Uudet Renault MEGANE Sport Tourer ja MEGANE Sport Tourer GT -mallit ensiesittelyssä

03/2016 GENEVEN AUTONÄYTTELY

Geneven autonäyttelyssä esitellään myös Renaultin uusi MEGANE Sport Tourer sekä uusi MEGANE Sport Tourer GT.

Dynaamisen elegantti uusi MEGANE Sport Tourer -farmari yhdistää helppokäyttöisesti monimuotoiset sisätilat, mukaan lukien tavaratilan monikäyttömahdollisuudet, segmentin pisimpään lastauspituuteen. GT-mallissa yhdistyvät kunnon kuljetuskapasiteetti, 4CONTROL- teknologia nelipyöräohjauksella sekä Renault Sport -tyyli viimeistelyssä.

MEGANE Sport Tourer -farmarimallien myynti alkaa syksyllä Euroopassa.

Dynaaminen, elegantti muotoilu

Tasapainoiset suhteet

Uuden MEGANE Sport Tourer -farmarin muotoilu yhdistää dynaamisuuden eleganssiin. Se on luokkansa matalin auto ja sillä on uskomaton tasapaino, mikä osaltaan johtuu luokan leveimmästä raideleveydestä.

Mitat (verrattuna aikaisempaan Méganeen)

  • Korkeus 1 449 mm (-20 mm)
  • Pituus 4 626 mm (+ 67 mm)
  • Akseliväli 2 712 mm (+ 11 mm)
  • Raideleveys edessä 1 591 mm (+ 47 mm)
  • Raideleveys takana 1 586 mm (+ 39 mm)

Auto huokuu ehdotonta laadukkuutta, erityisesti viimeistelyn ja osien yhteensopivuuden kannalta. Myös auton kyljen pitkä kromilinja ja mattaviimeistellyt alumiiniset kattokiskot lisäävät laatuvaikutelmaa.

Uuden MEGANE Sport Tourerin vaikuttavassa etuosassa on hienostunut valosigneeraus. Malliversiosta riippuen C-muotoiset etuvalot käyttävät LED PURE VISION -teknologiaa, kun taas Edge Light -teknologia tarjoaa takavaloille 3D-efektin.

Huolellisesti muotoiltu, ergonominen ohjaamo

Uuden MEGANEn raikas ohjaamo on räätälöity tarkoin kuljettajan tarpeisiin soveltuvaksi. Edelliseen sukupolveen verrattuna ajoasentoa on parannettu. Kaikki järjestelmät (värillinen heijastusnäyttö, muokattava 7” TFT-mittaristo, pystysuuntainen kosketusnäytöllinen 8,7” R-LINK 2 -multimediajärjestelmä) on suunniteltu jokapäiväistä helppokäyttöisyyttä silmälläpitäen. Säätimet ja katkaisimet on sijoitettu L-muotoon, jonka vuoksi kuljettajan on helppo ylettyä kaikkiin.

Kojelaudan miellyttävän tuntuinen materiaali jatkuu ovien verhoilussa ja ulottuu kojelaudan alaosasta keskikonsoliin saakka. Kromiviimeistelyä on myös mittaristossa, ilmastointisuuttimissa, kojelaudassa ja katkaisimissa.

Uusi MEGANE Sport Tourer GT: ripaus Renaultin urheilullista DNA:ta

Etupuskuri on muotoiltu korostamaan urheilullisia ominaisuuksia ja Renault Sport -yhteistyötä. Jäähdyttäjän hunajakennoston muotoisen säleikön ylä- ja alaosat on muotoiltu samalla Renault Sport -tyylillä. Sumuvalot on korvattu kahdella ylimääräisellä ilmanottoaukolla. Renault Sportin muotoilemat GT-merkityt 18” timanttileikatut kevytmetallivanteet ovat erittäin tyylikkäät. GT-mallissa on myös kromattu pakoputken pää sekä muotoiltu diffuusori korostamassa urheilullista henkeä. Uudessa MEGANE GT-mallissa Renault Sport merkinnät viimeistelevät kokonaisuuden.

Sisällä autossa näkyy ja tuntuu Renault Sport läsnäolo. Integroiduilla pääntuilla ja sinisillä raidoilla sekä selkänojan Sport-logolla kirjailluilla istuimilla on huikea sivuttaispito. Istuimet ovat miellyttävät pitemmilläkin matkoilla. Uusi MEGANE GT on saatavana kolmella eri verhoiluvaihtoehdolla: vakiona kangasverhoilu ja lisävarusteena Alcantara© joko sinisillä tai mustilla yksityiskohdilla. Uuden Megane GT:n urheilullista identiteettiä on edelleen vahvistettu sinisillä tehosteilla kojelaudassa, mittaristossa sekä istuinten ompeleissa, jotka sopivat hienosti yhteen erityisesti Iron sinisen korivärin kanssa. Innovatiivinen nahkapäällysteinen urheiluohjauspyörä on todella ergonominen käteen. Alumiiniset polkimet ja vaihteenvalitsin on muotoiltu urheilulliselle kuljettajalle – samoin kuin ohjauspyörän taakse asennetut vaihtamisläpät.

Esimerkillistä mukautuvuutta

Helppokäyttöinen, muunneltava tavaratila

Uuden MEGANE Sport Tourerin tavaratila on 521dm3 VDA (580 litraa), joka on sama kuin edeltäjässään.

Monikäyttöistä tavaratilan välipohjaa on poikkeuksellisen helppoa käyttää. Välipohjalla on kaksi asentoa. Valitsemalla korkean asennon, lattiasta tulee täysin tasainen. Etuistuimet taitettuina autossa pystytään kuljettamaan hyvinkin pitkiä tavaroita. Välipohja yläasennossa jää sen alapuolelle vielä 50 dm3 VDA tila. Kun välipohja on ala-asennossa, on käytettävissä maksimaalinen kuormaustila.

Uudessa MEGANE Sport Tourerissa on myös säilytystilat tavaratilan molemmilla sivuilla lokasuojien kohdalla. Kummallakin sivulla on kiinnityskoukut, johon kassit voidaan kiinnittää. Tällaiset huolellisesti pohditut yksityiskohdat tekevät päivittäisestä autoilusta helpompaa. Saatavilla on myös vaakasuuntainen tavaraverkko, jonka alle irralliset tavarat saadaan kätevästi kiinnitettyä.

Matkatavaratilan jakaminen kahteen osaan (etuosa/takaosa) on myös mahdollista.

Tavaratilan näkösuojalle on erillinen säilytyspaikka lattian alla, jolloin se ei vie ylimääräistä tilaa.

Segmentin pisin matkatavaratila, jopa 2,8 m

Matkatavaratilaan sijoitettujen Easy Break -kahvojen avulla voi kätevästi yhdellä liikkeellä vapauttaa takapenkin lukituksen 60/40-suhteessa ja laskea selkänojat alas. Kun vielä etuistuimen selkänojan taittaa alas, uuden MEGANE Sport Tourerin sisällä voi kuljettaa jopa 2,77 metrin pituisen esineen.

Reilusti tilaa ja mukavuutta

MEGANE Sport Tourer on suunniteltu erityisesti myös takamatkustajien mukavuutta silmällä pitäen. Jalkatila on segmentin parhaimmistoa (216 mm) ja takaistuinten selkänoja on aavistuksen enemmän kallistettu kuin edellisessä mallissa (27° vs. 25°) antaen matkustajille paremman istuma-asennon ja sitä kautta enemmän mukavuutta.

Ainutlaatuista tekniikkaa Megane- kokoluokassa

Uusi MEGANE Sport Tourer pohjautuu Renaultin CMF C/D (Common Module Family) -moduuliarkkitehtuuriin. MEGANEssa on laaja valikoima toimintoja, joita on yleensä tarjolla vasta suuremmassa kokoluokassa ja jotka ovat tuttuja MEGANEn sisarmalleista, Espacesta ja Talismanista. Ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa:

  • Personoitava hallintakeskus: R-LINK 2 -multimediajärjestelmä kahdella eri näytön koolla, 7” vaaka ja 8,7” pysty
  • Ajamisen nautinto: GT-mallissa 4CONTROL-nelipyöräohjaus
  • Yksilöllisyys: muunneltava värillinen 7” TFT-näyttöinen mittaristo sekä Multi-Sense -teknologia
  • Turvallisuus: värillinen Head-Up heijastusnäyttö, ajamisen apujärjestelmät.

4CONTROL-järjestelmä uudessa MEGANE GT -farmarimallissa

Uusi MEGANE Sport Tourer GT on ensimmäinen C-segmentin farmarimalli, jossa hyödynnetään 4CONTROL-teknologiaa. Renaultin innovaatio, 4CONTROL-alusta sisältää nelipyöräohjauksen.

Renault Sportin insinöörien erityisesti uutta MEGANE Sport Tourer GT -mallia varten suunnittelema 4CONTROL lisää dynaamisuutta ja tarkkuutta mutkaisilla teillä. Ajaminen on tarkempaa, vakuuttavampaa ja aidosti nautittavampaa kaikissa olosuhteissa. Hätätilanteissa nelipyöräohjaus vastaa nopeasti ja tekee ajamisesta turvallisempaa. Järjestelmä tarjoaa erinomaisen suuntavakauden korkeammissa nopeuksissa ja ketteryyden pienillä nopeuksilla, tehden MEGANE GT:stä huomattavan monipuolisen auton. Varmistaakseen optimaalisen toiminnan, 4CONTROL-järjestelmä laskee ja säätää takapyörien ohjauskulmaa 100 kertaa sekunnissa.

Kattava moottorivalikoima

Moottorivalikoima on sama kuin uudessa Renault MEGANE hatchback-mallissa.

Bensiinimoottorit

  • Energy TCe 100 kuusiportaisella manuaalivaihteistolla, Energy TCe 130 kuusiportaisella manuaalivaihteistolla sekä seitsemänvaihteisella EDC-automaatilla.
  • Osalla markkinoista myös vapaasti hengittävä SCe 115-moottori viisiportaisella manuaalivaihteistolla.
  • GT-malli Energy TCe 205 seitsemänvaihteisella EDC-automaatilla.

Dieselmoottorit

  • Energy dCi 110 kuusiportaisella manuaalivaihteistolla ja kuusivaihteisella EDC-automaatilla
  • Osalla markkinoista myös Energy dCi 90 sekä Energy dCi 130 kuusiportaisella manuaalivaihteistolla sekä GT-malli Energy dCi 165 EDC-automaatilla.
  • Diesel-sähkömoottori: Hybrid-avusteinen Energy dCi 110 -moottori (manuaalivaihteistolla) tulee myyntiin 2017.