Renault Clio R.S. saapuu Suomeen

31.3.2017

renault-clio_rs-header

Pieni urheiluauto henkilöautoksi naamioituneena

Kevät tuo Suomeen jännittävän autouutuuden, kun meilläkin päästään nauttimaan uudesta Renault Clio R.S.-mallista. Renault Sportin kehittämä pieni perheauto omaa paljon kilpaautoissa kehitettyä tekniikkaa, joka varmistaa mainion suorituskyvyn ja upeat ajoominaisuudet. Erittäin urheilullisen auton varustelussa on muistettu myös mukavuus. Renault Clio R.S:n hinta on 33 990 euroa.

Urheilullisuus on ollut tärkeänä osana Renault Clion DNA:ta jo neljännesvuosisadan ajan, aina siitä lähtien kun ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1991. Silloin sporttisin malli oli Clio 16V. Kaksi vuotta myöhemmin esiteltiin ikonin asemaan noussut Clio Williams, jonka kaksilitrainen moottori varmisti näppärälle autolle mainion suorituskyvyn.

Renault Clion toinen sukupolvi toi tullessaan vuonna 2000 ensimmäisen Clio R.S:n. Siitä lähtien Clio R.S. on ollut mallisarjan oleellinen jäsen, sillä sellainen esiteltiin Clion kolmanteen sukupolveen vuonna 2009 ja myös nykyisessä neljännessä Clio-sukupolvessa on ollut jo parin vuoden ajan R.S.-malli. Nyt se on saatavana myös Suomessa.

Renault Sportin viimeistelemät muodot
Lähtökohtana on luokkansa kauneimpiin kuuluva Renault Clio, jonka ovelasti takapilareihin piilotetut takaoven kahvat saavat auton näyttämään kolmeoviselta. Renault Sport on kehittänyt auton muotoja niin, että se ansaitsee R.S.-kirjaimet.

Suuri osa muotoiluun kohdistuneesta työstä on vietetty tuulitunnelissa, missä on hiottu etu- ja takaspoilereiden sekä takadiffuusorin muotoja. Viimeistelyn tuloksena on komea ulkonäkö sekä hyvä suuntavakavuus myös suurissa nopeuksissa.

Uusin Clio R.S. on saanut piirteitä viime vuonna nähdystä Clio R.S. 16 -konseptiautosta. Puskurin alakulmien ruutulippumaiset LED R.S. VISION -valot lisäävät näyttävyytensä ohella turvallisuutta. Valoyksiköillä on kolme tehtävää, sillä niiden kirkkautta voidaan muuttaa ja ne toimivat sumu-, kulma-, sivu- ja apukaukovaloina. Varsinaisina ajovaloina Clio-mallisarjan lippulaivassa on LED-valot.

Renault Sportin kehittämä tekniikka
Moottorina on 1,6-litrainen turbo, jossa bensiini syötetään suorasuihkutuksella. Moottorin koko ei ole sattuma, sillä nykyisin saman kokoisia voimanlähteitä käytetään sekä rallin WRC-sarjassa että useissa ratasarjoissa.

Renault Sportin viimeistelemä moottori kehittää 147 kW (200 hv) ja suurin vääntömomentti on 260 Nm. Suorituskyky täyttää auton ulkonäön antaman lupauksen, sillä kiihdytys 0-100 km/h vie aikaa vain 6,7 sekuntia ja neljännesmailin Clio R.S. kiihtyy 14,6 sekunnissa. Huippunopeus on vähintään riittävä 235 km/h.

Vaikka voimaa on ja suorituskyky on kiitettävällä tasolla, Renault on ottanut huomioon myös ympäristön. Yhdistetty kulutus on vain 5,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 133 g/km.

Vaihteistossa Renault on päätynyt monen urheiluautovalmistajan tapaan EDCkaksoiskytkinvaihteistoon. Renault Sport on muokannut vaihteistoa niin, että vaihtoajat ovat erittäin lyhyet. Kuljettaja voi käyttää vaihteistoa myös manuaalisesti ohjauspyörän takana sijaitsevista siivekkeistä.

Renault Sportin hiomat ajo-ominaisuudet
Kilpailutoiminnasta Renault Sport tietää hyvin, että tehokkaasta moottorista ei ole iloa, elleivät auton ajo-ominaisuudet ole kunnossa. Renault Clio R.S. on viimeistelty alustan osalta täyttämään kuljettajan toiveet niin arkiliikenteessä kuin radalla vierailtaessa. Painopiste on tässä autossa enemmän nopean ajon puolella.

Sisarmalleihin verrattuna uutuudessa on huomattavasti jämäkämpi Renault Sport -alusta ja 17-tuumaiset pyörät. Muutoksista vakiojousitukseen verrattuna kertoo esimerkiksi kallistuksenvaimennin, joka on Clio R.S:ssä kaksi kertaa jäykempi. Valittavana on 758 euron lisähintaan Cup-paketti, jossa on hieman jäykempi alusta, 18-tuumaiset mustat vanteet ja punaiset
jarrusatulat.

Kaikki voima halutaan välittää aina tiehen, minkä takia Clio R.S. on varustettu elektronisella tasauspyörästön lukolla. Se on yhteydessä ajonvakautuksen antureihin ja voi antaa tehoa oikealla tavalla paremman pidon omaavalle pyörälle liukkaalla kelillä ja kaarreajossa. Nopeutta pitää toisinaan myös hillitä, minkä takia jarrut ovat erittäin tehokkaat ja myös takana on suuret jarrulevyt.

Varusteisiin kuuluu monipuolisesti toimiva R.S. Drive -ajotilavalitsin, jolla kuljettaja voi valita normaalin, Sport- tai Race-ajotilan. Normaalitilassa auto toimii pehmeämmin ja eri toiminnoilla pyritään alhaiseen kulutukseen. Vaihtamisohjain neuvoo käyttämään suurempaa vaihdetta ja kaasupolkimen ollessa puolessa välissä moottorin vääntömomentista on käytössä 90 Nm. Sport- ja Race-ajotiloissa ohjaus on urheilullisempi, vaihteisto toimii nopeammin ja moottori vastaa herkemmin kaasupolkimen liikkeisiin. Race-ajotilassa ajonvakautus kytkeytyy pois päältä ja säädöt ovat tehokasta ajamista varten. Urheilullisessa ajossa vaihteen vaihtamisopastimen saa vaihdettua taloudellisesta nopean ajon tilaan jolloin valo ja äänimerkki varoittavat lähestyttäessä moottorin kierrosluvun rajoitinta. Tämän kilpa-autoista periytyvän ominaisuuden ansiosta vaihteiden vaihto on helpompi optimoida nopeisiin ajotilanteisiin.

Kilpa-autojen tekniikkaa
Autourheilua on perusteltu positiivisena asiana sillä, että autojen tekniikkaa on kehitetty kilpailujen avulla. Renault Clio R.S. todistaa monella varusteellaan tekniikan siirtämistä radoilta ja pikataipaleilta liikenteeseen.

Launch Control -lähtöjärjestelmä auttaa kiihdyttämään paikaltaan todella nopeasti. Elektroniikka antaa pyörille juuri sen verran tehoa kuin ne voivat välittää tiehen ja vaihteisto toimii äärimmäisen nopeasti lyhentäen kiihdytysaikaa. Järjestelmää käytetään vetämällä vaihtosiivekkeitä yhtä aikaa itseensä päin. Vaihtosiivekkeillä voidaan myös vaihtaa alaspäin useampi vaihde kerrallaan Multi Change Down -toiminnolla. Toiminnon ansiosta jarrutuksen jälkeen on heti oikea vaihde käytössä.

Clio R.S:n iskunvaimentimiin on lisätty hydrauliset pohjaanlyöntijärjestelmät. Ralleissa kehitetyn järjestelmän avulla vaimennin palaa nopeammin yläasentoon ja toiminnon ansiosta pyörät pysyvät tiukemmin kiinni tiessä.

Lisävarusteena saa 190 euron hintaan R.S. Monitorin, joka on syntynyt ratakilpailuissa telemetriatietojen tallentamiseen ja tuo R-Linkin näytölle pitkän listan erikoismittareita. Tietoa kerätään jopa 14 eri asiasta, kuten moottorin tehosta, vääntömomentista, jarrupaineesta, ohjauspyörän kääntökulmasta jne. Monitorin avulla voi seurata myös vaikkapa G-voimia ja laitteella pystyy mittaamaan niin kiihdytys- kuin kierrosaikoja. Kaiken kerätyn faktan voi halutessaan siirtää USB-tikulla omalle tietokoneelle.

Mukavaan liikkumiseen varustettu
Vaikka Renault Clio R.S. on ensi sijassa urheilullinen, on sen varusteissa otettu huomioon arkiajossa tarvittava mukavuus. Sitä lisää muun muassa autoon pääsyä ja sen luota lähtöä helpottava älyavainkortti.

Oikean osoitteen löytämistä helpottaa navigaattori ja perille päästyä pysäköinti sujuu mukavasti takapysäköintitutkan avulla. Matkan aikana nautitaan automaatti-ilmastoinnin tasaisena pitämästä lämpötilasta sekä BASS REFLEXin syventämästä äänentoistosta. Jos ei halua kuunnella musiikkia, niin R.S. Sound Pipe tehostaa moottorin ääntä matkustamoon.

Renault Clio R.S. kilpailutoiminnassa

Renault Clio Cup Nordic
Vain hivenen vakiota tehokkaammilla Clio R.S. Trophy autoilla ajetaan ympäri maailmaa seitsemässä eri Cup-sarjassa. Renaultin maahantuoja tukee helmikuun 5. päivä täysi-ikäisyyden saavuttanutta Ilmari Korpivaaraa, joka kilpailee Renault Clio Cup Nordic -sarjassa.

Viime kaudella Korpivaara saavutti parhaana tulokaskuljettajana sarjan kolmannen sijan. Neljästätoista kilpailusta joka toiseen hän starttasi paalupaikalta. Saavutuksena oli yhtä paljon podium-sijoituksia eli seitsemän joista neljä oli voittoja. Nopeimpia kierroksia kertyi kauden aikana peräti kahdeksan.

Tällä kaudella Korpivaaralla on selkeä päämäärä: kirkastaa mitalin väri ja kahdesta mahdollisuudesta mieluisin on tietenkin se kultainen. Tänä vuonna sarja vierailee myös Suomessa, sillä yksi sen osakilpailuista ajetaan Alastarolla 19.- 21.5.

RX Academy
Renault Clio Cupin autoihin perustuvia täysiverisiä kilpureita, joiden 1,6-litrainen turbomoottori kehittää 162 kW (220 hv), nähdään myös RX Academyn toiminnassa. Autourheilun kansallinen keskusliitto AKK ja Set Promotion ovat rakentaneet valmennusohjelman, jolla pyritään viemään nuoria, lahjakkaita rallicrosskuljettajia kohti rallicrossin MM-sarjaa. Akatemia on avoin koko maailman lahjakkuuksille.

Mukaan lähteville kuljettajille annetaan ajokoulutusta aikanaan Renaultilla ajaneen akatemian rehtorin, rallicrossin entisen Euroopan mestarin Jussi Pinomäen opastuksella. Ajamisen lisäksi kuljettajat saavat henkistä ja fyysistä valmennusta ja heille opetetaan myös kanssakäymistä yleisön, lehdistön ja yhteistyökumppanien kanssa.

RX Academyn kilpailut ajetaan yhtenä luokkana rallicrossin SM-sarjan yhteydessä ja viiden osakilpailun sarjan voittaja saa arvokkaan palkinnon. Hänellä on täysin rahoitettu paikka kauden 2018 rallicrossin EM-sarjaan Renault Twingo Super 1600 -autolla.

 

Renault Clio Cup Nordicin ja SM-Rallicrossin kilpailukalenterit

Renault Clio Cup Nordic
4.-6.5. Knutstorp
19.-21.5. Alastaro
16.-17.6 Solvalla
8.-9.7 Falkenberg
1.-3.9. Anderstorp
14.-16.9. Mantorp
RX Academy / Rallicross SM
27.5. Hyvinkää
17.6. Honkajoki
8.7. Kaanaa
19.8. Jalasjärvi
23.9. Kouvola