Renaultin uutuudet Pariisin autonäyttelyssä 2018

10/2018

Renaultin hienoin uutuus on yhtiön 120 vuoden taipaleen kunniaksi suunnitellun konseptiautojen trilogian päättävä upea EZ-ULTIMO. Nimensä mukaisesti tulevaisuuden autonomiseen liikkumiseen suunniteltu konseptiauto on erittäin ylellinen. Suomalaisittain ja kaupallisesti paljon tärkeämpi uutuus on päivitetty ja moottoreiltaan aivan uusi Kadjar.

Renault EZ-ULTIMO siirtää matkustajat ylellisesti määränpäähän
Renault-autot ovat olleet mukana luomassa ihmisille unohtumattomia hetkiä jo 120 vuoden ajan. Yhtiön korkea ikä tarkoittaa samalla 120 vuotta intohimoa, tietoa, keksintöjä ja ranskalaista muotoilua. Nyt ollaan siirtymässä uuteen aikakauteen, jossa liikkuvuus ja yhteydet ulkomaailmaan luovat aivan uuden palveluiden kentän. Renault haluaa olla edelläkävijänä mukana autoilun kehityksessä. Renaultin lupaus tässä murroksessa on edelleen sama kuin koko sen historian ajan, ranskalainen muotoilu ja helppo elämä.

Pariisin autonäyttelyn kirkkain tähti on EZ-ULTIMO, joka täydentää Renaultin vuoden 2018 trilogian tulevaisuuden liikkumista ennustavista itsenäisesti liikkuvista konseptiautoista. EZ-ULTIMO on tehty samalle perustalle kuin taajamaliikenteeseen tarkoitettu EZ-GO ja tavaroiden perille toimittamiseen suunniteltu EZ-PRO. Trilogian viimeinen jäsen on tunteisiin vetoava tapa liikkua, joka tarjoaa vaikuttavan, ainutlaatuisen kokemuksen.

Kahden aiemman konseptiauton tapaan EZ-ULTIMO on autonomisesti sähköllä liikkuva ajoneuvo. Ylellinen itsenäisesti liikkuva ajoneuvo on viiden tähden tasoinen tapa liikkua paikasta toiseen. Renault on suunnitellut tämän konseptiauton täyttämään kaikkein vaativimpien ihmisten toiveet.

EZ-ULTIMO voi olla tulevaisuudessa tapa, jolla lentoyhtiöt hakevat ensimmäisen luokan asiakkaansa lennolle kotoa tai työpaikalta ja lennon jälkeen kuljettavat taas toivottuun määränpäähän. Toisaalta viiden tähden hotellit ja vastaavat saattavat hoitaa lentokenttäkuljetukset ja asukkaiden retket tällä autolla. Ylellisten tavaroiden kaupat voivat järjestää ostosretkiä, joissa potentiaalisten asiakkaiden kuljetukset hoidetaan saman tasoisella ajokilla. Mahdollisuuksia EZ-ULTIMOn käyttöön on siis lukemattomia.

EZ-ULTIMON perusajatus löytyy Renaultin historiasta
Renault on valmistanut toimintansa 120 vuoden kuluessa useita upeita autoja, jotka ovat olleet aikanaan markkinoiden ylellisimpiä. Yksi merkittävimmistä oli vuonna 1929 esitelty Reinastella, joka oli Renaultin ensimmäinen 8-sylinterisellä moottorilla varustettu malli. Autossa oli myös muuta edistyksellistä tekniikkaa, minkä takia se nousi korivalmistajien suosioon. Reinastellassa yhdistyivät tyylikkyys, nopeus, mukavuus ja turvallisuus.

EZ-ULTIMO vie Reinastellan filosofian tulevaisuuteen. Akseliväli on 3,88 metriä, mikä varmistaa kolmelle matkustajalle valtavat tilat. Kori on 5,7 metriä pitkä ja 2,2 metriä leveä. Sivuovi aukeaa koko kyljen pituudelta niin, että oviaukolla on mittaa 2,63 metriä. Sisäänpääsyä helpottaa vielä se, että 1,35 metriä korkean auton ylempi ikkuna nousee 1,64 metrin korkeuteen.

Useimmista itsenäisesti liikkuvista ajoneuvoista poiketen EZ-ULTIMO on erittäin virtaviivainen, minkä ansiosta se sopii hienosti kaupungin vilinään. Auton ylellinen kaksivärinen kori korostaa sen muotoja. Etuosa on musta, jossa on vihreä säväys ja tuo väri jatkuu kattoon ja alas lattiaan. Niiden väliin jää samppanjanvärinen vyöhyke, joka ulottuu perään saakka.

Erikoisuutena on se, että autossa ei näytä olevan lainkaan ikkunoita. Kaikki ikkunapinnat ovat kuin yksisuuntaisia peilejä. Autosta näkee ulos, mutta matkustajien yksityisyyden varmistamiseksi autoon ei näe sisälle.

EZ-ULTIMO on tarkoitettu henkilökohtaiseen, yksilölliseen matkantekoon. Sen takia autossa ei ole ulkomitoista huolimatta kuin kolme istuinpaikkaa. Matkustamoon on helppo istuutua. Ainoa ongelma on, valitseeko mukavan kahdelle tarkoitetun sohvan vai matkustaako muhkeassa nojatuolissa selkä menosuuntaan. Istuinten selkäosat ja pääntuet on verhoiltu hyvin tummanvihreällä, lähes mustalla korkealuokkaisella sametilla, joka toistaa korin väriä. Muilta osin verhoiluna on lämminhenkinen nahka.

Matkustamossa käytetään huippuluokan materiaaleja. Lattiassa on kahden muun EZ-konseptiauton tapaan pähkinäpuuta kalanruotokuviona, joka luo valoisaa tunnelmaa. Muutenkin matkustamossa käytetään runsaasti puuta muun muassa sivupöydissä. Sivuilla on myös marmoria, joka on ainoastaan 30 mm paksua ja liimattu kevyeen hunajakennorakenteeseen. Marmorin tummassa värissä olevat vaaleat juonteet saavat sen näyttämään hyvin puumaiselta.

Sisustus yhdistää mennyttä ja tulevaa. Materiaalit ja muodot ovat osin Renaultin historiasta. Toisaalta matkustamon monipuolista valaistusta ja korkeatasoista äänentoistoa hoidetaan pyöritettävillä säätimillä, kuten huippuluokan virittimissä. Katkaisimet on sijoitettu konsoleihin, jotka tulevat esiin vain jos niitä tarvitaan. Samaan tapaan älypuhelimien induktiolatauspaikat ja iPad-tyylinen tabletti katoavat näkyvistä, elleivät ne ole käytössä.

Yhtenä sisustuksen erikoisuutena on LFMR-merkki nojatuolissa. Sillä kunnioitetaan kolmea veljestä, Louis, Marcel ja Ferdinand Renaultia, jotka loivat 120 vuotta sitten perustan yhtiölle, joka on nykyisin Groupe Renault.

EZ-ULTIMO poikkeaa trilogian kahdesta aiemmasta ajoneuvosta siinä, että se on lähempänä tavallista autoa. Vaikka perusrakenne on sama, niin EZ-ULTIMOssa sähkömoottorin voima välitetään etupyöriin. Ohjaus vaikuttaa kaikkiin pyöriin, minkä ansiosta auton on ketterä kaupungissa ja turvallinen maantiellä. Ollessaan pysähtyneenä auto laskeutuu hyvin alas, mutta liikkeelle lähdettäessä aktiivijousitus nostaa koria useilla senttimetreillä. Näin päästään esimerkiksi hidastetöyssyjen yli.

EZ-ULTIMO on tason neljä autonominen ajoneuvo (SAE International). Se tarkoittaa, että auto voi liikkua tietyin ehdoin täysin itsenäisesti.

Renault Kadjar vahvistaa asemaansa
Kolme vuotta sitten esitelty Renault Kadjar nousi nopeasti yhdeksi suosituimmista autoista luokassaan. Sen myynti lähestyy puolen miljoonan rajaa ja Kadjar on saanut erityisesti kiitosta miellyttävästä muotoilustaan ja suurista tiloistaan. Myös hyvä ajettavuus ja mukavuus ovat olleet ostajien mielestä arvostettavia seikkoja.

Uudistunut Kadjar tarjoaa edistyksellisten täysin uusien bensiinimoottorien ja edelleen kehitettyjen dieselmoottorien ansiosta entistä enemmän taloudellisuutta ja suorituskykyä. Samalla auton muotoilua, sisustusta ja olemusta on hiottu entistä ylellisemmäksi.

Edestä katsottuna Kadjar on entistä leveämmän näköinen. Valojen C-muoto on aiempaa selkeämpi ja valoihin on nyt integroitu myös vilkut ja päiväajovalot. Ne, kuten sumuvalot ja takavalot on nyt toteutettu LEDeillä. Pienellä muutoksella valojen energiankulutus on pudotettu kuudesosaan halogeenivaloihin verrattuna. Kadjarin tyylikkyyttä korostetaan runsaammalla kromin käytöllä korissa.

Ohjaamossa työn laadun tasoa on parannettu entisestään, mikä näkyy muun muassa pienissä yksityiskohdissa, kuten osien sovituksessa ja materiaaleissa. Näkyvin parannus on uusi kosketusnäyttö, joka on kirkkaampi ja helppolukuisempi. Näyttö istuu kojelautaan saumattomasti, mikä luo elegantin vaikutelman. Samalla ilmastointilaitteen kytkimet on suunniteltu uudelleen aiempaa ergonomisemmiksi ja modernimmiksi.

Kadjarin kiitetty mukavuus nousee vielä korkeammalle tasolle uudelleen suunniteltujen etuistuinten ansiosta. Niissä on nyt reisituen pituussäätö, mikä auttaa kaiken kokoisia kuljettajia löytämään erinomaisen ajoasennon. Istuinten pehmustus on suunniteltu niin, että pitkätkin matkat sujuvat väsymättä ja sivuttaistuki on entistä parempi. Pituussuunnassa säädettävä keskikyynärnoja täydentää kokonaisuuden.

Bensiinimoottorina uudistuneessa Kadjarissa on Allianssin yhdessä Daimlerin kanssa kehittämä 1,3 TCe GPF. Värinättömästi käyvä moottori antaa erittäin hyvän vedon jo alhaisilla käyntinopeuksilla. Valittavana ovat TCe 140 GPF ja TCe 160 GPF, joiden merkinnät kertovat tehon hevosvoimissa, kilowatteina tehot ovat 103 ja 118.

Uusilla moottoreilla varustettuna Kadjar liikkuu rivakasti, sillä 103 kilowattisen moottorin ja käsivalintaisen vaihteiston yhdistelmällä kiihdytys nollasta sataan vie aikaa 10,4 sekuntia. Kaikki muut versiot alittavat kymmenen sekunnin rajan ja huippunopeus on kaikilla malleilla yli 200 km/h.

Dieselmoottoriksi on tarjolla Blue dCi 115, joka kehittää 85 kilowattia. Iskutilavuus on 1,5 litraa, mutta aiempaan moottoriin verrattuna yli 90 prosenttia osista on uusia tai edelleen kehitettyjä. Toisena dieselvaihtoehtona on 1,75-litraiseksi kasvanut moottori, joka kehittää 110 kW (150 hv) ja suurin vääntömomentti on 340 Nm.

Uudistuneet Renault Kadjarit tulevat myyntiin Suomessa ensi vuoden alussa ja niiden hinnat ilmoitetaan lähempänä myynnin alkamista.