RENAULT RS27 -MOOTTORI SIIVITTI SEBASTIAN VETTELIN JO TOISTAMISEEN F1-MESTARUUTEEN

 

Tiedote 14.10.2011. Renault ja Renault Sport F1 onnittelevat sekä Sebastian Vetteliä että Red Bull Racing Teamia Japanin Grand Prix -kisassa varmistuneesta F1-maailmanmestaruudesta.
 
Kauden aikana Red Bull-Renault -yhteistyökumppani on tällä kaudella toistaiseksi saavuttanut 15 paalupaikkaa ja yhdeksän voittoa  tehokkaan ja luotettavan kori-moottori -yhdistelmän ansiosta.
 
Red Bull Racingin ja Renaultin yhteistyö alkoi vuonna 2007. Silloin Viry-Châtillonin tehtaalla kehitetty RS27, Renaultin 2,4-litrainen V8-moottori asennettiin Red Bull Racing teamin autoon. RS27-moottori siivitti Red Bullin viidennelle sijalle valmistajien maailmanmestaruuskisassa jo yhteistyön ensimmäisenä vuotena.
 
Kahden vuoden yhteistyön jälkeen Red Bull-Renault –saavutti paalupaikan vuonna 2009 Kiinan Grand Prix'ssa. Sitä seurasi Red Bull Racingin ensimmäinen GP-voitto, jonka Sebastian Vettel vei nimiinsä. Samana vuonna saavutettiin vielä viisi voittoa ja paalupaikkaa, ja Red Bull Racing-Renault tuli toiseksi valmistajien mestaruuskisassa.
 
Haaste oli heitetty vuodeksi 2010 ja Red Bull Racing-Renault lunasti vuonna 2009 antamansa lupauksen: ensimmäisessä osakilpailussa paalupaikka ja voitto kauden kolmannessa kisassa Malesiassa. Huolimatta kauden 15 paalupaikasta ja yhdeksästä voitosta ei mikään ollut varmaa. Valmistajien maailmanmestaruus varmistui viimeistä edellisessä kisassa Brasiliassa, mutta Vettel joutui odottamaan Abu Dhabiin saakka tullakseen kruunatuksi kuljettajien maailmanmestariksi.
 
Lämpimät onnitteluni sekä Sebastian Vettelille että koko Red Bull Racingin väelle. Renaultin ja Red Bullin yhteistyö on kehittynyt todella nopeasti yhdeksi kaikkien aikojen menestyneimmistä moottori-autonvalmistajien välisistä yhteistyökuvioista Formula ykkösissä sekä Renaultin pitkässä urheiluhistoriassa, kommentoi Renaultin pääjohtaja Carlos Ghosn.
 

Kilparadalta maantielle: F1-osaamista hyödynnetään kehitettäessä vakioautoja

Renaultin pitkäaikainen huippuautourheilulle omistautumisen ansiosta merkki on voinut testata uusia teknologioita ääriolosuhteissa ennen kuin niitä on käytetty tavallisten autojen valmistuksessa. Jatkuva tehokkaiden moottorien parantaminen on hieno esimerkki siitä, miten kilparatojen teknologia on voitu muuntaa maantiekäyttöön.
 
Vuotta 2014 koskevat uudet moottorisäännökset tuovat F1-autot entistä lähemmäksi tavallisia autoja polttoaineen kulutusta säätelevine uusine sääntöineen.
 
Hiljattain Renault on yhdistänyt teknisen F1-osaamisensa ja uusien Energy-moottoreiden kehittämisen. Philippe Coblence ja Jean-Philippe Mercier, jotka olivat avainhenkilöitä mestaruuksia voittaneen Renault V10:n kehittämisessä, vastaavat nyt Energy dCi 130- ja Energy Tce115 -moottoreiden tutkimus- ja kehitystyöstä. Kilparadoilla hankkiman kokemuksensa ansiosta he ovat kehittäneet moottoreita jotka kuluttavat 25 prosenttia vähemmän polttoainetta verrattuna nykyisiin moottoreihin.
 
Näitä uusia Energy- moottoreita esitellään asteittain Renault Megane –ja Scenic mallistoissa.