Renault-katumaasturien lippulaiva – Renault Koleos

09/2016

Uusi Koleos on niin ulkonäöltään kuin sisustukseltaan hyvin samantyylinen kuin Renaultin ylellisin henkilöautomalli Talisman. Kaksikko kehitettiin rinta rinnan ja kummankin korin muotoilusta vastaa Alexis Martot.

Keväällä 2017 myyntiin tuleva uutuus on 4,67 metriä pitkä eli yli kaksikymmentä senttiä Kadjaria kookkaampi. Akseliväli on 2,71 metriä, mikä varmistaa mahtavat tilat niin edessä kuin takana matkustaville. Takana istuvilla on enemmän jalkatilaa kuin missään muussa tämän luokan autossa. Suunnittelijoiden tavoitteena oli tarjota kaikilla Koleoksen paikoilla erittäin korkeatasoinen mukavuus.

”Uusi Koleos saattaa päätökseen Renault-malliston renessanssin, joka alkoi Clion myötä vuonna 2012. Muotoilijana oli haaste luoda katumaasturi, joka ei ole vain tyylikäs vaan samalla myös moderni ja dynaaminen. Uusi Koleos ilmaisee sisäisen voimansa. Se on joka sentiltään täysiverinen katumaasturi ja se on joka sentiltään Renault”, kuvailee Renaultin muotoilujohtaja Laurens van der Acker Koleosta.

Monesta katumaasturista poiketen uusi Koleos sopii myös vaikeisiin paikkoihin. Sen maavara on peräti 213 mm ja niin tulo- kuin jättökulma ovat tavallista suuremmat. Kehittynyt nelivetotekniikka varmistaa etenemisen hankalissa olosuhteissa. Kuljettaja voi valita pelkän etuvedon tai automaattisen nelivedon. Tilanteen niin vaatiessa voi nelivedon lukita päälle.

Moottoriksi Koleokseen on tarjolla kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottoria, joiden tehot ulottuvat 96 kW:sta (130 hv) aina 127 kW:iin (175 hv). Vaihteistoksi voi valita kuusivaihteisen manuaalin tai XTronic-automaattivaihteiston.

Vaikka Koleos on Suomessa lähes tuntematon Renaultin mallinimi, niitä on myyty vuodesta 2008 alkaen ympäri maailmaa yli 300 000 kappaletta. Ensimmäinen Koleos nähtiin jo paljon ennen tuota vuonna 2000 Geneven autonäyttelyssä. Silloin esitelty Koleos oli ylellinen sekoitus henkilöautoa, maasturia ja tila-autoa, aivan kuten kesällä 2017 Suomeen saapuva uusi Koleos.