikanteen integroitu pakosarja.

Uusi moottori kehittää 74 kilowattia (100 hv) ja 160 Nm eli seitsemän kilowattia ja 20 Nm enemmän kuin TCe 90, jonka se korvaa. Samalla kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat alentuneet. Kasvanut teho ja vääntömomentti parantavat lisäksi suorituskykyä. Ensimmäisessä vaiheessa Clio TCe 100 tulee myyntiin käsivalintaisella vaihteistolla ja ennen vuoden loppua sen rinnalle tulee uusimman sukupolven X-Tronic automaattivaihteisto.

Mallivalikoima kasvaa vielä vähän myöhemmin perusmallilla, jonka keulalla on vapaasti hengittävä SCe 75 -moottori. Clio-mallisarjan huipulle tulee TCe 130 -moottorilla ja 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu vaihtoehto.

Vuoden 2020 puolella valikoimaan lisätään mielenkiintoinen, taloudellinen malli, Clio E-Tech Hybrid. Siinä on aivan uusi edistyksellinen E-Tech-voimalinja, jossa uusi 1.6-litrainen bensiinimoottori on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin ja innovatiiviseen vaihteistoon. Itselataavassa hybridissä on 1,2 kWh ajoakku, jota bensiinimoottori ja jarrutukset lataavat.

Hillitysti kehitetty ulkonäkö ja vallankumouksellisesti muuttunut ohjaamo
Viidennen sukupolven Clio kehitettiin ”Evolution and Revolution” -periaatteella eli jatkuvaa kehitystä ja vallankumouksellisia muutoksia yhdistäen. Vaikka linjoissa on paljon tuttua edellisestä Cliosta, kaikki korin osat ovat uusia. Muotoja voisi kuvailla aiempaa kypsemmiksi ja aikuismaisemmiksi. Oman säväyksensä uuden Clion ulkonäköön tuovat täys-LED Pure Vision -etuvalot, jotka ovat vakiovarusteena kaikissa versioissa.

Renaultin insinöörit ovat tehneet taitavaa työtä, sillä 4,05 metrin pituinen ja 1,798 metrin levyinen kori on hivenen (12 mm) lyhyempi kuin ennen. Korkeutta on 1,44 metriä eli kori on matalampi, millä on alennettu ilmanvastusta. Pienemmistä ulkomitoista huolimatta tilaa on aiempaa enemmän niin matkustajille kuin heidän tavaroilleen. Niille on peräti 391 litran tila, joka on muodoltaan erittäin järkevä ja samaa luokkaa kuin pykälää suuremmissa autoissa. Kun takaistuin ei ole käytössä, tavaratilan voi kasvattaa 1,091 kuutiometrin kokoiseksi.

Hyppäyksen täysin uudelle tasolle aistiin parhaiten Clion ohjaamossa. Clion sisustuksesta vastanneelle muotoilutiimille annettiin tavoitteiksi ylivoimainen laatu ja mainio ergonomia. Kuljettajakeskeinen ”Smart Cockpit” on erittäin moderni, jossa aaltomaisesti muotoiltu kojelauta lisää tilan tuntua. Paremmissa varustetasoissa tulee 7-tuumainen digitaalinen mittaristo ja joko 7,0- tai 9,3-tuumainen kojelaudan keskelle sijoitettu kosketusnäyttö.

Kokonaisuus on tarkkaan harkittu, kuten kosketusnäytön alle sijoitetut pianon koskettimia tyylittelevät katkaisimet ja helppokäyttöiset ilmastointilaitteen säätimet. Ohjauspyörässä on aiempaa pienempikokoinen turvatyyny, mikä auttaa ajajaa näkemään paremmin mittariston. Ohjauspyörän peukalotuet varmistavat paremman otteen ja taustavalaistut katkaisimet korostavat laatua.

Yksi tärkeimmistä auton varusteista ovat istuimet, joiden kehitystyöhön paneuduttiin uudessa Cliossa erityisellä huolella. Niinpä ne ovat nyt samaa luokkaa kuin paljon suuremmissa ja ylellisemmissä autoissa. Pitkän istuinosan ansiosta reisitukea on tavallista enemmän ja samalla selkänoja antaa hyvän sivuttaistuen. Etuistuinten takaosa on muotoiltu osittain pehmeäksi niin, että takana on runsaasti polvitilaa. Uudet ohuemmat pääntuet parantavat näkyvyyttä taakse ja lisäävät takapenkillä matkustavien tilan tuntua.

Vakiona viiden tähden turvallisuus ja monipuolinen varustelu
Täysin uusi Clio kävi jo Euro NCAP:n turvallisuustestissä, mistä se sai Renaultin perinteiden mukaisesti parhaan mahdollisen viiden tähden arvosanan. Uusi Clio oli 22. huipputuloksen saavuttanut Renault-malli. Perustana mainiolle suoritukselle oli Allianssin uusi CMF-B-perusrakenne. Optimoidun korirakenteen lisäksi on muun muassa kehitetty istuimia sekä suunniteltu turvavöiden kiristimet antamaan optimaalinen suoja kaiken kokoisille matkustajilla jokaisella istuinpaikalla.

Kuljettajaa avustamassa on paljon Cliossa ennen näkemätöntä elektroniikkaa. Vakiovarusteena on nyt ensimmäistä kertaa Renault-mallistossa erittäin monipuolisesti toimiva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Se tunnistaa autojen lisäksi myös jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivällä kuin yöllä. Turvallisuutta lisäävät myös etäisyysvaroitin, kaista-avustin ja onnettomuuden kaikesta huolimatta tapahduttua hätäpuhelujärjestelmä eCall.

Myynti alkaa Clio 1,0 TCe 100 Zenillä, joka maksaa 16 990 euroa. Merkittävästi parantuneen turvavarustelun ja esimerkiksi lediajovalojen lisäksi vakiovarusteena ovat nyt 4,2-tuumainen mittaristonäyttö sekä Easy Link 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, johon voi liittää älypuhelimen. Mallin hinta on ainoastaan 600 euroa korkeampi kuin ennen, jolla saa tilavamman, modernimman auton, hurjasti enemmän varusteita ja tehokkaamman moottorin.

Ylellisemmän Clio 1,0 TCe Intensin hinta on säilynyt kaikista parannuksista huolimatta entisellään 18 390 eurossa. Intensiin vakiovarustukseen kuuluivat jo ennestään Zeniin verrattuna kevytmetallivanteet, automaatti-ilmastointi, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, takapysäköintitutka ja paljon muuta.

Sukupolven vaihdoksen myötä Intensin varustelistalle ovat tulleet vielä automaattinen kaukovalojen valojenvaihto, monipuolisempi älyavain, sisätilojen tunnelmavalaistus, osittainen keinonahkaverhoilu, digitaalimittaristo 7-tuumaisella näytöllä, lämmitettävä ohjauspyörä ja Multi-Sense-järjestelmä, josta voi valita ajotilan ja säätää monia auton toimintoja.

Renault Clio TCe 100 -mallien ennakkomyynti alkaa syyskuussa. Muut mallit eli Clio SCe 75 Life, Clio TCe 100 X-Tronic (Zen ja Intens) sekä mallisarjan lippulaiva, suorituskykyinen Clio TCe 130 EDC-aut. R.S. Line tulevat myyntiin ennen vuoden vaihdetta.

Tervetuloa täysin uuden Renault CLIOn ennakkoesittelyyn!

Virallisesti uusi Clio saapuu Suomeen vasta myöhemmin syksyllä, mutta järjestämme ennakkoesittelykiertueen suurimmilla Renault jälleenmyyjillämme syys-lokakuussa. Kiertueen aikana pääset myös koeajamaan uutuutta. Katso alta sinulle sopiva ajankohta- ja paikka.

Katso kiertuepaikkakunnat ja -ajat:

Autoverkkokauppa.fi, Vantaa 16. – 17.9.
MetroAuto, Espoo 18. – 19.9.
MetroAuto, Helsinki 20. – 21.9.
Autotalo Pelttari, Raisio 24.9.
Autotalo Pelttari, Pori 25.9.
Käyttöauto, Seinäjoki 26.9.
Käyttöauto, Tampere 27.9. 28.9. ja 30.9.
Autosalpa, Kouvola 2.10.
Autosalpa, Lahti 3.10.
Keskusautohalli, Salo 4.10 – 6.10.
Auto-Kilta, Lappeenranta 8.10.
Auto-Kilta, Mikkeli 9.10.
Autosalpa, Kerava 10.10.
Autosalpa, Porvoo 11.10.
Avain Vaunu, Kuopio 15.10.
Avain Vaunu, Joensuu 16.10.
Autosalpa, Hämeenlinna 17.10.
Autosalpa, Hyvinkää 18.10.
Arton Auto, Tervajoki 19.10.
Wetteri, Oulu 22.10.
Automaa, Kokkola 23.10.
Hämeen Auto, Jyväskylä 24. – 25.10.

Täysin uuden Renault Clion ennakkomyyntihinnasto

Täysin uuden Renault Clion tekniset tiedot