Täysin uusi Renault Clio – kaikkien aikojen paras Clio

Renault tuo markkinoille viidennen sukupolven Clion, joka jatkaa vuonna 1990 alkanutta tarinaa. Sen aikana on myyty 15 miljoonaa Clioa ja pidetyn mallin rekisteröinnit ovat kasvaneet jatkuvasti vuodesta 2012 lähtien. Clio on ranskalaisten ylivoimainen suosikki ja vuodesta 2013 alkaen se on ollut luokkansa eniten myyty automalli Euroopassa. Renaultin suosituin malli maailmalla ja Suomessa on Euroopan rekisteröintitilastossa kakkosena kaikki autot mukaan lukien.

Lähes kolmenkymmenen vuoden kokemuksella
Uusi Clio on modernimpi ja voimakkaampi kuin edeltäjänsä, ja sen DNA perustuu lähes kolmenkymmenen vuoden kokemukseen ikonin valmistuksesta. Uuteen Clioon on koottu neljän aiemman sukupolven tärkeimmät vahvuudet ja nyt kirjoitetaan uusi kappale menestystarinaan.

Täysin uusi niin ulkonäöltään, sisustukseltaan kuin rakenteeltaan
Renault Clio suunniteltiin ”Evolution and Revolution” -periaatteella eli kehitystä ja vallankumouksellisia muutoksia yhdistäen. Korin muotoilu on entistä hienostuneempi ja sisätilat ovat aivan uudet. Vaikka Clio on muodoiltaan tutun oloinen, ovat kaikki korin osat uusia. Matkustamossa ei varmasti jää epäselväksi, että Clio on täysin uusi malli, jossa ei ole jäljellä edeltäjästä kuin hyviksi havaitut ratkaisut ja luotettavuus.

Vallankumouksellinen ohjaamo
Ylivoimainen laatu ja mainio ergonomia asetettiin uuden Clion sisustuksesta vastanneen muotoilutiimin tärkeimmiksi tavoitteiksi. Ohjaamon korkeatasoiset materiaalit nostavat sen laadun korkealle. Suunnittelemalla rakenteet aiempaa kompakteimmiksi on vapautettu tilaa. Edistyksellinen ”Smart Cockpit” on kuljettajakeskeinen. Kojelaudan aaltomainen muoto luo leveyden vaikutelmaa. Tärkeintä on runsas varustelu, jollaista ei ole totuttu näkemään tässä autoluokassa.

Uuteen Clioon on saatavilla digitaalinen mittaristo joko 7- tai 10-tuumaisella näytöllä, jonka voi muokata kuljettajan mielen mukaiseksi. Suurempaan näyttöön voi tuoda myös navigaattorin kartan ja ohjeet.

Kojelaudan keskipisteeksi on saatavilla peräti 9,3-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö (tuplasti 7-tuumaista kookkaampi), joka on suurempi kuin missään aiemmassa Renault-mallissa. Aavistuksen kaareva ja kuljettajaa kohti käännetty näyttö on vaikuttava ja se kasvattaa visuaalisesti kojelaudan kokoa. Renaultin uusi EASY LINK -käyttöjärjestelmä helpottaa monipuolisten toimintojen käyttöä.

Kaikki yksityiskohdat ovat tarkkaan harkittuja, kuten uusi tyylikkäämpi ohjauspyörä. Siinä on aiempaa pienempi turvatyynyn kotelointi, jonka ansiosta kuljettaja näkee kojelaudan paremmin. Peukalotuet antavat paremman otteen ja taustavalaistut katkaisimet nostavat laatua.

Keskikonsoli on tärkeä osa täysin uuden Clion ohjaamon Smart Cockpit -filosofiaa.  Tavallista korkeammalle sijoitetussa keskikonsolissa vaihteenvalitsin on urheilullisen lyhyt ja sen liikkeet napakan lyhyitä. Keskikonsolin ulkonäkö on mahdollista muuttaa sisustuksen tyylin mukaan ja sen ulkoreunoissa on persoonallinen valaistus. Säilytystilaa on runsaasti mukaan lukien älypuhelimen langaton latausalusta.

Istuimien suunnitteluun on paneuduttu huolella ja ne ovat samaa luokkaa kuin paljon suuremmissa ja ylellisemmissä autoissa. Pitkän istuinosan ansiosta reisitukea on tavallista enemmän. Lisäksi istuin antaa hyvän sivuttaistuen. Etuistuinten takaosa on muotoiltu niin, että takana on enemmän polvitilaa. Uudet ohuemmat pääntuet parantavat näkyvyyttä taakse ja antavat takapenkillä matkustaville tilan tuntua.

Tyylikkäämpi ja tilavampi
Kori on 12 mm (pituus 4 050 mm ja leveys 1 798 mm) lyhyempi kuin aiemmin, mutta niin sisä- kuin tavaratilaa on enemmän kuin ennen. Kori on (korkeus 1 440 mm) vähän matalampi (8 – 48 mm), millä on pienennetty ilmanvastusta. Ulkonäön kruunaavat yksityiskohdat, kuten haineväantenni, täysledivalot ja kromatut ikkunoiden kehykset.

Tavaratila on niin kuutiomainen kuin mahdollista ja se on kasvanut peräti 391 litran kokoiseksi eli yhtä suureksi kuin yleensä luokkaa kookkaammissa autoissa. Tavaratilan käyttöä helpottavat kahteen tasoon asennettavissa oleva lattia ja taitettavat takaistuimen selkänojat, jotka avaavat tasaisen 1 091 litran vetoisen kuormatilan. Sen lisäksi matkustamossa on 26 litraa erilaisia säilytyslokeroita.

Mallisarjan urheilullisimpana vaihtoehtona on uusi Clio R.S. Line, joka korvaa edellisen sukupolven GT-Linen. Uudella nimellä saadaan suora yhteys Renault Sportiin, joka on ollut hiomassa mallisarjan urheilullisimman vaihtoehdon ulkonäköä ja sisustusta. R.S. Linen erottaa muista uusista Clioista hunajakennomaisesta etusäleiköstä ja tätä versiota varten kehitetyistä 17-tuumaisista kevytmetallivanteista. Ohjaamossa on urheilulliset erityisen hyvän sivuttaistuen antavat etuistuimet ja kojelaudan viimeistelyssä käytetään hiilikuitukuviointia.

Aivan uusi CMF-B -perusrakenne
Täysin uusi Clio on ensimmäinen Allianssin malli, missä otetaan käyttöön vuodesta 2014 alkaen kehitetty CMF-B (Common Module Family) -perusrakenne. Edellisen sukupolven Clion rakenteeseen verrattuna nyt esiteltävässä perusrakenteessa 85 prosenttia osista on uusia.

Rakenteessa on paljon merkittäviä parannuksia edelliseen verrattuna, joista yksi tärkeimmistä on keveys. Painoa on pudotettu 50 kiloa pääosin korista, akseleista ja konepellistä. Pohjan tasaisella muotoilulla ilmanvastuskerrointa on pienennetty, millä yhdessä painon alentamisen kanssa päästään alhaisempaan kulutukseen ja päästöihin. Uudessa rakenteessa on parannettu myös mukavuutta alentamalla melutasoa etenkin moottoritilan äänieristyksellä.

Uudet bensiinimoottorit ja Renaultin ensimmäinen E-TECH-hybridi
Perusmoottorina on vapaasti hengittävä SCe 75, joka kehittää 55 kilowattia (75 hv). Suurin vääntömomentti on 95 Nm ja moottorin kanssa on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Taloudellinen moottori sopii hyvin taajama-ajoon.

Renaultiin esitellään nyt ensimmäistä kertaa kolmesylinterinen ahdettu TCe 100, joka on kehitetty allianssin sisällä. Modernissa moottorissa on muun muassa imuventtiilien ajoituksen ja avautumisen säätö ja osittain sylinterikanteen integroitu pakosarja. Uusi moottori kehittää 74 kilowattia (100 hv) ja 160 Nm eli kymmenen hevosvoimaa ja 20 Nm enemmän kuin TCe 90, jonka se korvaa. Samalla kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat alentuneet. Kasvanut vääntömomentti parantaa lisäksi auton suorituskykyä. Aluksi tämän moottorin kanssa on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jonka rinnalle tulee valinnaisena uusimman sukupolven X-TRONIC-automaattivaihteisto.

Mallisarjan tehokkaimpana vaihtoehtona on ajonautinnon maksimoiva nelisylinterinen TCe 130 GPF -moottori, joka on jo osoittanut kykynsä uusimmissa Kadjar, Mégane ja Scenic -malleissa. Moottorin suurin teho on 96 kW (130 hv) ja vääntömomentti 240 Nm, jotka välitetään pyörille 7-vaihteisen EDC-automaattivaihteiston kautta. Kaksoiskytkinvaihteisto tekee ajamisesta miellyttävää samalla kun se pienentää kulutusta. Ajonautintoa voi lisätä käyttämällä vaihteistoa ohjauspylvääseen sijoitetuilla siivekkeillä.

Cliossa on tuotu koko sen lähes 30 vuoden historian ajan edistyksellistä tekniikkaa kaikkien ostajien saataville. Perinnettä kunnioittaen Clioon tulee vuonna 2020 saataville Renaultin insinöörien kehittämä ja patentoima edistyksellinen, taloudellinen hybridi, E-TECH-voimalinja. Siinä uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin, innovatiiviseen vaihteistoon ja energiasisällöltään 1,2 kWh ajoakkuun. Auto lähtee E-TECHillä varustettuna liikkeelle sähköllä ja tehokkaan jarrutusenergian talteenoton ansiosta kaupungissa voi ajaa jopa 80 prosenttisesti sähköllä. Tuloksena on kulutuksen putoaminen noin 40 prosentilla tavalliseen polttomoottoriseen autoon verrattuna.

Vakiona viiden tähden turvallisuus
Täysin uusi Clio kävi jo Euro NCAP:n turvallisuustestissä, mistä se sai Renaultin perinteiden mukaisesti parhaan mahdollisen viiden tähden arvosanan. Uusi Clio oli 22. huipputuloksen saavuttanut Renault-malli. Perustana mainiolle suoritukselle oli Allianssin uusi CMF-B-perusrakenne. Siinä on optimoitu korinrakenne, kehitetty istuinten rakenteita sekä suunniteltu turvavöiden kiristimet antamaan optimaalinen suoja kaiken kokoisille matkustajilla jokaisella istuinpaikalla.

Ensimmäistä kertaa Renault-mallistossa Cliossa on vakiovarusteena automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa myös jalankulkijat ja pyöräilijät ja joka toimii niin päivällä kuin yöllä. Myös liikennemerkkitunnistin on nyt vakiona ja se varoittaa ajajaa ylinopeudesta. Vakiovarustelistalta löytyvät lisäksi kuljettajan tehtävää helpottavat kaistavahti ja kaista-avustin.

Täysin uuden Clion varusteet nostavat sen autonomisen ajamisen toiselle tasolle. Nimittäin tavallisen vakionopeudensäätimen ja nopeusrajoittimen lisäksi Clioon saa pysähdyksiin asti toimivan mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä uuden ruuhka-avustimen (Highway & Traffic Jam Companion). Siinä mukautuva vakionopeudensäädin on yhdistetty järjestelmään, joka pitää auton kaistan keskellä. Nopeuksissa nollasta 160 km/h toimiva järjestelmä on parhaimmillaan ruuhkaliikenteessä. Kuljettaja on kuitenkin edelleen tätä varustetta käyttäessään pidettävä kädet ohjauspyörässä. Järjestelmä toimii edessä sijaitsevan kameran ja tutkan perusteella ja se seuraa kaistaviivoja sekä edessä kulkevia autoja. Mikäli tiellä ei ole kaistaviivoja, käytössä on edelleen mukautuva vakionopeudensäädin. Mikäli edessä ei kulje autoa, kaista-avustin on toiminnassa 60km/h nopeudesta ylöspäin.

Pysäköinnissä ajajan apuna ovat jo tähän mennessä saatavissa olleen peruutuskameran lisäksi etu-, taka- ja sivututkat, 360 asteen kamera tai pysäköintiavustin.

Turvallisuus lisää mukavuutta tuodessaan matkustajille levollisen mielen. Korkeatasoisen mukavuuden lisäksi täysin uuden Clion kuljettajaa ja matkustajia hemmotellaan monipuolisella varustuksella. EASY LINK -tietoviihdejärjestelmän kaikissa kolmessa versiossa siihen voi yhdistää älypuhelimen. Lisäksi 4G-yhteydellä saadaan aina hoidettua esimerkiksi automaattinen hätäpuhelu.

Clioon saa nyt Renaultin monipuolisen MULTI-SENSEn. Sillä kuljettaja voi säätää muun muassa moottorin toimintaa, ohjausta, tunnelmavalaistusta ja näyttöjen sisältöä. Ajotiloja on kolme: Eco, Sport ja MySense. Ensimmäisessä painotetaan taloudellisuutta ja Sportissa tietenkin urheilullisuutta. MySensessä säädöt voi tehdä oman mielen mukaan toisistaan riippumatta.

Syksyllä Suomeen
Täysin uusi Renault Clio esitellään Suomessa syyskuun puolessa välissä. Siihen mennessä tarkentuvat meille tuotavat versiot ja niiden varusteet sekä hinnat.