UUDET ENERGY-MOOTTORIT – ENEMMÄN VÄÄNTÖÄ JA VÄHEMMÄN KULUTUSTA

energy-1

Entistä vähäpäästöisempään ja tehokkaaseen moottorimallistoon on tullut viisi uutta Energy-moottoria: kolme dieselmoottoria (dCi 90hv, 110 hv ja 130 hv) ja kaksi bensiinimoottoria (TCe 90 hv ja 115 hv). Lukuisten teknisten uudistusten ansiosta moottoreiden hyvä tehontuotto yhdistyy entistä alhaisempaan polttoaineenkulutukseen. Renault on yhdistänyt teknisen F1-osaamisensa kehittäessään uusia Energy-moottoreita (esimerkkinä Stop & Start -toiminto ja jarrutusenergian talteenotto).

Stop&Start -toiminnossa on nopea käynnistys: Moottorin sammuttua järjestelmä tutkii automaattisesti jokaisen männän asennon ja ruiskuttaa polttoaineen edullisimmassa asennossa olevalle männälle. Uudelleen käynnistyminen on välitön. Jarrutuksessa talteen otettu energia lataa akkua ja käynnistää moottorin uudelleen.

ENERGY TCE 90 OVERBOOST

energy-2Turboahdettu Energy TCe 90 moottori on Renaultin ensimmäinen kolmisylinterinen moottori ja se yhdistää ajamisen miellyttävyyden huomattavan edulliseen polttoaineen kulutukseen. Turboahdettu 898 kuutioinen, kolmisylinterinen moottori on varustettu Stop&Start -toiminnolla.

Moottorin teho vastaa 1,4 litraisen vapaasti hengittävän moottorin tehoja. Erityisen pienillä pyörivillä massoilla varustettu turboahdin toimii herkkäliikkeisyyden vuoksi hyvin myös alhaisilla nopeuksilla: 90 hv ja 135 Nm kierrosnopeudella 2000 r/min (90 % huippuväännöstä saadaan kierrosalueella 1650 – 5000 r/min). Taloudellisesti optimoidussa moottoriversiossa on suurempi välityssuhde ja sen 4,3 litran polttoaineen kulutus/100 km vastaa CO2-päästöjä 99 g/km.

Moottorin Overboost-toiminto antaa hetkellisesti lisää suorituskykyä nopeissa kiihdytyksissä, kuten ohituksissa. Turbon käyttöä optimoimalla Overboost tuottaa 15 Nm lisää vääntöä ja 5 hv rajoitetun ajan.

 

ENERGY TCE 115

energy-3ENERGY TCE 115 on Renaultin ensimmäinen bensiinimoottori, jossa on suora polttoaineen suihkutus ja turboahdin polttoainetehokkuuden maksimoimiseksi. 1197-kuutioinen kokonaan alumiininen lohko on suunniteltu korvaamaan 1.6 16V moottorin ja se tuo myös 5 hevosvoimaa lisää tehoa (115 hv) huippuväännön noustessa 40 Nm 190 Nm:iin – nämä ominaisuudet ovat vertailukelpoiset aiemman kaksilitraisen moottorin kanssa. Vääntömomentista 90 prosenttia on käytössä 1500 kierroksesta lähtien ja 190 Nm laajalla kierroslukualueella (2000 – 4000 r/min). Näin uusi moottori tuo ajamiseen joustavuutta ja kiihtyvyyttä pieniltä kierrosluvuilta lähtien – aivan dieselmoottorin tapaan.

Energy Tce 115 -moottorin tavoitteena on olla markkinoiden tehokkain 1,2 -litrainen bensiinimoottori, samalla energiatehokas ja vähäpäästöinen. Moottorin CO2-päästöt ovat 25 prosenttia pienemmät kuin aiemmassa 1.6 16V -moottorissa. CO2-päästöt ovat 119 g/km ja yhdistetty polttoaineen kulutus on vain 5,3 l/100 km. Polttoaineen kulutus on pienentynyt lähes 1,5 litraa/100 km. Tehokkaan äänieristyksen vuoksi Energy TCe 115 on hiljainen ja tarjoaa leppoisan matkustusmukavuuden.

 

ENERGY DCI 90

energy-4Viimeisin tulokas Energy-moottoreihin on uusi 90 hevosvoimainen versio Stop&Start -toiminnolla varustetusta 1,5 dCi -moottorista. Nelisylinterisellä 1,5-litraisella moottorilla saadaan 220 Nm vääntö kierrosnopeudesta 1750 r/min alkaen, mikä on 20 Nm enemmän kuin nykyisellä dCi 85:lla. Taloudellisesti optimoitu versio suuremmalla välityssuhteella täyttää myös Renault eco2-vaatimukset ja sen polttoaineen kulutus on vain 3,2 l/100 km, joka vastaa CO2-päästöjä 83 g/km.

 

ENERGY DCI 110

energy-5Muutosten ansiosta 1,5-litrainen Energy dCi 110 -moottori tuo luokkansa parhaan polttoainetaloudellisuuden, yhdistetty kulutus on vain 3,5 litraa/100 km. CO2-päästöt ovat alentuneet 15 prosentilla ja saavuttavat 90 g/km rajan.

Tällä moottorilla ajaminen on entistäkin miellyttävämpää, huippuvääntö on kasvanut 20 Nm:iä ja on nyt 260 Nm (käytössä jo 1750 r/min lähtien) ja sen kiihtyvyys on parempi kuin 1.5 dCi 110:ssä, jonka uutuus nyt korvaa. Paremmat ominaisuudet on saavutettu parannetulla ilman sisäänotolla ja palamisella samoin kuin uudella innovatiivisella turbotekniikalla. Energy dCi 110:n akustiikkaa on parannettu: melutaso on huolellisesti vaimennettu ja saatu puolitettua aiemmasta.

 

ENERGY DCI 130

energy-6Ensimmäisenä Scénicissä vuonna 2011 esitellyn 1,6-litraisen dieselmoottori Energy dCi 130:n tehokas suunnittelu on peräisin Renaultin kokemuksista F1-kilpailuissa.

1,6-litraisena ja 130 hv tuottavana moottorina dCi 130 on kokoluokkansa tehokkain dieselmoottori. 320 Nm:n huippuvääntömomentti, josta 80 prosenttia on käytössä jo 1500 kierroksella ja hyvin laajalla käyttöalueella, tuottaa raikkaan, tehokkaan kiihtyvyyden sekä ajamisen nautinnon. Energy dCi 130 kiertää napakasti 4500r/min saakka ja tuntuu ajossa kokoaan huomattavasti suuremmalta moottorilta.

Kuljettaja hyötyy suoraan 20 prosentilla parantuneesta polttoaineen kulutuksesta ( 1 litra/100 km yhdistyneellä kulutuksella) ja 30 g/km pienentyneestä CO2-päästöstä, joka on saatu aikaan 16 prosenttia pienemmällä kuutiotilavuudella verrattuna korvattavaan 1,9 -litraiseen dCi 130 -moottoriin. Tämän moottorin yhdistetty kulutuslukema on 4,0 l/100 km ja CO2-päästö vain 104 g/km.