RENAULT TAVARA-AUTOMALLISTON UUDISTUMINEN JATKUU – VUOROSSA UUSI MASTER

04/2014

  • Uusi Renault Master ensiesitellään Commercial Vehicle Show 2014- tavara-autonäyttelyssä Birminghamissa, Iso-Britanniassa.
  • Renaultin iso tavara-auto tulee saataville uusilla Twin Turbo –moottoreilla varustettuna. Vaikka moottorit ovat tehokkaampia (jopa 165 hv), niiden polttoaineen kulutus on saatu pienenemään jopa 1,5 litraa / 100 km*
  • Uudistuksen myötä saataville tulee myös uutta teknologiaa, mm. uusimman sukupolven ESC, mäkilähtöavustin, Trailer Swing Assist -perävaununvakautusjärjestelmä, sekä nerokas kuolleenkulmanpeili.
  • Uusi takavetoinen L4-pituinen yksillä takapyörillä varustettu tavara-auto tulee nyt myös mallistoon
  • Uuden Masterin etuosa on Renaultin uuden muotoilustrategian mukainen.
  • Uusi Master valmistetaan Renaultin SOVAB tehtaassa Batillyssä Ranskassa ja tulee Euroopassa myyntiin loppukesästä. Suomeen uudet Masterit saapuvat syksyn aikana.

Merkittävin uudistuskohde löytyy uuden Masterin konepellin alta eli uudet 2,3 dCi moottorit, joissa tehovaihtoehdot 110 hevosvoimasta aina 165 hevosvoimaan asti (verrattuna aikaisempaan 100 – 150 hv).

  • 110hv ja 125 hv versiot tarjoavat houkuttelevan hinnan ja polttoaineen kulutuksen yhdistelmän
  • 135hv ja 165 hv versiot ovat Twin Turbo teknologialla varustettuja tarjoten enemmän tehoa sekä polttoainetaloudellisuutta. Esimerkiksi 165 hv moottorissa polttoaineen kulutus on 1,5 litraa/100km* matalampi, vaikka tehoa on 15 hv ja vääntöä 10 Nm enemmän kuin aikaisemmassa 150 hv moottorissa. Polttoaineen kulutus L2H2 165hv* versiossa on alle 7 litraa / 100 km (= 6.9 litraa/100km, CO 2 180g/km)*.

* Normien mukaiset kulutusarvot, uusi Master Energy dCi 165 verrattuna Master dCi 150 (L2H2) .

Polttoaineen kulutusta voidaan edelleen pienentää 10 % yksinkertaisesti kytkemällä ECOmode toiminto päälle, jolloin moottorin vääntöä ja ilmastoinnin toimintaa mukautetaan.

Samalla mallistoon on tullut joukko uusia turvallisuuteen sekä mukavuuteen liittyviä toimintoja, mm uusimman sukupolven ESC järjestelmä, joka ottaa huomioon myös kuorman sekä mäkilähtöavustin ja Extended Grip –luistonestojärjestelmä, joka optimoi pitoa hankalissa olosuhteissa kuten lumessa, mudassa tai hiekassa.

Trailer Swing Assist -perävaununvakautusjärjestelmä tulee myös saataville (vetokoukun yhteyteen). TSA-järjestelmä huomioi perävaunun kallistelun tai huojumisen ja auttaa kuljettajaa vakauttamaan tilanteen jarrujen avulla sekä moottorin vääntöä säätämällä.

Etumatkustajan häikäisysuojaan integroitu suuri lisäpeili suurentaa oikeanpuoleisen sivunäkymän kuolleenkulman yli kaksinkertaiseksi. Näin kuljettaja havaitsee helpommin kuolleessa kulmassa olevat ajoneuvot.

Vaihtoehtoja on jatkossakin huikea määrä: Uuden Masterin saa jatkossakin yli 350 versiona, neljänä pituutena, kolmena korkeutena, tavara-autoversiona, jatko- ja alustaohjaamona sekä etu- ja takavetoisena. Kuormaustilaa on kahdeksasta kuutiosta aina 22 kuutioon asti. Uusia versioita ovat L4H2 ja L4H3 tavara-autoversiona, normaaleilla takapyörillä varustettuna.

Renault on ollut Euroopan tavara-autojen markkinajohtaja jo vuodesta 1989 alkaen eli 16 vuotta peräkkäin. Uudistusten myötä asema vahvistuu entisestään.

Markkinoille Euroopassa Uusi Master tulee loppukesällä 2014. Suomeen uuden Masterin odotetaan saapuvan syksyn aikana.