7.3.2017
Upea ZOE e-Sport konseptiauto on hämmästyttävä versio Renaultin sähköautosta, joka on Euroopan eniten myyty. Erittäin urheilullinen konseptiauto yhdistää ZOE-perheauton ja kaksi kertaa FIA:n Formula E-sarjan mestaruuden voittaneen Renault-e.damsin parhaat ominaisuudet. Maailman ensiesittelyssä on lisäksi uudistunut Renault Captur.
Maailmanlaajuisesti Renault-yhtymä kasvatti myyntiään jo neljättä vuotta peräkkäin ja sen valmistamia autoja rekisteröitiin vuonna 2016 yhteensä lähes 3,2 miljoonaa kappaletta. Kasvu oli komeasti kaksinumeroinen eli 13,3 prosenttia, mikä tarkoitti 374 000 autoa.
Euroopan henkilöautomarkkinoilla Renaultin kasvu oli valtamerkkien joukossa suurin. Renault oli sekä henkilö- että tavara-autoissa Euroopan toiseksi myydyin automerkki. Sähköautomarkkinoilla Renault oli ykkönen sekä henkilö- että pakettiautoissa.
Suomessa Renault-henkilöautojen rekisteröinnit ovat vuoden 2013 jälkeen melkein nelinkertaistuneet ja pakettiautoja myytiin viime vuonna lähes kolme kertaa enemmän kuin kolme vuotta sitten. Renault on noussut nopeasti Suomen ylivoimaisesti suosituimmaksi ranskalaismerkiksi niin henkilö- kuin pakettiautoissa. Viime vuonna Renault-henkilöautojen myynti kasvoi 49,4 prosenttia ja pakettiautojen 67,4 prosenttia.
Urheilullinen jännittävä sähköauto – ZOE e-Sport-konseptiauto
Renault vahvistaa uudella konseptiautollaan asemaansa Euroopan johtavana sähköautojen valmistajana. Renault ZOE e-Sport on valmistettu ZOE:n perusrakenteelle ja muutettu siitä kilpaautoksi käyttäen hyväksi FIA:n Formula E -luokassa saatuja kokemuksia. Konseptiauto kunnioittaa värityksellään kaksi peräkkäistä mestaruutta saavuttanutta esikuvaansa.
Konseptiautojen muotoilusta vastaava Stéphane Janin kertoo: ”Ohje Renault ZOE e-Sportin luomiseen ei olisi voinut olla yksinkertaisempi: ”Pitäkää hauskaa!” Päädyimme tulokseen, joka on tuotantomallin ja kilpa-auton puolivälissä. Se on täydellinen heille, jotka haluavat ajaa äärirajoilla!”
Muotoilultaan ZOE s-Sport noudattaa Renaultin uutta tyyliä, jossa C-muotoiset valot hallitsevat keulaa. Renaultin kookkaat timanttilogot edessä ja takana erottuvat taustavalaistuina selvästi auton korista samaan tyyliin kuin viime lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä esitellyssä TreZorissa. ZOE e-Sportin väri on mattasininen, jota korostetaan keltaisilla yksityiskohdilla. Puskureissa, takaspoilerissa ja valojen sekä ilmanoton kehyksissä käytetään hiilikuitua. Yksipaikkaisen Renault e-dams kilpa-auton tapaan ZOE e-Sportin koko kori on tehty hiilikuidusta. Sen ansiosta auton paino 450 kilon akkuineen on vain 1 400 kiloa. ZOEe-Sport on erittäin aerodynaaminen etuspoilerin, tasaisen pohjan, Formula E -tyylisen diffuusorin ja suuren takaspoilerin ansiosta.
Perusrakenteeseen kuuluu teräksinen turvakaari ja ohjaamoa suojaavat Kevlar-paneelit. Auto täyttää kaikki FIA:n turvamääräykset, joten ZOE e-Sportilla voi osallistua ratakilpailuihin. Myös keskeltä kiinnitettävät vanteet ovat saaneet vaikutteensa rata-autoilusta.
Ohjaamo kuin kilpa-autossa
Tummennetut ikkunat auttavat ZOE e-Sp:n kuljettajaa pysymään tuntemattomana. Ovi aukeaa yksinkertaisesti napauttamalla sen kosketustunnistinaluetta. Ohjaamossa on kaksi Recaron valmistamaa istuinta, joissa on kilpailuissa vaadittavat turvavyöt. Suorakulmainen ohjauspyörä parantaa näkyvyyttä, kuten Renaultin Formula E -autoissa.
Sähkökilpa-autojen tapaan e-Sportin kuljettaja voi säätää voimalinjan asetuksia ja kontrolloida energian kulutusta. Valintoihin kuuluvat vaihteisto, ajotila (neljä vaihtoehtoa) ja jarrujen tasapaino. Ohjaamon värit viittaavat auton kilparadoilta tulevaan perimään. Musta on hallitseva väri, jota piristetään sinisellä ja hallintalaitteiden ympärillä alumiinilla. Istuimet, ohjauspyörä ja ovipaneelit on verhoiltu Alcantaralla.
Tehokas moottori ja neliveto
Renault Sport Racingin ja Renault e.damsin insinöörit ovat kehittäneet ZOE e-Sportin moottorin. Tai oikeastaan moottorit, sillä autossa on kaksi 170 kW (230 hv) kehittävää moottoria, joiden yhteisteho on siis kaksinkertainen 340 kilowattia (460 hv). Suurin vääntömomentti on 640 Nm (320 Nm per moottori). Toinen moottoreista on edessä ja toinen takana ja ne saavat virran ajoakulta, jonka kapasiteetti on 40 kWh. Korkea vääntö on saatavilla lähes välittömästi. Sähkömoottorit antavat täyden suorituskyvyn heti, kun ne käynnistyvät ja ne saavuttavat pyörimisnopeuden 4 300 kierrosta minuutissa muutamassa sekunnin kymmenesosassa. Teho-painosuhde on lyömätön (460 hevosvoimaa 1 460 kiloa kohti, sisältäen kuljettajan).
Suorituskyky on samaa luokkaa superurheiluautojen kanssa, sillä ZOE e-Sport kiihtyy paikaltaan lähtien 100 km/h nopeuteen 3,2 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 210 km/h ja se saavutetaan alle kymmenessä sekunnissa.
Zoe e-Sportissa ei ole perinteisten urheiluautojen polttomoottorista aiheutuvia tärähdyksiä ja meteliä. Zoe e-Sportin kiihtyvyys ja käyttäytyminen on lineaarista. Kuten Formula E -autoissa, suurimmat äänet tulevat vaihteenvaihdoista ja renkaista.
ZOE e-Sport käyttää Renaultin kehittämää energian hallintaa, jolla moottorit saavat täsmälleen tarpeellisen energian kaikissa tilanteissa. Säätöjä voidaan muuttaa kuljettajan tai radan mukaan. Ajotiloilla päästään joko parhaaseen mahdolliseen suorituskykyyn tai pitkään toimintamatkaan. Säädöillä voidaan vaikuttaa voiman jakoon moottoreiden välillä ja painottaa joko etu- tai takavetoisuutta.
Alustassa hyödynnetty Renault kilpa-autojen opit
Perustana ZOE e-Sportissa on TORK Engineeringin rakentama teräsputkirunko, jonka kaltaista käytetään Renaultin mäkikilpailu- ja jäärata-autoissa. Tuotantomalliin verrattuna ZOE e-Sportin maavara on pienempi, siinä on suurempi raideväli ja neliveto, jotka varmistavat hyvän ajettavuuden kaarteissa.
Edessä ja takana on rata-ajoon kehitetty kaksoistukivarsijousitus, joka on yhdessä Öhlinsin iskunvaimentimien kanssa säädettävissä hyvin monipuolisesti. Jarrut ovat riittävän tehokkaat varmistamaan pysähtyminen jopa kilpakäytössä. Rengaskoko on 245/35 R 20 ja renkaina on kuivalla tien pinnalla optimaalisen pidon tarjoavat sileät kisarenkaat. Vaikka ZOE e-Sportin lähtökohtana on tuotantomalli, se on kehitetty myös rata-ajoon sopivaksi.
Uudistunut Captur on entistä monipuolisempi
Renault Captur on Euroopassa luokkansa eniten myyty malli, jota rekisteröitiin viime vuonna 215 670 kappaletta. Uudistuneena se on entistä tyylikkäämpi ja uudet varusteet nostavat niin turvallisuuden kuin yhdistettävyyden entistä korkeammalle tasolle.
Tyylikkäämpi päältä ja sisältä
Yksi Capturin menestyksen tukijaloista on ollut mahdollisuus kaksivärisyyteen. Nyt vaihtoehtoja on uusien korin ja katon värien myötä entistä enemmän, sillä erilaisia yhdistelmiä on yli kolmekymmentä. Myös sisustukseen on olemassa kuusi erilaista kustomointipakettia.
Capturin muotoilua on tuotu lähemmäs sen myöhemmin esiteltyjä katumaasturisisaria, Kadjaria ja Koleosta. Edessä on puskurin alaosassa Renaultin tavaramerkiksi muodostuneet C-muotoiset ledipäiväajovalot. Parhaiten varustelluissa malleissa on lediajovalot, jotka parantavat sekä auton ulkonäköä että turvallisuutta.
Jäähdyttäjän säleikkö on muutettu tyyliltään yhtäläiseksi uusimpien Renault-mallien kanssa ja siihen on lisätty kromilista. Capturin kuulumista katumaasturien luokkaan korostetaan entistä näyttävämmillä alleajosuojilla etu- ja takapuskurissa. Capturiin on nyt saatavilla myös kiinteä lasikattoikkuna, mikä lisää sisätilojen valoisuutta.
Capturin muotoilusta vastannut Mario Polla kuvailee tärkeimpiä muutoksia: ”Renaultin katumaasturiperhe alkoi Capturista ja nyt oli aika päivittää sitä ulkoisesti uudempien mallien kaltaiseksi. Halusimme myös nostaa matkustamon laatua uusilla väreillä ja materiaaleilla entistä hienostuneemmaksi.”
Lisää turvallisuutta ja yhdistettävyyttä
Captur on entistä mukavampi ajaa ja käsitellä, sillä siihen on saatavissa nyt muun muassa katvealueen valvontajärjestelmä. Pysäköintiä helpottaa se, että pysäköintitutkan saa nyt myös eteen ja valittavissa on peruutuskamera. Mikäli haluaa päästä vielä vähemmällä, voi hankkia Easy Park aktiivisen pysäköintiavustimen, joka etsii pysäköintipaikan ja ohjaa siihen automaattisesti. Ajajan tarvitsee vain painaa kaasua ja jarrua.
Matkustamossa voidaan Capturissa nauttia jatkossa Bosen® korkeatasoisesta äänentoistosta. Tietoviihdejärjestelmiä on tarjolla kolme. Perusmalleissa on R&Go®, jossa älypuhelin yhdistetään auton järjestelmiin. Keskimmäinen versio on Media Nav Evolution, joka on nimensä mukaisesti hyväksi todetun Media Navin paranneltu versio.
Täydellisin järjestelmä on R-LINK Evolution, jossa on 7-tuumainen kosketusnäyttö, jonka voi määritellä mieleisekseen. Järjestelmän navigaattoriin tulee ajanmukainen tieto liikennetilanteista, minkä lisäksi siinä on 3G-yhteys ja mahdollisuus käyttää Renaultin R-LINK Storen sovelluksia. Uudistunut R-LINK toimii nyt ensimmäistä kertaa myös yhdessä Android Auton kanssa.