05/2017
Renault tarjoaa yhden Suomen laajimmista tavara-automallistoista, jossa on jo nyt mukana sähköauto. Renaultin sähköpakettiautojen valikoima kasvaa pian kahdella uudella vaihtoehdolla. Kuljetus 2017 -näyttelyssä on ennakkoesittelyssä myös Renault Trafic Formula Edition, joka on urheilullisin tähän mennessä Suomessa myyty pakettiauto.
Renault on ollut sähköautojen markkinajohtaja jo vuodesta 2010 alkaen ja sen sähköautojen kumulatiivinen myynti ylitti viime syksynä 100 000 kappaleen rajan. Pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja ja henkilöautoissa eniten myydyn sähköauton valtikkaa pitää Renault Zoe.
Oikea väline jokaiseen kuljetukseen
Yksi Renaultin suurimmista vahvuuksista tavara-autoissa on malliston monipuolisuus. Tämän kevään uutuutena on pienten pakettien toimittamiseen kaupungeissa tarkoitettu Renault Twizy 80 Cargo. Näppärä sähköajokki on vain 2,34 metriä pitkä ja 1,24 metriä leveä. Sillä voi helposti puikkelehtia ahtaissa paikoissa ja pysäköintipaikka löytyy varmasti.
Twizy Cargossa on 200 litran suuruinen lukittava tavaratila, jonka hyötykuorma on 75 kiloa. Pirteä ajokki on mainio mainosväline, minkä lisäksi se on todella hyvä jakeluun ja mikä parasta, se kulkee pelkällä verkkovirralla paikallisesti täysin päästöttömästi. Renault Twizy Cargo maksaa toimituskuluineen 16 590 euroa.
Renault Kangoo – laadukas pieni pakettiauto pian myös sähkömoottorilla
Tavara-automalliston pienin jäsen, Kangoo, yhdistää korkean laadun, henkilöautomaisen mukavuuden ja hyvän kuljetuskyvyn. Valittavana on kaksi korin pituutta, joilla tavaratilan koko on joko kolme tai neljä kuutiometriä.
Syksyllä taloudellisella dCi 90 -dieselmoottorilla varustetun Kangoon rinnalle tulee uusi Kangoo Z.E. Käyttäjien arvostamaa sähkömoottorista Kangoota on myyty yli 25 000 kappaletta. Uusi Renault Kangoo Z.E. on entistä parempi, sillä suuremman ajoakun ansiosta sen toimintamatka on pidentynyt.
Renault Kangoo Z.E:ssä on uusi Z.E. 33 -ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Uuteen vähemmän sähköä kuluttavaan moottoriin yhdistettynä Kangoo Z.E:n toimintamatka on NEDC-normin mukaan 270 kilometriä eli sata kilometriä pidempi kuin ennen. Tavallisessa ajossa se tarkoittaa kesäkelillä yli kahdensadan kilometrin toimintamatkaa.
Uuden Renault Zoen tapaan myös Kangoo Z.E:n ajoakkua on kehitetty edelleen. Sen energiatiheyttä on lisätty niin, että kapasiteettia on saatu enemmän akun kokoa kasvattamatta. Käytännössä tämä tarkoittaa pidempää toimintamatkaa tavaratilan koosta tinkimättä. Sähkömoottorisen Kangoon tavaratila onkin yhtä kookas ja käytännöllinen kuin dieselmoottorisissa, sillä ajoakku on sijoitettu kokonaan sen alle.
Kangoo Z.E. on yhtä miellyttävä ajettava kuin polttomoottoriset sisarmallinsa. Sähköauton ajaminen on erittäin vaivatonta ja auto sopii erinomaisesti jakeluajoon, sillä se on aina automaattivaihteinen.
Suomeen uusi Renault Kangoo Z.E. saapuu syksyllä ja hinnat julkistetaan lähempänä myynnin alkamista.
Upea Renault Trafic Formula Edition
Renault-pakettiautojen myynti on kahdessa vuodessa yli kaksinkertaistunut Suomessa ja merkkikohtaisessa rekisteröintitilastossa se on nopeasti saavuttanut kärkeä. Suurin osa myynnin kasvusta on erittäin hyvän vastaanoton saaneen uuden Traficin ansiota.
Tehokkaat taloudelliset moottorit, hyvä ajettavuus ja korkealuokkainen kuljettajaa ilahduttava ergonomia ovat nostaneet Traficin asiakkaiden suosikiksi. Lisäksi Traficissa on kaikkien muiden Renaultien tapaan neljän vuoden tai 100 000 kilometrin takuu, eikä kahden ensimmäisen vuoden aikana ole kilometrirajoitusta. Lisäksi takuuaikana matkan saumatonta jatkumista varmistaa ympärivuorokautinen tiepalvelu.
Nyt esitellään Renault Trafic Formula Edition -erikoismallisto, jonka suunnittelussa on otettu vaikutteita F1-kuninkuusluokasta. Erikoismallin voi valita L1H1- tai L2H1-versiona, joissa molemmissa on vahva ja säästeliäs 107 kW (145 hv) kehittävä Twin Turbo -moottori.
Trafic Formula Editionin tunnistaa urheilullisuutta säteilevästä ulkonäöstä. Mustassa autossa on kontrastina keltaiset Formula Edition -teippaukset. Lisäksi keltaista väriä on jäähdyttäjän säleikössä ja etusumuvalojen kehyksissä. Mustat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja musta Renault-logo viimeistelevät ulkonäön.
Arkipäiväisessä käytössä työtä helpottaa ja mukavuutta lisää Trafic Formula Editionin kattava varustelu. Ohjaamon lämpötila pysyy sopivana automaattisen ilmastoinnin avulla. Talvella ajastimella varustettu Eber-lisälämmitin varmistaa, että ohjaamo on lämmin jo ennen liikkeellelähtöä. Kojelaudassa on Media Nav 2.0 -tietoviihdejärjestelmä, johon kuuluvat niin navigointi kuin peruutuskamera. Monet varusteet, kuten tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, vakionopeussäädin, pysäköintitutka ja älyavain tekevät auton käytöstä todella miellyttävää.
Renault Trafic dCi 145 Twin Turbo Formula Editionin hinta toimituskuluineen on L1H1-mallina 36 690 euroa ja L2H1-mallina 37 990 euroa.
Masterilla siirtyvät suuret ja raskaat kuormat
Renault Master on Euroopassa vuodesta toiseen kolmen eniten myydyn joukossa luokassaan ja nykyistä sukupolvea on myyty jo lähes puoli miljoonaa autoa. Masterin vahvuuksiin kuuluu mahdollisuus räätälöidä auto sopivaksi kaikkiin kuljetuksiin. Kuljetustilan koko vaihtelee eri versioissa 8 – 22 kuutiometrin välillä.
Tehokkaiden ja samalla säästeliäiden dieselmoottorien rinnalle tulee vuoden 2018 alkupuolella vaihtoehdoksi sähkömoottorilla varustettu Master Z.E. Se tuo Euroopan johtavan sähköautojen valmistajan, tietotaidon raskaiden ja kookkaiden tavarakuljetusten luokkaan.
Dieselmoottorisen Masterin tapaan Master Z.E. ei ole yksittäinen malli, vaan se on asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitävä mallisarja. Saatavana on neljä vaihtoehtoa, joista löytyy kolme korin pituutta ja kaksi korin korkeutta. Master Z.E:n voi valita L1H1, L2H2 ja L3H2 -umpipakettiautona sekä L3-ohjaamoversiona. Renaultin asiantuntemuksella akut on sijoitettu niin, että kuormatila ei ole pienentynyt. Kantavuus on umpikorisissa tuhannen ja tuhannensadan kilon välillä ja ohjaamoversiossa 1 400 kiloa