Renault ja pelastajat – Apua onnettomuuden uhreille mahdollisimman nopeasti

12.10.2023

Renaultin pidemmän ajanjakson tavoitteena on pudottaa liikennekuolemat nollaan. Sähköautot ovat tuoneet uuden haasteen, minkä takia Renault on ainoana autonvalmistajana maailmassa tehnyt yhteistyötä pelastajien kanssa 13 vuotta. Konkreettisena apuna ovat koulutus ja uudet autot harjoituksiin, joita Renault on toimittanut Suomeen jo viiden vuoden ajan.

Renaultin Human First -ohjelman tavoitteena on parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta. Uusien Renaultien kuljettajaa avustavat järjestelmät auttavat välttämään törmäyksiä. Korin turvarakenteet ja turvallisuutta parantavat varusteet puolestaan vähentävät loukkaantumisen riskiä.

Renaultin ja pelastajien ainutlaatuinen yhteistyö

Liikenneonnettomuuksia kuitenkin edelleen tapahtuu, ja pienentääkseen niiden seurauksia Renault aloitti 13 vuotta sitten ainutlaatuisen yhteistyön pelastuslaitosten kanssa. Ainoana autonvalmistajana maailmassa Renault on nimittänyt pelastaja Christophe Lenglosin osaksi autojen kehitystyössä toimivaa insinöörijoukkoa.

Yhteistyössä turvallisuusasiantuntija Claire Petit-Boulangerin kanssa Lenglos koordinoi Renaultin maailmanlaajuista pelastajien kouluttamista. Kouluttamisen ja käytännön harjoitusten lisäksi työhön kuuluu alan konferensseja. Erittäin tärkeä osa kokonaisuudessa on uusien Renault-autojen lahjoittaminen tositilannetta kuvaaviin harjoituksiin.

Renault on ollut etulinjassa sähköautojen tuomisessa markkinoille. Niinpä Renault päätti heti alussa ottaa vastuuta myös pelastuslaitosten kouluttamisessa onnettomuuksien varalle, joissa on ollut osallisena hybridi tai sähköauto.

Kriittinen ensimmäinen tunti

Pelastuslaitokset ovat olleet mukana uusien Renault-sähköautojen, hybridien ja lataushybridien suunnittelussa. Yhteistyössä on kehitetty paljon innovaatioita, jotka nopeuttavat auton sammuttamista ja uhrien pelastamista onnettomuuden tapahduttua.

Renault QResque -koodi otettiin ensimmäisenä käyttöön Megane E-Tech electricissä ja vuodesta 2023 alkaen se on kaikissa Renault-henkilöautoissa. Helposti tuuli- ja takalasista löytyvän QR-koodin avulla pelastajat saavat auton pelastuskortin tiedot digitaalisesti. Se auttaa pelastajia toimimaan tehokkaammin ja säästämään runsaasti kriittistä aikaa.

Fireman Access on pelastajien käyttöön suunniteltu ajoakun sammutusaukko. Vaikka Renaultin ajoakut on suunniteltu niin, etteivät ne vahingoitu edes kolarissa, on tulipalo siitä huolimatta mahdollinen. Renaultin sammutusaukko nopeuttaa sammutusta useista tunneista vajaaseen kymmeneen minuuttiin sekä säästää oleellisesti ajoakun sammuttamiseen ja jäähdyttämiseen tarvittavan veden määrää.

Ajoakun turvakytkin irrottaa sen auton korkeajänniteverkosta. Turvakytkimen avulla pelastustehtävissä työskentelevät välttyvät sähköiskun vaaralta. Renault Groupin autoissa turvakytkin on sijoitettu helposti pelastajien käsille, eikä sen käyttöön saamiseksi tarvita työkaluja tai autossa vielä mahdollisesti olevien loukkaantuneiden siirtämistä.

Renault kehittää koko ajan uusia ideoita loukkaantuneiden pelastamisen nopeuttamiseksi. Työn alla ovat istuimet. Selkänojaa kehitetään niin, että pelastajat saavat sen nopeasti alas, mikä auttaa loukkaantuneiden siirtämisessä. Tuollainen selkänoja on jo kehitetty ja siitä on jätetty patenttihakemus.

Edellä mainitut Renaulteissa vakiona olevat innovaatiot ovat äärimmäisen tärkeitä, sillä pelastuspalvelussa puhutaan ”kultaisesta tunnista”. Ensimmäiset 60 minuuttia ovat kriittisiä siinä, että vakavasti loukkaantuneet saadaan sairaalahoitoon. Todennäköisyys selvitä vähenee 50 prosentilla, mikäli aikaa kuluu enemmän. Renault haluaa pelastajia avustamalla kaikin tavoin vähentää onnettomuuksien aiheuttamia tuhoja.

Tärkeää yhteistyötä Suomessa vuodesta 2018 alkaen

Suomen Palopäällystöliiton koulutuspäällikkö Pasi Uurasmaa kertoo, että he ovat tehneet aktiviista yhteistyötä Renaultin, sekä Claire Petit-Boulangerin ja Christophe Lenglosin kanssa jo vuodesta 2018 lähtien. Hän kiittää Renaultin edelläkävijyydestä pelastajien turvallisuuden huomioon ottamisessa onnettomuustilanteissa ja aloitteellisuudesta Euro NCAP -normien kehitystyössä. Suomalaiset kouluttajat ovat myös vierailleet Renaultin Techno Centerissä Guyancourtissa tehtaan vuotuisissa Safety-seminaareissa.

Erittäin suuri konkreettinen tuki saatiin jälleen tänä vuonna Renaultilta muun muassa Suomen Palopäällystöliiton järjestämään vuosittaiseen tieliikennepelastamisen koulutustapahtumaan, joka järjestettiin lokakuun alussa Porissa. Renault toimitti sinne kaksi rekkalastillista autoja pelastajien harjoituksia varten. Ne olivat apuna varmistamassa oppia siihen, että hätä-tilanteessa pelastajat osaavat toimia oikein ja mahdollisimman nopeasti, kun jokainen minuutti on ratkaiseva. Suomen Palopäällystöliitto on pelastusalan merkittävin täydennyskoulutuksen toteuttaja Suomessa ja sen alaisuudessa toimii pelastusalan tieliikennepelastamisen toimikunta, jonka aloitteesta Road Rescue-tapahtumaa järjestetään.

Renault ottaa ympäristön huomioon jopa pelastuslaitosten käyttöön toimitettavissa autoissa. Ne ovat nimittäin nolla- tai esisarjan autoja, jotka yleensä romutetaan. Renault on löytänyt niille hyötykäyttöä, jolla pelastetaan ihmisiä.

”Time Fighters: Every minute counts”

Renault ja Publicis Conseil ovat tehneet maailmanlaajuisen kampanjan pelastajien tärkeästä työstä. Sitä varten monia palkintoja dokumenteistaan voittaneet veljekset Jules ja Gédéon Naudet tekivät 12 minuutin pituisen elokuvan pelastajien kohtaamista haasteista. Dokumenttia varten he seurasivat Montigny-le-Bretonneuxin palokunnan työtä, missä näkyi hyvin Renaultin ja onnettomuuspaikalle ensimmäisinä saapuvien pelastajien yhteistyö.

Pelastajien työtä kuvaava, vaikuttava dokumentti on nähtävissä suomenkielisin tekstein osoitteessa: Renault turvallisuus- Renault.fi

Lue lisää Renaultin Human First -ohjelmasta