Kolmannen sukupolven Renault ZOE on kompaktien sähköautojen uusi standardi

Uusi ZOE vie pitkälle, sillä sen toimintamatka on lähes neljäsataa kilometriä. Auton käyttöä helpottaa, että virtaa saa akkuihin lisää nyt myös pikalatauksella. Korin muotoilu on aiempaa aikuisempi ja sisätilat ovat täysin uudet. ZOE:n yhdistettävyys ja varusteet edustavat uusinta tekniikkaa.

Renaultilla on jo kymmenen vuoden kokemus sähköautoista, sillä ZOE:n tutkielma esiteltiin syksyllä 1999. Myyntiin Renault ZOE tuli syyskuussa 2012, minkä jälkeen niitä on rekisteröity 40 maassa yli 150 000 kappaletta. ZOE:n myynti on kasvanut vuosi toisensa jälkeen ja se oli viime vuonna Euroopan eniten rekisteröity sähköautomalli.

Renault on kehittänyt ZOE:a koko ajan nopeaan tahtiin. Suomeen mallin tuonti aloitettiin toisen sukupolven myötä, kun ajoakun energiasisältö kasvoi 41 kilowattituntiin. Nyt uudessa ZOE:ssa energiasisältö on jo 52 kWh, minkä ansiosta toimintamatka on WLTP-normin mukaan 390 kilometriä (odottaa vielä virallisen tyypitystiedon vahvistumista). Akun kasvaneesta energiasisällöstä huolimatta sen koko on ennallaan ja painoa on tullut vain parikymmentä kiloa lisää.

Renault ZOE on entistä helpompi käyttää myös pitkillä matkoilla, sillä aiemman Type 2 -pistokkeen lisäksi siinä on nyt myös pikalatureissa käytettävä CCS-pistoke. Akkuun saa 50 kW:n pikalaturista puolessa tunnissa riittävästi virtaa noin 150 kilometrin ajoon.

Moottoreina uudessa ZOE:ssa ovat viime vuonna esitelty 80 kilowatin tehoinen ja uusi 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jotka ovat molemmat Renaultin suunnittelemia ja valmistamia. Uudella moottorilla varustettuna kiihdytysaika 0-100 km/h on vain 9,5 sekuntia ja 80 – 120 km/h kiihdytys sujuu yli kaksi sekuntia nopeammin kuin ennen.

Kasvaneen tehon myötä ZOE:n perusrakennetta on kehitetty monelta osin. Ajo-ominaisuudet ovat entistä paremmat uusien säätöjen ja takaiskunvaimentimien ansiosta. Autossa on nyt myös takana levyjarrut ja vakiovarusteisiin kuuluu automaattinen käsijarru.

Uuden viidennen sukupolven Clion tapaan uusi ZOE on ulkonäöltään kehittynyt edeltäjään verrattuna ja samalla sisustukseltaan vallankumouksellinen. Koska ZOE:n suosio on jatkuvasti kasvanut, ei sen muotoiluun tehty radikaaleja muutoksia. Uusi keula ledivaloineen korostaa auton modernia tekniikkaa. Renaultin merkki edessä on kasvanut ja kolmiulotteisen timantin takaa löytyvät molemmat latauspistokkeet. Myös takana on ledivalot, joissa on dynaamiset vilkut.

Kokeile miten eri olosuhteet vaikuttavat toimintamatkaan


Sisustus on täysin uusi ja se korostaa ympäristön huomioon ottamista aina täysin kierrätetyistä materiaaleista tehtyjä kangasverhoiluja myöten. Kojelauta on kokonaan uusi ja kuljettajan edessä on nyt 10-tuumainen näyttö, jossa on osana digitaalinen mittaristo ja siihen on mahdollista saada myös navigoinnin tiedot. Kojelaudan keskellä kosketusnäyttö on joko 7- tai 9,3-tuumainen, kuten Cliossa.

Sähköisen e-shifter -vaihteenvalitsimen ja sähköisen käsijarrun ansiosta uudessa keskikonsolissa on runsaasti säilytystilaa. Siinä on lokero muun muassa langattomasti ladattavaa älypuhelinta varten. Mukavuutta lisäävät erinomaisen ergonomian lisäksi myös aiempaakin alhaisempi melutaso, johon on päästy mm. akustisella tuulilasilla sekä hyvä varustelu, johon kuuluvat USB-portit takamatkustajille ja paljon muuta.

Uuden Renault ZOE:n myynti alkaa Ranskassa syyskuussa ja Suomeen uutuus saapuu loppuvuoden aikana.


LATAUS ON HELPPOA JA NOPEAA!

Renault Zoen lataus on innovatiivista ja helppoa. Latausliittimenä on sähköautojen yleisin latausliitinstandardi Type 2, joten julkisen latauspisteen löytäminen on helppoa. Lisäksi Zoen ainutlaatuisen Chameleon laturin ansiosta sinun ei tarvitse miettiä latauspisteiden lataustehoja. Vakiovarusteisiin kuuluva Chameleon laturi hyödyntää automaattisesti latauslaitteen maksimitehon jopa 22kW asti! Tämän ainutlaatuisen laturin ansiosta Zoe latautuu aina mahdollisimman nopeasti! Sähköauton latauksessa suositellaan aina käytettäväksi erillistä sähköauton latauslaitetta. Vaivattoman ja turvallisen arkikäytön varmistamiseksi kodin pysäköintipaikalle on asennettava sähköauton kotilatauslaite.

Kokeile miten nopeasti eri latauslaitteet toimivat