Uusi Renault CLIO R.S. 200 hv kisaraketti

renault_clio_rs_header-takuulla

Uusi Clio Renault Sport – joka päivä on ajonautinto.

Kevät tuo Suomeen jännittävän autouutuuden, kun meilläkin päästään nauttimaan uudesta Renault Clio R.S.-mallista. Renault Sportin kehittämä pieni perheauto omaa paljon kilpa-autoissa kehitettyä tekniikkaa, joka varmistaa mainion suorituskyvyn ja upeat ajo-ominaisuudet.

Vaikka Renault Clio R.S. on ensi sijassa urheilullinen, on sen varusteissa otettu huomioon arkiajossa tarvittava mukavuus. Sitä lisää muun muassa autoon pääsyä ja sen luota lähtöä helpottava älyavainkortti. Suorituskyky varmistetaan mm. automaattisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka vaihtamistapa säätyy ajotilan mukaan sopimaan niin urheilulliseen kuin mukavaan arkiajoonkin.

Oikean osoitteen löytämistä helpottaa navigaattori ja perille päästyä pysäköinti sujuu mukavasti takapysäköintitutkan avulla. Matkan aikana nautitaan automaatti-ilmastoinnin tasaisena pitämästä lämpötilasta sekä BASS REFLEXin syventämästä äänentoistosta. Jos ei halua kuunnella musiikkia, niin R.S. Sound Pipe tehostaa moottorin ääntä matkustamoon.

ULKOASU

renault_clio_rs_header_rata

Renault Sportin viimeistelemät muodot

Lähtökohtana on luokkansa kauneimpiin kuuluva Renault Clio, jonka ovelasti takapilareihin piilotetut takaoven kahvat saavat auton näyttämään kolmeoviselta. Viimeistelyn tuloksena on komea ulkonäkö sekä hyvä suuntavakavuus myös suurissa nopeuksissa.

Uusin Clio R.S. on saanut piirteitä viime vuonna nähdystä Clio R.S. 16 -konseptiautosta. Puskurin alakulmien ruutulippumaiset LED R.S. VISION -valot lisäävät näyttävyytensä ohella turvallisuutta.

Valmistaudu vangitsemaan kaikkien katseet. Uusi Renault Clio R.S. erottuu joukosta.

renault_clio_rs_header_ulkoasu

Suuri osa muotoiluun kohdistuneesta työstä on vietetty tuulitunnelissa, missä on hiottu etu- ja takaspoilereiden sekä takadiffuusorin muotoja. Viimeistelyn tuloksena on komea ulkonäkö sekä hyvä suuntavakavuus myös suurissa nopeuksissa.

clio_rs_ulkoasu_rs_vison

R.S. Vision Täys-LED-etuvalot

Etupuskurin valoyksiköt kirkastetaan tilanteen mukaan. Tyyliä ja näkyvyyttä.

clio_rs_ulkoasu_urheilupakoputkisto

Urheilullinen pakoputkisto tuplaulostulolla

Sporttisessa takapuskurissa Renault Sport-putkisto poikittaisella takavaimentimella ja tuplaulostulolla.

clio_rs_ulkoasu_17_kevytmetallivanteet-tiborhopea

17” kevytmetallivanteet Tibor hopea

Vakiona 17” kevytmetallivanteet.

renault_clio_rs_header_vision

Clio R.S. Vision lisävalot Full LED teknologialla

Valoyksiköillä on kolme tehtävää, sillä niiden kirkkautta voidaan muuttaa ja ne toimivat sumu-, kulma-, sivu- ja apukaukovaloina. Varsinaisina ajovaloina Clio-mallisarjan lippulaivassa on täys-LED-valot.

VÄRIT, VERHOILUT JA VANTEET

3D-kuvien sisältö on tarkoitettu vain viitteellisiksi apuvälineiksi korivärin, vanteiden ja istuinverhoilujen vertailuihin. Kuvien sisältö ja varusteet eivät vastaa todellisia varustelutasoja. Tarkista tietojen oikeellisuus myyjältä. Teknisistä syistä kuvien värimaailma ei vastaa todellisuutta. Renault pidättää kaikki oikeudet muutoksiin.

SISÄTILAT

renault_clio_rs_header_ohjaamo

Kilpa-autojen tekniikkaa

Launch Control -lähtöjärjestelmä auttaa kiihdyttämään paikaltaan todella nopeasti. Elektroniikka antaa pyörille juuri sen verran tehoa kuin ne voivat välittää tiehen ja vaihteisto toimii äärimmäisen nopeasti lyhentäen kiihdytysaikaa. Vaihtosiivekkeillä voidaan myös vaihtaa alaspäin useampi vaihde kerrallaan Multi Change Down -toiminnolla. Toiminnon ansiosta jarrutuksen jälkeen on heti oikea vaihde käytössä.

Clio R.S:n iskunvaimentimiin on lisätty hydrauliset pohjaanlyöntijärjestelmät. Ralleissa kehitetyn järjestelmän avulla vaimennin palaa nopeammin yläasentoon ja toiminnon ansiosta pyörät pysyvät tiukemmin kiinni tiessä.

R.S. Monitorin avulla kerätään ja näytetään tietoa jopa 14 eri asiasta, kuten moottorin tehosta, vääntömomentista, jarrupaineesta, ohjauspyörän kääntökulmasta jne. Monitorin avulla voi seurata myös vaikkapa G-voimia ja laitteella pystyy mittaamaan niin kiihdytys- kuin kierrosaikoja. Kaiken kerätyn faktan voi halutessaan siirtää USB-tikulla omalle tietokoneelle.

clio_rs_ohjaamo_edc

EDC-kaksoiskytkinvaihteisto

Renault Sport on muokannut vaihteistoa niin, että vaihtoajat ovat erittäin lyhyet.

clio_rs_ohjaamo_ratin_vaihteet

Multi Change Down

Vaihtosiivekkeillä voidaan vaihtaa alaspäin useampi vaihde kerrallaan.

clio_rs_ohjaamo_istuimet

Renault Sport -viimeistely

Parannetut urheiluistuimet ja uusi verhoilu, ohjauspyörä, polkimet ja punaiset turvavyöt ja viimeistely.

 

AJOAVUSTIMET

Ihan ensimmäisestä malliversiostaan lähtien CLIO on tullut tutuksi ketteryydellään kaupunkiajossa. Uusien ajamisen apujärjestelmien myötä CLIO R.S. ottaa jälleen yhden askeleen eteenpäin myös ketteryyden ja käsiteltävyyden saralla.

clio_rs_espESP
ESP-ajonvakautusjärjestelmä on vakiona. Clio R.S. mallin kehittyneellä järjestelmällä varmistetaan myös eturenkaiden pito kiihdytyksissä.
clio_rs_vakionopeussaadinVakionopeussäädin
Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin vakiona kaikissa versioissa.
clio_rs_makilahtoavustinMäkilähtöavustin
Kun auto on pysähtynyt mäkeen, mäkilähtöavustin pitää auton automaattisesti paikallaan kahden sekunnin ajan, jotta kuljettaja ehtii rauhassa lähteä liikkeelle ilman, että auto luisuu mäkeä alas.

 

MOOTTORI JA VAIHTEISTO

Varusteisiin kuuluu monipuolisesti toimiva R.S. Drive -ajotilavalitsin, jolla kuljettaja voi valita normaalin, Sport- tai Race-ajotilan. Normaalitilassa auto toimii pehmeämmin ja eri toiminnoilla pyritään alhaiseen kulutukseen. Vaihtamisohjain neuvoo käyttämään suurempaa vaihdetta ja kaasupolkimen ollessa puolessa välissä moottorin vääntömomentista on käytössä 90 Nm. Sport- ja Race-ajotiloissa ohjaus on urheilullisempi, vaihteisto toimii nopeammin ja moottori vastaa herkemmin kaasupolkimen liikkeisiin. Race-ajotilassa ajonvakautus kytkeytyy pois päältä ja säädöt ovat tehokasta ajamista varten. Urheilullisessa ajossa vaihteen vaihtamisopastimen saa vaihdettua taloudellisesta nopean ajon tilaan jolloin valo ja äänimerkki varoittavat lähestyttäessä moottorin kierrosluvun rajoitinta. Tämän kilpa-autoista periytyvän ominaisuuden ansiosta vaihteiden vaihto on helpompi optimoida nopeisiin ajotilanteisiin.

renault_clio_rs_header_moottorit

Moottorina on 1,6-litrainen turbo, jossa bensiini syötetään suorasuihkutuksella. Moottorin koko ei ole sattuma, sillä nykyisin saman kokoisia voimanlähteitä käytetään sekä rallin WRC-sarjassa että useissa ratasarjoissa.

Renault Sportin viimeistelemä moottori kehittää 147 kW (200 hv) ja suurin vääntömomentti on 260 Nm. Suorituskyky täyttää auton ulkonäön antaman lupauksen, sillä kiihdytys 0-100 km/h vie aikaa vain 6,7 sekuntia ja neljännesmailin Clio R.S. kiihtyy 14,6 sekunnissa. Huippunopeus on vähintään riittävä 235 km/h.

Vaikka voimaa on ja suorituskyky on kiitettävällä tasolla, Renault on ottanut huomioon myös ympäristön. Yhdistetty kulutus on vain 5,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 133 g/km.

Vaihteistossa Renault on päätynyt monen urheiluautovalmistajan tapaan EDC-kaksoiskytkinvaihteistoon. Renault Sport on muokannut vaihteistoa niin, että vaihtoajat ovat erittäin lyhyet. Kuljettaja voi käyttää vaihteistoa myös manuaalisesti ohjauspyörän takana sijaitsevista siivekkeistä.