RENAULT, HUIPPULUOKAN MOOTTORINVALMISTAJA ENERGIATEHOKKUUSKISAN KÄRJESSÄ

03/2014

Uusi Energy dCi 160 Twin Turbo -moottori: kaksilitraisen tunne ja 25 prosentin säästö polttoaineen kulutuksessa.

energy-dCi-160-twin-turbo

F1-maailman menestyksekkäänä moottorivalmistajana Renault tuo kaiken kokemuksensa energiatehokkuuden parantamisesta myös tuotantoautoihin. Tavoitteena on saada aikaan yhä suurempi nautinto ja tehokkuus autoiluun. Uusin osoitus Renaultin moottorikoon pienentämisstrategiasta on Energy dCi 160 Twin Turbo, ensimmäinen 1,6-litrainen dieselkäyttöinen voimanlähde, joka on kaksoisturboahdettu.

Tämä 1598 cm3 moottori tuottaa 160 hv ja muhkean 380 Nm:n väännön, mitkä nostavat sen tehokkuudessa kaksilitraisten moottorien luokkaan. Tämä moottorisuunnittelun tärkeä läpimurto yhdistää tehokkuuden ja polttoaineen kulutuksen sekä CO2-päästöjen pienentämisen peräti 25 prosentilla.

Kaksoisturbo-osaaminen parantaa tehokkuutta

”Twin Turbo” -teknologian käyttö tässä dieselmoottorissa yhdistää matalien kierrosten hyvän vääntömomentin ja korkeampien kierrosten suuren tehon välille. Yhdistelmä tekee ajamisesta tehokasta ja nautittavaa. Helppoa!

Järjestelmä sisältää kaksi peräkkäistä turboahdinta:

– Ensimmäinen on pienillä pyörivillä massoilla oleva herkkäliikkeinen ahdin, joka tuottaa suuren matalakierrosväännön tehokkaisiin liikkellelähtöihin ja keskialueen kiihtyvyyteen. Taatakseen nopean ja tehokkaan reagoinnin matalien kierroksien kovemmissa kiihdytyksissä, 90 prosenttia huippuväännöstä saavutetaan jo 1500 kierroksesta lähtien.

– Toinen turbo ottaa ohjat suuremmilla kierroksilla ja tuottaa suuren tehon (100 hv/litra) ja saa aikaan pehmeän, lineaarisen, ripeän kiihtyvyyden aina maksimikierroksiin saakka.

Moottori toimii aina optimaalisella tehoalueella, joka luonnollisesti saa aikaan huomattavia etuja polttoaineen kulutuksessa ja CO2-päätöissä.

energy-dCi-160-twin-turbo-chart

Korkea teknologia on kotoisin Renaultin F1-osaamisesta

Hienostuneen turboahtamisen kokemus ja osaaminen ei ole ainoa linkki 1.6-litraisen Renault Energy F1 -moottorin ja Energy dCi 160 Twin Turbo -moottorin välillä. Energy dCi 160 Twin Turbo on saanut joukon teknologioita, jotka ovat peräisin Renaultin tietotaidosta F1-kentällä. Erityistä hyötyä tuotantomoottoriin on tullut jäähdytyksen ja kitkan parantamisten alueella:

– Kannen poikittaissuuntaan tapahtuva jäähdytysnesteen virtaus jäähdyttää palotilojen ympäristön nopeammin ja tehokkaammin

– U-Flex männänrenkaat sopeutuvat paremmin lämpötilojen ja paineen vaihteluista aiheutuvien sylinterien seinämien muutoksiin ja paineeseen tuottaen optimaalisen kompromissin tiiviyden ja kitkan välille.

– DLC (Diamond Like Carbon) superpinnoite venttiilinnostimissa pienentää myös kitkaa.

Energy dCi 160 Twin Turbon polttoaineen suihkutusjärjestelmä toimii 1800 barin paineella yhteistyössä kaksoisturboahtamisen kanssa. Se täyttää Euro 6b päästövaatimukset ja on yhdistetty hapetuskatalysaattoriin ja pienhiukkassuodattimeen.

Tehokkuutensa ansiosta tämä moottori on mukavan käyttökelpoinen asennettavaksi myös suurempiin ajoneuvoihin ja se tuleekin olemaan voimanlähteenä myös Renaultin tulevissa D- ja E-segmentin malleissa.