Renault-sähköautomallisto kasvaa Suomessa – Renault Zoe saa rinnalleen Twizyn

renault-zoe_twizy-header

Reilu kuukausi sitten Pariisin autonäyttelyssä esitelty uudistunut Renault Zoe pian ei ole enää ainoa Suomessa myytävä Renault-sähköautomalli, sillä Twizyn myynti käynnistetään loppuvuoden aikana. Renaultin sähköautomallistoa laajennetaan vielä Kangoo-pakettiautolla, johon palataan keväällä 2017.

Sähköautomarkkina on ollut Suomessa hyvin vaatimaton. Vuonna 2014 sähköautoja rekisteröitiin kaksisataa kappaletta ja viime vuonna parikymmentä prosenttia enemmän. Tänä vuonna rekisteröinnit kasvavat edelleen vähän, mutta jäänevät vajaaseen kolmeensataan autoon. Kaikki merkit näyttävät siltä, että käänne parempaan tapahtuisi lähivuosina, jolloin odotettavissa on aivan toisenlainen myyntivauhti.

Tässä tilanteessa on luontevaa tuoda Renaultin sähköautot Suomeen. Renault on johtava sähköautovalmistaja Euroopassa ja maanosan ylivoimainen markkinajohtaja. Renault sähköautojen myynti on ylittänyt Euroopassa jo 100 000 kappaleen rajan. Oikean hetken Renault sähköautojen startille Suomessa loi Pariisin autonäyttelyssä tapahtunut Zoe Z.E. 40:n esittely. Nyt voidaan tarjota asiakkaille kunnollinen toimintamatka järkevään hintaan.

Yhdellä latauksella pitkälle
Neljässä vuodessa Renault on noussut Zoen avulla sähköautojen markkinajohtajaksi Euroopassa. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Zoella on 23 prosentin osuus maanosamme sähköautomarkkinoista.

Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin uudistunut Z.E. 40, jonka toimintamatka on lähes kaksinkertainen aiempaan Zoe-malliin verrattuna. Uuden akun kapasiteetti on 41 kWh, jolla voi ajaa mittausnormin mukaan neljäsataa kilometriä ja käytännössäkin yli kolmensadan kilometrin matkan.

Uusi akku on kehitetty läheisessä yhteistyössä LG Chemin kanssa. Renaultin ja LG:n insinöörit onnistuivat tehostamaan akun kapasiteettia niin, että sen koko on pysynyt samana eikä paino ole juurikaan noussut. Tähän päästiin optimoimalla akun kennojen energiatiheys, sen sijaan että olisi lisätty akkuun moduuleita.

Chaméléon-latausjärjestelmällä Zoen voi ladata Suomessa millä tahansa latausteholla 2 – 22 kW käyttäen yleisintä Type 2 latausjohtoa, joka kuuluu Zoen vakiovarusteisiin. Akkujen täyttymiseen kuluva aika vaihtelee käytettävän virran ja lataustehon mukaan, mutta on lyhimmillään vain 1 tunti 40 minuuttia (80% lataustasoon) ja 2 tuntia 40 minuuttia (100 % lataustasoon).

Renault Zoe on muotoilultaan persoonallinen ja erittäin aerodynaaminen. Korin ulkomittoihin nähden siinä on tavallista suuremman korkeuden ansiosta erittäin paljon tilaa. Avaruutta tilavaan matkustamoon tuovat omalta osaltaan vaaleat värit ja miellyttävät materiaalit.

Suomeen tuodaan Renault Zoe Z.E. 40 Life ja Intens -malleja. Jo Lifen vakiovarustelu on hyvä, sillä kattavan turva- ja mukavuusvarustelun lisäksi siinä on neljän vuoden takuu, automaattinen ilmastointi, navigoinnilla varustettu suomenkielinen R-Link multimediajärjestelmä, tietoliikenneyhteys, My Z.E. Connect –palvelu akun varaustason etäluennalla, Tom Tom LIVE -palvelut, vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella ja paljon muuta.

Vaativimmille asiakkaille on tarjolla Zoe Intens, jossa sisätilat voi jäähdyttää tai lämmittää etäohjauksella, millä vähennetään energian tarvetta ajon aikana. Lisäksi Intensissä ovat vakiona Life-varusteiden lisäksi mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, älyavainkortti, peruutuskamera, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, valotunnistin ja Arkamys 3D-äänentoisto.

Uuden Renault Zoe Z.E. 40 Lifen hinta on 32 990 euroa ja Intensin hinta 34 990 euroa.

Renault Zoe Z.E. 40:n ennakkovarauksia alettiin ottaa Suomessa vastaan lokakuun alussa heti Pariisin ensiesittelyn jälkeen ja niitä on nyt koossa jo parikymmentä. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa tämän hetken tiedon mukaan maalis-huhtikuussa. Aluksi Renault-sähköautojen myynti ja huolto on keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle.

Erilainen ajoneuvo – uusi Renault Twizy
Renault esittelee aivan uuden liikkumisen mahdollisuuden, Twizyn. Se yhdistää kaksi-, kolme- ja nelipyöräisten parhaat puolet ja etenee aina paikallisesti päästöttömästi sähkön voimalla. Kaksipaikkainen Twizy on ainoastaan 2,34 metriä pitkä ja 1,24 metriä leveä, joten sille on helppo löytää pysäköintipaikka ja pujotella kaupungissa ahtaissakin paikoissa. Kääntöympyrä on vain 3,4 metriä, mikä osaltaan helpottaa liikkumista.

Valittavana on kaksi tehovaihtoehtoa, joista Twizy 45:n moottorin teho on neljä kilowattia ja kevyen ajoneuvon voi rekisteröidä mopoautoksi, jolloin sen ohjaimiin voi tarttua jo 15-vuotiaana.

Tehokkaammassa Twizy 80:ssä on 13 kW:n (17 hv) tehoinen sähkömoottori ja ajoneuvo saavuttaa mallimerkinnän mukaisesti 80 km/h huippunopeuden. Twizy 80 rekisteröidään kevytnelipyöräksi ja se vaatii B-ajokortin.

Twizyn ajoakun kapasiteetti on 6,1 kW, joka riittää normin mukaisesti sadan kilometrin ajoon ja todellisissa olosuhteissa 80 kilometrin matkaan. Latausjohto on integroitu autoon ja löytyy edestä luukun takaa. Tavallisella kotipistorasialla 220 voltin virralla akun saa ladattua täyteen 3,5 tunnissa.

Kaikkien Renaultien tapaan myös Twizyssä on keskitytty turvallisuuteen. Neljä pyörää ja alhaalla oleva painopiste varmistavat vakaan kulun. Kuljettajan turvana ovat lisäksi turvatyyny ja nelipistevyö, minkä lisäksi matkustajalla on kolmepisteturvavyö.

Suomeen Twizyt tuodaan paremmalla Intens-varustetasolla, johon kuuluvat muun muassa kevytmetallivanteet, lämmitettävä tuulilasi ja metalliväri. Twizy 45 Intensin hinta on 12 690 euroa ja Twizy 80 Intensin 13 990 euroa. Kolmantena mallina on tavarakuljetuksiin suunniteltu Twizy 80 Cargo (15 490 €), jossa takaistuimen tilalla on kuormatila. Suomeen Twizyt saapuvat keväällä 2017.