Renault myynti 2016 – Renault yhtymän kolmas perättäinen kasvun vuosi

01/2016

  • Renault Yhtymän rekisteröinnit kasvoivat 3,3 % ja saavuttivat uuden ennätyksen, 2 800 242 ajoneuvoa.
  • Euroopassa Yhtymän rekisteröinnit kasvoivat toista vuotta peräkkäin. Markkinaosuus on nyt yli 10 %.
  • Renault tavara-autot olivat jälleen Euroopan myydyimpiä, jo 18. vuosi peräkkäin.
  • Venäjän ja Brasilian markkinoiden romahduksesta huolimatta Yhtymä säilytti maailmanlaajuisen asemansa.
  • Kasvuodotukset ovat myös vuodelle 2016 perustuen onnistuneisiin tuotelanseerauksiin vuonna 2015, useiden uusien tuotteiden lanseeraukseen vuonna 2016 sekä kansainvälisten toimintojen laajentumiseen.
  • Suomessa 2015 oli toinen perättäinen vahva kasvun vuosi. Renault henkilöautomyynti kasvoi 63 % ja tavara-automyynti 39 %.

KOKONAISMYYNNIN KASVU

Vuonna 2015 Renault Yhtymän henkilö- ja tavara-autojen rekisteröinnit nousivat 3,3 % markkinoilla, jotka kasvoivat 1,6 %. Tämän kolmannen perättäisen kasvun vuoden ansiosta Renault Yhtymä teki uuden myyntiennätyksensä eli 2,8 miljoonaa ajoneuvoa. Yhtymän maailmanlaajuinen markkinaosuus on nyt 3,2 % . Renault on edelleen myydyin ranskalaismerkki maailmassa ja Dacia-myynti teki uuden ennätyksen.

Euroopan kokonaismarkkinoiden kasvu (+9,4 %) kiihdytti myös Renault Yhtymän rekisteröinnit 10,2 % kasvuun (yhteensä 1 613 499 ajoneuvoa). Renault on sähköautojen markkinajohtaja sekä tavara-automyynnissä markkinajohtaja jo 18. vuotta peräkkäin.

Euroopan ulkopuolella Venäjän ja Latinalaisen Amerikan markkinoiden romahduksesta huolimatta Yhtymä piti sijoituksensa ja saavutti markkinaosuuden kasvua Afrikassa, Keski-idässä sekä Intian ja Euraasian alueilla.

UUDET TUOTTEET SIIVITTIVÄT MENESTYSTÄ EUROOPASSA

Euroopassa Renault Yhtymän markkinaosuus (HA+PA) nousi 10,1 prosenttiin. Rekisteröinnit, yhteensä 1 613 499 ajoneuvoa, kasvoivat 10,2 %. Yhtymän myynti kasvoi kaikilla markkina-alueilla. Vahvaa kasvua isoilla markkinoilla oli erityisesti Espanjassa (+22,3 %), Iso-Britanniassa (+17,7 %) sekä Italiassa (+18 %).

Renault oli vuonna 2015 voimakkaimmin kasvanut merkki Euroopassa. 1 238 711 ajoneuvon (+12,3 %) rekisteröinnillä merkki saavutti 7,8 % markkinaosuuden. Vuonna 2014 ja 2013 vastaavat luvut olivat 7,6 % ja 7,4 %. Clio oli Euroopan myydyin malli. Suomessa Renault kokonaismyynnin kasvu oli 58 %.

Henkilöautomarkkinoilla Renault (+11,1 % , 969 508 ajoneuvoa) säilytti markkinajohtajuutensa pienten autojen markkinoilla (A+B -segmentit) Clio ja Captur mallien menestyksen ansiosta. Myös uusien mallien, Kadjar ja Espace, lanseeraukset vaikuttivat positiivisesti kehitykseen. Kadjar rekisteröinnit olivat 49 016 ja Espace 20930 ajoneuvoa . Espacen myynti oli kolminkertainen verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2014.

Tavara-autoissa Renault-merkki säilytti markkinajohtaja-asemansa 18. kertaa peräkkäin. Rekisteröinnit kasvoivat 16,9 %, yhteensä 269 203 ajoneuvoa), ja markkinaosuus kasvoi 0,7 %.

Kymmenen vuotta Euroopan markkinoille saapumisensa jälkeen Dacia merkki kasvatti jälleen rekisteröintejään (+3,6 %) ja teki ennätyksensä 374 458 ajoneuvoa.

Renault on sähköautojen markkinajohtaja. Myynti on kasvanut voimakkaasti (+49 %) yhteensä 23 086 ajoneuvoa (ilman Twizy-mallia). ZOE nousi markkinajohtajaksi 18453 rekisteröinnillänsä (+68 %).

Ranskassa Renault vahvisti asemaansa myydyimpänä merkkinä. Clio säilytti asemansa myydyimpänä mallina jo kuudetta vuotta peräkkäin. Clio, Captur, Twingo ja Espace olivat myös segmenttiensä myydyimmät autot. Myös Kangoo, Trafic ja Master olivat kaikki segmenttiensä myydyimmät autot. ZOE otti 60 % henkilöautojen sähköautomarkkinoista.

Suomessa Renault oli myydyin ranskalaismerkki vuonna 2015. Kasvua oli henkilöautoissa peräti 63 % ja tavara-autoissa 39 %. Renault oli niin prosentuaalisesti kuin kappalemääriltään suurin kasvaja viime vuonna Suomen markkinoilla (HA+LCV).

MYYNTINÄKYMÄT VUODELLE 2016

Vuonna 2016 kokonaismarkkinan maailmassa odotetaan kasvavan 1-2 % verrattuna vuoteen 2015. Myös Euroopan kokonaismarkkinalle odotetaan kasvua noin 2 %.

Kansainvälisesti Brasilian (-6 %) ja Venäjän (-12 %) markkinoiden sen sijaan odotetaan edelleen laskevan. Toisaalta Kiinan (+4-5 %) ja Intian (+8 %) markkinoiden odotetaan kasvavan.

Tämän markkinatilanteen sekä erityisesti uuden malliston pohjalta, Renault Yhtymä odottaa:

  • myynninkasvua kansainvälisesti
  • Renault-merkin aseman vahvistumista Euroopassa
  • kasvua kaikilla viidellä markkina-alueellaan.