Täysin uudessa Renault Capturissa kaikki nykymallin mainiot ominaisuudet ovat entistä parempina

Aivan uudelle edistykselliselle perusrakenteelle suunniteltu uusi Renault Captur nousee luokkansa huipulle. Korin muotoilu on kehittynyt edelleen ja sisustus on Clion tapaan muutettu ennakkoluulottomasti. Auto ja sen tilat ovat kasvaneet huomattavasti ja modernit moottorit antavat aiempaa paremman suorituskyvyn ja taloudellisuuden. Varustelu, turvallisuus ja yhdistettävyys ovat kaikki uudella, korkeammalla tasolla.

Renault esitteli Capturin kompaktien katumaasturien luokkaan vuonna 2013, jolloin se nousi oitis suureen suosioon. Captur on luokkansa eniten myyty automalli kotimaansa Ranskan lisäksi koko Euroopassa. Vuodesta 2015 lähtien Captureita on rekisteröity joka vuosi yli 220 000 kappaletta ja yli 80 maassa myytävän mallin kokonaismyynti on ylittänyt jo 1,5 miljoonan auton rajan.

Kompaktien katumaasturien luokka on kasvanut todella nopeasti, sillä kuusi vuotta sitten kun ensimmäinen Captur esiteltiin, sillä oli vain neljä merkittävää kilpailijaa. Nyt kompaktien katumaasturien luokassa asiakkaista taistelee yli kaksikymmentä merkittävää automallia. Renault haluaa pitää paikkansa markkinajohtajana, minkä takia se esittelee monella ominaisuudellaan kilpailijoiden yläpuolelle nousevan täysin uuden Capturin.

Toisen sukupolven Capturin muotoilussa on piirteitä vanhasta, mutta auto on saanut uuden, aikuisemman persoonallisuuden. Pyöreät linjat ovat vaihtuneet jämäkämmiksi ja Captur kuuluu aiempaa vahvemmin katumaastureiden joukkoon. Sekä edessä että takana on alleajosuojat ja kyljet on suojattu entistä paremmin iskuilta. Tekniikka on nostettu uudelle tasolla monella tavalla, kuten ledivaloilla Capturin molemmissa päissä. Päiväajovaloissa ja takavaloissa käytetään Renaultin tuttua C-kuviota.

Nykyisistä Captureista peräti 80 prosenttia on myyty kaksivärisinä ja uuden Capturin myötä mahdollisuus auton yksilöintiin paranee entisestään. Valittavana on 11 korin väriä, minkä lisäksi kattoon saa kontrastivärin neljästä vaihtoehdosta. Lisävarustelistalta löytyy vielä neljä väripakettia, jolloin erilaisten väriyhdistelmien määrä nousee 90:een.

Täysin uuden Capturin lähtökohtana on sama CMF-B-perusrakenne kuin uudessa Cliossa, jota kehitettiin viiden vuoden ajan. Capturissa akseliväli on nyt 2,639 metriä, mikä on 33 mm enemmän kuin ennen. Kori on 11 senttiä pidempi ja kaksi senttiä aiempaa leveämpi. Suurempien ulkomittojen myötä sisätilat ovat kasvaneet entisestään ja esimerkiksi takaistuimella on 17 mm enemmän polvitilaa. Uuden Capturin tavaratila on 536 litran kokoisena luokkansa suurin.

Renault jatkaa täysin uudessa Capturissa viidennen sukupolven Cliossa aloitettua sisätilojen vallankumousta, jossa siirrytään aivan uuteen aikakauteen. Modernin teknologian lisäksi ohjaamossa ja sisustuksessa laatu ja mukavuus nousevat huomattavasti aiempaa korkeammalle tasolle.

Kuljettajan edessä on digitaalisina mittaristovaihtoehtoina 7- tai 10,2-tuumainen näyttö, joiden näkymän voi muokata itselleen mieleiseksi. Kojelaudan keskellä on 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka tietoviihdejärjestelmä on entistä helpompi käyttää. Keskikonsoli on korotettu, jonka ansiosta vaihteenvalitsin on helpommin käsillä. Automaattivaihteisissa Captureissa keskikonsoli on ikään kuin ilmassa kelluva ja siinä on futuristinen i-shifter-vaihteenvalitsin.

Capturin istuimet on suunniteltu kokonaan uudelleen ja ne ovat kuin paljon suuremmasta ja kalliimmasta autosta. Istuinosa on 15 mm pidempi, mikä takaa hyvän reisituen ja selkänoja antaa aiempaa enemmän sivuttaistukea. Istuimen takaosa on suunniteltu niin, että takana istuvilla on enemmän polvitilaa.

Capturin tarjoama mahdollisuus muuttaa auto yksilölliseksi jatkuu sisustuksessa, jonka voi viimeistellä mielensä mukaiseksi. Keskimmäisestä varustetasosta alkaen saatavilla on neljä väripakettia tuuletusventtiilien ja vaihteenvalitsimen ympärille. Parhaaseen varustetasoon on valittavissa ohjaamoon kolme lisäväriä oviin, kojelautaan ja verhoiluun.

Täysin uuden perusrakenteen myötä Capturissa on kokonaan uudet voimalinjat, jotka ovat pitkälti samat kuin uudessa Cliossa. Kaikki moottorit ovat tehokkaita, sillä jo perusmoottoriksi valittu kolmesylinterinen 1,0-litrainen TCe 100 kehittää 74 kilowattia (100 hv) ja sen suurin vääntömomentti on 160 Nm. Voimaa on 10 hevosvoimaa ja 20 Nm enemmän kuin nykymallissa käytetyssä TCe 90 -moottorissa.

Tehokkaampana vaihtoehtona on TCe 130, jossa on voimaa 96 kW (130 hv) ja vääntömomentti on peräti 240 Nm. Vaihteistoksi sen kanssa voi valita käsivalintaisen (kuusi vaihdetta) tai kaksoiskytkinvaihteiston (seitsemän vaihdetta). Väkevin Capturiin saatava moottori on TCe 155, jonka tärkeät numerot ovat 112 kW (155 hv) ja 270 Nm. Tämän moottorin kanssa tulee aina 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Moottorivalikoimaan kuuluvat myös 70 kW (95 hv) ja 85 kW (115 hv) tehoiset 1,5-litraiset turbodieselit.

Ensimmäisenä automallina luokassaan Captur tulee myyntiin myös lataushybridinä. Vuoden 2020 puolella saapuu Captur E-TECH plug-in, jossa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja innovatiivinen vaihteisto. Uuden Clio E-TECHin tapaan myös Captur E-TECH plug-in lähtee aina liikkeelle äänettömästi sähkömoottorin voimalla ja käynnistää sitten tarpeen tullen bensiinimoottorin.

Capturin lataushybridissä ajoakun energiasisältö on 9,8 kWh, joka riittää 45 kilometrin ajoon sähköllä yhdistetyssä ajossa. Kaupunkiajossa toimintamatka on noin 65 km. Ajoakun latausjärjestelmässä on hyödynnetty Renaultin tekemää kehitystyötä Formula 1:ä varten sekä pitkää kokemusta sähköautoista. Näin itselataava järjestelmä saa hyödynnettyä hidastuksien liike-energian mahdollisimman tehokkaasti akun lataamiseen. Akun saa ladattua myös maadoitetusta kotipistokkeesta ja sähköauton latausasemalla.

Renault Groupin Drive the Future 2017-2022 -filosofian mukaisesti uusissa malleissa on runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä mahdollisuus autonomiseen ajamiseen.

Uuden Clion tapaan myös täysin uuteen Capturiin saa Moottoritie ja ruuhka-avustimen. Sen avulla Captur pysyy automaattisesti kaistallaan ja muun liikenteen mukana nopeuksissa 0 – 160 km/h. Nopeus säätyy etukameran ja -tutkan avulla edellä ajavien mukaan pysähdyksiin asti ja matka jatkuu uudelleen muiden lähtiessä liikkeelle.

Täysin uusi Renault Captur saapuu Suomeen vuoden vaihteessa ja Captur E-TECH plug-in vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Suomen mallisto ja hintatiedot vahvistuvat myöhemmin syksyn aikana.