Renaultin uutuudet Frankfurtin autonäyttelyssä 2017

Renaultin visio auton asemasta vuonna 2030 on SYMBIOZ. Autonomisesti liikkuva sähköauto on integroitunut osaksi ihmisen ekosysteemiä. Auton uutta aikakautta odotellessa voidaan nauttia uudesta Mégane R.S. -mallista, joka tuo nelipyöräohjauksen tähän erittäin suorituskykyisten autojen luokkaan.

Renault-Nissan allianssi nousi kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi ohittaen niin Toyotan kuin Volkswagen Groupin. Yhtenä menestyksen peruskivenä on kyky nähdä tulevaisuuteen. Sen takia Renault on Euroopan ykkönen sähköautoissa niin henkilö- kuin pakettiautoissa.

Suomessa Renault kasvattaa tasaisesti suosiotaan. Ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana Renault-henkilöautoja on rekisteröity 14,8 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten markkinoilla, jotka ovat viime vuoden tasolla. Renaultin suosituin malli on ollut uudistunut Clio, jonka rekisteröinnit ovat kasvaneet melkein kolmanneksella viime vuoteen verrattuna.

SYMBIOZ yhdistää autoilun elämään

Renaultin näkemys siitä, miten auto yhdistyy elämään on SYMBIOZ. Sähköllä toimiva autonomisesti liikkuva auto on suunniteltu integroitumaan täydellisesti ekojärjestelmään.

”Auton käyttötapamme on muuttumassa. Jo nyt auto on enemmän kuin tapa liikkua paikasta toiseen. Auto on täynnä tekniikkaa ja siitä on tulossa interaktiivinen henkilökohtainen tila, joka yhdistää matkustajat myös toisiin autoihin, ihmisiin ja kaikkeen ympärillä olevaan. Katsoessamme tulevaisuuteen vuoteen 2030, arvioimme energiaa käytettävän tehokkaammin, minkä lisäksi yhdistettävyys ja autonominen ajaminen ovat kehittyneet tasolle, joka parantaa elämänlaatuamme.”
Thierry Bolloré, visionääri, Groupe Renault

SYMBIOZ-konseptiauto kertoo Renaultin näkemyksestä tulevaisuuden autosta ja sen roolista elämässämme auton sisä- ja ulkopuolella. Renault esittelee ensimmäisenä autonvalmistajana täydellisen kodin, joka esittelee mahdollisuuksia siitä, kuinka auto voi tehdä kodin monipuolisemmaksi ja toisaalta auto voi olla kodin jatke maantiellä.

SYMBIOZ-konsepti tähtää tulevaisuuteen vuoden 2030 tienoille. Renault on lisäksi kehittänyt esittelyauton, jonka ominaisuudet saadaan käyttöön vuoden 2023 vaiheilla. Tuo koemalli esitellään medialle tämän vuoden lopulla, jolloin on myös mahdollisuus koeajaa sitä.

Renault SYMBIOZ on osa kotia
”Renault SYMBIOZ näyttää, kuinka voimme yhdistää auton osaksi kotia. Autosta tulee uusi liikkuva, monikäyttöinen tila koko perheelle, jota voi käyttää suljettuna tai avonaisena myös silloin kun se on pysäköitynä. Auto antaa sisätilojensa ansiosta matkustajille myös mahdollisuuden olla kuin kotonaan liikkuessaan. Perusrakenteen ideana on saada käyttöön paljon tilaa mukavuudesta tai muunneltavuudesta tinkimättä.”
Stéphane Janin Johtaja, konseptiautojen muotoilu

Oleellisena osana Renault SYMBIOZ konseptiautoon kuuluva talo Frankfurtin autonäyttelyssä on 21 metriä pitkä, seitsemän metriä korkea ja kahdeksan metriä leveä ja sen lattiapinta-ala on noin 120 neliömetriä. Auto täydentää kotia ja on myös tärkeä osa sitä. Niillä on paljon yhtäläisyyksiä niin rakenteen kuin muotoilun suhteen. Molemmissa on teräsrunko, runsaasti lasipintoja ja viimeistely on toteutettu puumateriaaleilla. Ensimmäiset moduulitalot tehtiin 1920- ja 1930-luvuilla, joten SYMBIOZ kertoo siitä, miten asiat ovat muuttuneet sadassa vuodessa.

Talon ja auton yhteys menee vielä pidemmälle, sillä niissä on paljon samoja materiaaleja, kuten kuparia, marmoria, kankaita ja posliinia. Auton halutaan olevan tuttu, lämmin ja miellyttävä tila, joka on osa kotia. Istuinverhoilu on alankomaalaisen suunnittelija Aleksandra Gacan käsialaa ja täsmälleen samaa materiaalia käytetään kodin kookkaassa sohvassa. Materiaalit, kuten puu ja marmori ovat ajattomia ja huipputekniikalla ne on voitu valmistaa ja viimeistellä painoltaan sekä muodoltaan ideaaleiksi.

Talossa on nostin, jolla auton saa pohjakerroksesta toisen kerroksen makuuhuoneeseen tai kattoterassille. Sinne vietynä SYMBIOZ voi olla mukava tila rentoutumiseen, kun samalla pystyy ihailemaan maisemia. Auto voi olla avoin tila ajanviettoon ja keskustelua varten, minkä lisäksi sen voi sulkea levon tai työskentelyn ajaksi.

SYMBIOZ on ulkomittojaan tilavampi
Renault SYMBIOZ -konseptiauto on 4,70 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä ja 1,35 metriä korkea. Futuristinen auto sijoittuu mitoiltaan ylempään keskiluokkaan, mutta sen tarjoamat sisätilat ovat vähintään yhtä suuret kuin edustusautoissa.

Muotoilussa on paljon samoja piirteitä kuin arkkitehtien suunnittelemassa talossa. Tavoitteena on ollut, että autossa matkustetaan valoisassa ympäristössä, sillä korin yläosa on lähes pelkästään lasia ja polykarbonaattia. Korin alaosa on enemmän tunteisiin vetoava, voimakas ja urheilullinen. Valoissa käytetään edessä ja takana Renaultin C-muotoa, joka auttaa tunnistamaan auton merkin.

Vanteet tuovat mieleen polkupyörän, mikä korostaa aerodynamiikkaa ja keveyttä. Michelin on kehittänyt SYMBIOZiin uudet renkaat, jotka auttavat käyttämään energiaa erittäin tehokkaasti. Hauskana yksityiskohtana Renaultin merkit on Trezor-konseptiauton tapaan valaistu edessä, sivuilla ja takana, kun autolla ajetaan autonomisesti.Ovet on jaettu niin, että takaovien alaosa on saranoitu takaa ja yläosa aukeaa perhosmaisesti ylöspäin.

Ovien avaus muistuttaa kukan terälehtien aukeamista. Autossa ei ole keskipilaria ja auto kutsuu astumaan sisään samaan tapaan kuin menisi sisään taloon. Autoon mennessä ei tarvitse kumartua, sinne siirtyessä voi vain istahtaa oikeaan kohtaan siirtyvälle istuimelle.

Moneksi muunneltavat sisätilat
Sisätilat on SYMBIOZissa suunniteltu viihtyisiksi ja niin, että matkustajat saavat niistä täyden hyödyn autonomista autoilua käytettäessä. Kun autonominen autoilu kytketään käyttöön, ohjauspyörä menee kojelaudan sisään ja sekä kojelauta että polkimet siirtyvät 15 senttiä eteenpäin. Istuimet muuttuvat mukaviksi nojatuoleiksi.

Mikäli ajaja ei matkusta yksin, sisätilat voi muuntaa monin tavoin. Edessä istuvat voivat kääntää istuimensa 180 astetta ja olla vastakkain takana matkustavien kanssa. Istuimien väliin saa pienen marmoripäällysteisen pöydän, vähän samaan tapaan kuin 1980-luvulla esitellyssä ensimmäisen sukupolven Espacessa.

Turvavöissä on pienet rannekellomaiset kosketusnäytöt. Niiden avulla matkustajat voivat säätää ilmastointilaitetta, musiikkia ja muita toimintoja riippumatta siitä, missä asennossa istuimet ovat. Kuljettaja voi kytkeä tuon näytön avulla autonomisen ajon pois toiminnasta.

Koeajettava Renault SYMBIOZ Demoauto, joka ei ole nähtävänä Frankfurtin autonäyttelyssä, tähtää vuoteen 2023. Se antaa kuljettajalle monta eri mahdollisuutta autolla ajoon.

Sisustaratkaisut vaihtuvat valitun ajotilan mukaan. Classic on vakiotila. Siinä matkustetaan miellyttävästi, ajoasento on perinteinen ja auton säädöt korostavat mukavuutta. Dynamic pyrkii parhaaseen mahdolliseen ajonautintoon. Kuljettajan istuin antaa paremman tuen ja ajosuoritus on aktiivisempi. Moottori vastaa kuljettajan toiveisiin herkemmin, minkä lisäksi ohjauksen ja alustan säädöt muuttuvat urheilullisemmiksi.

Kolmantena vaihtoehtona on AD, joka on autonomista autoilua. Siinä on valittavissa vielä kolme vaihtoehtoa muun muassa sen mukaan, matkustaako ajaja yksin vai onko hänellä seuraa. Kaikki ajotilat valitaan ohjauspyörän keskellä olevasta Renault-merkistä, joka on valaistu kuin hologrammi.

Oivaltavaa sähkön käyttöä
Renault SYMBIOZ konseptiautossa on kaksi taka-akselille sijoitettua sähkömoottoria, jotka kumpikin antavat voimaa yhdelle pyörälle. Voimanjakoa pyörien välillä säädetään niin, että auto on sekä ketterä että vakaa ajaa. Moottorit on sijoitettu taakse sen takia, että näin autoon on saatu mahdollisimman suuret tilat. Akut ovat auton lattian alla.

Moottorit kehittävät 500 kilowattia ja 660 Nm, mikä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan kuudessa sekunnissa. Toimintamatka todellisessa ajossa on yli viisisataa kilometriä. Auton akun kapasiteetti on 72 kWh ja sen saa ladattua 80 prosenttisesti nopeasti vain 20 minuutissa. Akkuja voidaan myös ladata vaivattomasti langattomalla latauksella.

Renaultin arvion mukaan suorituskyky, toimintamatka ja latausaika paranevat, ennen kuin SYMBIOZ ja sen tapaiset autot ovat tuotannossa.

Yhtenä projektin ideoista on, että auto ja talo jakavat energiaa keskenään. Mikäli autolla ei olla liikkumassa 48 tuntiin, voidaan sen akun virta käyttää kotitalouteen. Ajoakkuun jätetään kuitenkin vähän virtaa mahdollisia lyhyitä matkoja varten. Vaikkapa viikonlopun lähestyessä akku ladataan täyteen ja kodin lämpötilaa puolestaan alennetaan asukkaiden ollessa poissa.

Järjestelmä voidaan ohjelmoida niin, että SYMBIOZ-auton akuista otetaan virtaa kotitalouteen energian käytön ollessa suurimmillaan. Mikäli sähköverkkoon tulee jakelukatkos, otetaan auton virtalähde käyttöön automaattisesti apuvirraksi. Sähkön jakamista pystyy ohjailemaan sekä talon olohuoneessa olevalta näytöltä että auton kojelaudasta.

Uusi Mégane R.S. tarjoaa äärimmäistä ajonautintoa

 ”Uusi Renault Mégane R.S. vaalii Renault Sportin arvoja: ketteryys, tehokkuus ja ajamisen nautinto. Tällä uudella mallilla halusimme nostaa R.S.-kokemuksen rajat vielä entistä korkeammalle. Autourheilussa keräämällämme tietotaidolla esittelemme tehokkaiden hatchbackien markkinoille aivan uuden ajo-ominaisuuksien tason.”
Patrice Ratti, johtaja Renault Sport tuotantoautot

Kolmannen sukupolven Mégane R.S. on aivan uusi ja sen myötä ikoninen automalli on entistä tehokkaampi. Uutuudessa on uusi polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu turbomoottori. Iskutilavuus on 1,8 litraa, suurin teho on 205 kilowattia (280 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min ja suurin vääntömomentti 390 Nm. Vuoden 2018 loppupuolella esitellään vielä tehokkaampi Trophy-versio, jonka moottori kehittää 221 kW (300 hv). Uusi Mégane R.S. on varustettu 4CONTROL-nelipyöräohjauksella, joka tekee siitä luokassaan ainutlaatuisen.

Ensimmäistä kertaa Mégane R.S:n historiassa asiakas voi valita mieleisen kahdesta vaihteistosta. Vaihtoehdot ovat käsivalintainen kuusivaihteinen sekä kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka kanssa tulevat valitsinsiivekkeet ohjauspyörän yhteyteen.

”Suorituskyky on suurin syy, miksi asiakkaamme valitsevat Mégane R.S:n ja kolmannen sukupolven autossamme olemme nostaneet muotoilun sekä tekniikan vielä entistäkin korkeammalle tasolle tarjoten ensiluokkaisen ajoelämyksen. Uskomme, että täysin uusi Mégane R.S. on upeasti toimivan alustansa ja nelipyöräohjauksen ansiosta luokassaan se auto, johon muita verrataan”, kuvailee Ratti uutuutta.

Uusi Mégane R.S. saa kaiken hyödyn Renaultin intohimosta autourheiluun. Cup-versiossa on rallipoluilta peräisin olevat iskunvaimentimien hydrauliset pohjaanlyöntijärjestelmät, joiden ansiosta ajettavuudessa on suorituskykyyn nähden yllättävää mukavuutta. Etuakselisto on suunniteltu uudelleen niin, että autoa voi hallita entistä tarkemmin. Cup-versiossa on lisäksi uusi Torsen-tasauspyörästön lukko parantamassa pitoa ja nostamassa kaarrenopeuksia. Vakiona on 4CONTROL eli nelipyöräohjaus, ensimmäisenä tämän luokan autona maailmassa. Sen avulla Mégane R.S. taittuu upeasti tiukkoihin mutkiin ja on erittäin vakaa suurilla nopeuksilla ajettavissa kaarteissa.

Ajaja voi säätää auton eri toimintoja MULTI-SENSE-järjestelmän avulla, jossa on viisi muokattavaa ajotilaa: Comfort, Normal, Sport, Race ja Perso. Autossa on myös päivitetty R.S Monitor, jonka avulla kerätään ajon aikaisia telemetriatietoja. Nyt järjestelmää on päivitetty niin, että siihen voi liittää kameran kuvaamaan ajoa. Järjestelmän ansiosta ajoa voi analysoida entistä tarkemmin ja jakaa vaikka sosiaaliseen mediaan.

Mégane R.S. paljastaa ulkonäöllään suorituskykynsä. Kasvaneen raideleveyden ja uusien 18- tai 19-tuumaisien vanteiden ansiosta se tarttuu tiehen varmistaen urheilullisen suorituskyvyn. Ilmanottoaukko on kookas, jotta moottoria voidaan jäähdyttää riittävän tehokkaasti ja takaspoileri on suunniteltu painamaan auto tiiviimmin tiehen. Muotoilussa on paljon viitteitä autourheiluun, kuten takadiffuusori, F1-tyylinen etuhuuli ja kolmiulotteinen hunajakennokuvio jäähdyttäjän säleikössä. Ulkonäköön antavat myös oman mausteensa patentoidut R.S. Vision -valot, joiden teho on huippuluokkaa.

Täysin uuden Mégane R.S:n tilauksia aletaan ottaa Euroopassa vastaan joulukuussa. Auton Suomeen saapumisen aikataulu on vielä vahvistamatta.